Jeg har et firma som bytter panel og maler vårt rekkehus akkurat nå. Jeg har hatt en frittstående balkong som også trengte å byttes etter 43 år.
Den bærende prinsippet er det samme som tidligere der de bærende balkongbjelkene er trukket ca. 1,5 m inn i veggen og boltes sammen med gulvbjelkelaget. Nå er det CC 50 og tidligere var det CC 100, noe som var litt svaivete. Materialet på bjelkene er 45x145 impregnert.
Mot husveggen er det nå forseglet med skum i husveggen. Panel mangler på bildet, men vil komme utenpå dette.
Den tidligere balkongen var "tettet" mot huset med to slike beslag innenfor fasaden som ble sammenføyd ovenfra og nedenfra under hver bjelke:
Jeg vet ikke om det ble helt tett, men det ser ikke ut til å ha oppstått noen fuktskader. Det fantes ingen ordentlig luftspalte før, med Masonite i stedet for vindsperre.
Det føles som om det burde tettes mer, men jeg har vanskelig for å si hvordan.
Snekkerne mener at vann ikke kommer inn, det vannet som kommer vil renne ned gjennom luftspalten innenfor fasaden og så ut ved neste beslag. De mener at man kan spesialbestille nye beslag som ser ut som de gamle og legge utenpå fasaden og tette med silikon etc. Den legges under terrassebordene.
Hva tenker dere? Hva er vanlig tettemetode? Det danner seg jo snødriver etc. der om vinteren, og vann som ligger på en parallell flate forsvinner ikke direkte. Jeg er ikke helt overbevist.
Takk for svar.
Det føles faktisk mest riktig å sette lignende blekk i mangel på et annet alternativ. Kanskje det er nok med blekk fra oversiden?
Spørsmålet er også hva som skjer med eventuelt vann som renner på baksiden av panelet i luftspalten. Da låses det vannet som havner på bjelkene inn siden blekkene hindrer vannet fra å renne ut etter bjelkene. Eller hvordan tenker man? Nå skal det vel ikke havne så mye vann der, men uansett.
Her er et par bilder der panelet samt terrassebord nå er lagt (siste terrassebordbit mangler mot veggen).
Hei
Gutta på den firmaet er ikke helt OK. Først og fremst så legger man alltid plater som dine gamle bak, akkurat som alle andre plater. Men det som er mer alvorlig er at man har trukket alle skruene i panelet for langt inn, nå har du samme "endetre" ved hver skruehode, noe som er feil utført. Det får man ikke gjøre, det er like ille som å dra gipsskruer for langt inn i platene. Så mitt råd er å ikke betale for dette arbeidet før de har rettet feilene, altså skiftet panel og montert plater (blekk) på riktig måte.
Jeg har en dialog med byggarbeiderne angående platene og skal prøve å få dem til å legge nye plater bak panelet, noe som også virker mest fornuftig. Platene bør ligge tett inntil baksiden av panelet, ikke sant? På "andre siden" av luftspærren er det jo vindsperre og deretter isolasjon.
Angående skruene så jeg at de sparklet over skruehodene før maling på et nabohus i fjor. Jeg fikk nettopp svar om at de bruker byggfug over skruene før maling. Jeg er imidlertid alene om den frittstående balkongen, så der har jeg ingenting annet enn den gamle balkongen å sammenligne med. Jeg skal ta det opp med dem også.
EDIT: Byggsjefen var nettopp innom, og vi snakket om beslag. Han mente at det ikke skal være nødvendig med beslag, da et par spor i overkanten på lektene holder vannet unna. Jeg var ikke like overbevist, så de skulle sjekke hva det koster å få tak i nye beslag. Det kan være mulig å gjenbruke de gamle beslagene hvis man bare bruker beslag på toppen (spor under kan kanskje fungere) og unngår nedenfra. Ellers blir det spesialbestilling, og da kan det koste en del føles det som (noe som kan være verdt det likevel). Byggsjefen vurderte også å trykke beslagene mot utsiden av panelet og fuge bak. Ser ikke fordelen med dette utover at det blir mindre arbeid.
Målene på de gamle beslagene er 19x19 cm.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.