Kort versjon: Har forsøkt å tette en sprekk mellom gulv og vegg med fugeskum for å hindre vond lukt fra å trenge opp. Det ser imidlertid ikke ut til å fungere, og lukten trenger gjennom skummet. Er det normalt, og hva burde jeg bruke i stedet?

Lang versjon: Sprekken er 1-2 cm, under et kjøkkenskap. Lukten er med all sannsynlighet rottepiss. Ifølge Anticimex som har vært her er det ikke mye å gjøre med det, men lukten kan bli værende lenge, så det gjelder å tette så godt det går. Det er ingen tegn til at det er noen rotter i gulvbjelkelaget akkurat nå (jeg bor i leilighet i fjerde etasje).

Jeg tettet med rikelig med Danalim Byggskum, men lukten trenger likevel gjennom. Kanskje naturlig med tanke på at skummet er porøst? Hva kan jeg i så fall bruke i stedet? Helst noe som ikke i seg selv lukter vondt... Det er dessuten kronglete å komme til under skapet, og gulvet er massivt tre, så det bør helst være litt plass for ekspansjon og krymping også.

Tenker på tykk tape, typ sølvtape, mest fordi det ville vært enkelt... men det er vel antakelig ikke så smart.

Tape er vel ikke noe galt. Byggskum skal være tett men du kanskje ikke får det overalt og da er det jo uvesentlig.

Jeg tror faktisk at lukten trenger gjennom selve skummet. I alle fall absorberes den av skummet, for bryter man løs en bit og sniffer på den så lukter det ape. Etter et par timer har lukten derimot luftet ut.

Noen som har andre forslag til hva jeg kan tette med?

Det finnes jo alle slags typer mykfuger (latex) både for smale og brede sprekker. Neste steg opp er ulike fleksible tetningsmasser for tak og flamstopp for branntetting.

Om disse er gastette fremgår vel ikke helt av spesifikasjonene, men de er sikkert alle bedre enn det porøse fugeskummet.

Jeg ville gått og utforsket litt i jernvareforretningen, det finnes mye å velge mellom.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.