har et rom i kjelleren, tidligere flislagt dusjrom som jeg bare vil friske opp på enklest mulig vis. Halvparten av flisene satt "løse" resten sitter som fjell... Finnes det en smidig rask/løsning for veggene uten å rive vekk flisene?? En plate eller noe kanskje som man bare kan smekke på resten av flisene er det egentlig ikke noe galt med men å flislegge nytt under ser jeg ikke som en veldig smidig løsning...

• Et kjellerrum med vegger delvis dekket av hvite fliser, hvor noen fliser mangler eller sitter løst, avslører en ujevn veggoverflate.
L
Skal du ha det som dusj i fremtiden
,Det er nok dårlig med tettsjikt på de veggene, derav de nederste har løsnet, pussveggen har blitt utvasket fra innsiden, eller om dreneringen på utsiden ikke er bra, fukt gjennom veggen

nei det blir bare et lager eller noe i fremtiden. Putstenen er hard som stein. Kletet de satte platene med var ganske pulveraktig derimot på de nedre og det har definitivt (før jeg drenerte) vært mye fukt i kjelleren...

L
Ingen fukt nå da, det er under bakkenivå, test med å prøve å få dit en større plast, tett på veggen og sjekk før du gjør noe annet, setter du dit noe og det finnes litt av det, så er det ikke bra.

Det finnes type flislim som fungerer utmerket til å lime opp gips/renoveringsgips med. Først et lag for å bygge opp til flisnivået, deretter et lag til så har du en glatt fin vegg :cool:

Ah ok noe du har prøvd selv tror du?

Jepp, pyntet opp et lager i kjelleren.
Dog ingen fliser der og ikke yttervegg. En grønnmalt grov betongoverflate som jeg ikke hadde lyst til å sparkle. Satte opp en ganske tynn renoveringsgips.

Din vegg ser jo ikke så pen ut, og hvis det er den minste risiko for fukt i fremtiden, så hadde jeg nok fjernet resten av flisene og uorganiske materialer. Gjelder vel bare å ha riktig verktøy...

Skipp plater i gips, tre eller annet organisk. Det risikerer bare å begynne å mugne.

Knus flisene. Puss opp med pussmørtel og mal deretter med silikatmaling. Vil du gjøre en midlertidig løsning så fjern bare de radene som allerede er skadet. Puss nederste delen av veggen og la de fire øverste radene fliser bli værende som de er. Det blir litt rart siden man vanligvis halvflislegger den nedre halvdelen av veggen og maler den øvre, men skal det bare være et lagerrom så spiller det kanskje ingen større rolle.

A Arne999 skrev:
Ah ok noe du har prøvd selv tror du?
Så for lenge siden en instruksjon for Ardex hvordan man raskt fikset baderom ved å lime over de gamle veggene med gips. Hurtigherdende er det dessuten. Tanningen på sparkelen skapte luftkanaler bak platen. Metoden var først og fremst for flinke håndverkere som renoverer baderom på løpende bånd uten å måtte krangle med eventuelle asbestsaneringer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.