Jeg trenger veiledning i jungelen av fugeskum.
Dels skal jeg fuge mellom en karm og ytterpanel der det oppstår hulrom fordi panelet er avrundet.
Bilde av panelet:
Hva er egnet å bruke til det?
Så til et helt annet prosjekt trenger jeg fugeskum for å fylle et hulrom under en gulvplate hvor den eneste måten er å bore et hull i platen og fylle ut. Kan jeg bruke samme skum eller finnes det skum for ulike formål?
Vet ikke om jeg forstår bildet, men det ser mer ut som du trenger noen form for sparkel, eller "filler" som er mer formbar enn fugeskum. Fugeskum er umulig å forme. det sveller opp lenge etter at du har påført det.
Hulrommet under gulvplaten kan være vanskelig. Fyller du i for mye så kan hele platen heve seg, du får en kul på midten.
Vet ikke om jeg forstår bildet, men det ser mer ut som du trenger noen form for sparkel, eller "filler" som er mer formbar enn fugeskum. Fugeskum er umulig å forme. Det sveller opp lenge etter at du har påført det.
Hulrommet under gulvplaten kan være vanskelig. Fyller du i for mye så kan hele platen heve seg, du får en kul på midten.
Det som mangler er en detalj på bildet, det kan være derfor det er litt vanskelig å tyde.
Panelet sitter montert horisontalt og vertikalt på den skal jeg sette en list og vil da kunne tette i hulrommet som oppstår.
Du må ha noe som er fleksibelt, tre beveger seg. Mitt beste bud er en slags MS polymer, f.eks. Tec7, Spurflex25, LAseal, etc.
Men tenk på om det virkelig er en god idé å fylle igjen hullene, hva er hensikten? Det er vanskelig å få pent og enda vanskeligere å få det til å holde seg pent over tid.
Formålet er å få det vindtett. Det ser likt ut på andre siden av den stående regelen. Det skal være en terrassedør i åpningen, det er et innglasset uterom.
Filler og sparkel blir stivt og vil ikke følge treets bevegelser, så det vil løsne/sprekke over tid. Du må ha en fleksibel fugemasse (typ MS polymer).
Drev som @Daniel Östberg foreslår er ikke noe dumt alternativ, men jeg tror det kan bli vanskelig å få det til å se pent ut når det er et hull og ikke en sprekk.
Takk for alle gode råd. Jeg har en sånn tube fra Biltema hjemme som jeg tester med på et sted. Siden det er ganske store hull og glipper må jeg nok bygge opp lag for lag.
Takk for alle gode råd. Jeg har en sånn tube fra Biltema hjemme som jeg tester med på ett sted. Siden det er ganske store hull og sprekker må jeg nok bygge opp lag for lag.
Se bilde, nøkkel for størrelsesreferanse
Jeg synes fortsatt det er best med steinlimet, man kan med fordel bunnfylle med skum, som tørker raskt, og deretter legge fugen på det.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.