Byttet ut en gammel ytterdør i går som satt på plass før husets fasade ble pusset og pusset overlappet den gamle dørkarmen.

Etter justering av den nye døren ble det dessverre en ~1cm sprekk mellom utsiden av karmen og pusset (se bilde, gamle døren var kanskje ikke helt rett).

Hvordan blir jeg best kvitt sprekken mellom karmen og den malte pusset?

Åpning mellom karm og pusset vegg ved ny ytterdør, avslører ujevnheter og behov for fylling eller justering. Dørkarme med en synlig sprekk mellom treverk og pusset vegg som trenger justering.

Drev om mulig, deretter en passende fuge som tar opp bevegelse og tåler utendørskrav.

• Liker
jacobk
  • Laddar…
Er sprekken dyp kjører du en bottningslist, så en utefug

• Liker
jacobk
  • Laddar…
Har sett at man noen ganger sandstrør fugen rett etter fugingen, da fester eventuell farge godt og blir mer lik pussen.

• Liker
Björn Melander og 2 andre
  • Laddar…
Takk for svarene! Jeg var usikker på hvordan det fungerte å fuge mot puss siden det er relativt porøst.

Er det noen spesiell type fugemasse jeg skal se etter?

H
Peter2400 Peter2400 skrev:
Har sett at man noen ganger strør sand på fugene rett etter fugingen, da fester eventuell maling bra og blir mer lik pussen.
hvor har du sett det?

• Liker
patrik_bjorklund
  • Laddar…
H
Peter2400 Peter2400 skrev:
Har sett det, bl.a. på fasadefuger hos mine svigerforeldre som bor i en relativt nybygd leilighet. Her nevner bostic det, [lenke]
jaha. vi skal ikke bruke oss av isocyanater. (y) finnes en acrylprodukt med sand i seg finnes dog ikke i sverige va jeg sett

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.