Hei!
Jeg holder på å legge fliser i kjelleren, vaskerommet, ca 5 kvm. Nybegynner!

Fliser 10x10, lys grå. Skal fuge med grå fugemasse, altså mørkere enn flisen (av praktiske grunner, ville vært penere med lys fugemasse...).

Flisene er grove med en ru overflate, og jeg er nå litt bekymret for hvordan det skal gå å vaske etter fuging. Har lest litt ulike anvisninger og de skiller seg litt.

Tror dere at det vil gå bra å vaske bort fugerester på flisene på vanlig måte med svamp og vann?

Fug et mindre område om gangen. Da får du tid til å "svaie" med vann uten alt for stor risiko for at det rekker å brenne fast. Rett etter første svaien der fugene formes kan man gå over med svampen en runde til, men da litt mer forsiktig og med rent vann. Jeg synes det er lettere å minimere fastbrenning av fug på uønskede steder med denne metoden.

Takk for tipset, det høres fornuftig ut! Jeg tenkte meg at 5kvm er et ganske lite område, men kanskje jeg skal dele det opp i to omganger?

For å gi tilbakemelding kan jeg si at det var mye arbeid å vaske fugene til disse flisene. Mye fugemasse igjen på flisene som måtte vaskes bort, og jeg måtte gjøre det i to omganger, først som vanlig etter en halvtime eller så, andre omgang ca 2 timer senere. Antagelig ikke optimalt og kan sikkert resultere i fargeforskjeller i fugene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.