http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=295398
Voldsom husbrann i Lerkil
Et hus tok fyr i Lerkil på Onsalahalvøya fredag kveld. Ingen mennesker befant seg i huset.
Det var rett før klokken 18 at alarmen om brannen kom. Forløpet var svært voldsomt og hurtig. Etter en halvtime var huset fullstendig overtent. Frigolit avga kraftig og stikkende svart røyk da fasadebelegget praktisk talt smeltet under den intense heten. Brannvesenet måtte konsentrere seg om å begrense brannen til huset og forhindre spredning. Ingen mennesker kom til skade, ifølge redningstjenesten i Storgöteborg. Årsaken til brannen er ukjent.
Det skal være et treetasjes hus bygget helt i frigolit. Kun grunnmuren og et par sementpilarer sto igjen etter 15 minutter!! i følge tekst-TV.
Er dette slutten på hus bygget i frigolit?
Voldsom husbrann i Lerkil
Et hus tok fyr i Lerkil på Onsalahalvøya fredag kveld. Ingen mennesker befant seg i huset.
Det var rett før klokken 18 at alarmen om brannen kom. Forløpet var svært voldsomt og hurtig. Etter en halvtime var huset fullstendig overtent. Frigolit avga kraftig og stikkende svart røyk da fasadebelegget praktisk talt smeltet under den intense heten. Brannvesenet måtte konsentrere seg om å begrense brannen til huset og forhindre spredning. Ingen mennesker kom til skade, ifølge redningstjenesten i Storgöteborg. Årsaken til brannen er ukjent.
Det skal være et treetasjes hus bygget helt i frigolit. Kun grunnmuren og et par sementpilarer sto igjen etter 15 minutter!! i følge tekst-TV.
Er dette slutten på hus bygget i frigolit?
Forhåpentligvis er det slutten på bygging i den slags isopor i det minste. Burde ikke være altfor vanskelig å blande i et flammehemmende stoff som setter en stopper for den typen overtenning. Så om det finnes et tilstrekkelig "snilt" flammehemmende stoff ennå, det er et annet spørsmål
Selv gjetter jeg at huset mitt ville være nedbrent til kjelleren på 15 minutter også da tre som har stått under tak i 50 år i varme er utrolig tørt. Det fra innervegger som jeg har kastet i peisen har man kunnet tenne med kun en fyrstikk. At det ikke ville dannes masse rare gasser ved brann er dog en annen sak.
Medlem
· Västmanland
· 2 088 innlegg
Jeg er enig med deg, hva stopper en tørr gammel plate av tremateriale ..det går kanskje om minutter så er det kjørt uansett...Snuttjulle skrev:Selv gjetter jeg at huset mitt også ville vært nedbrent til grunnmuren på 15 minutter da tre som har vært under tak i 50 år i varme er veldig tørt. Det fra innervegger som jeg har kastet i ovnen har man kunnet tenne med kun en fyrstikk. At det ikke skulle dannes masse rare gasser ved brann er derimot en annen sak.
Vi underholdt oss med å lage et heftig vinterbål av alle bjelker og gammelt gulvvirke som vi rev ut i vinter, det var en haug på ca 6m i diameter og kanskje 3m høyde.
Den tente jeg en natt når det var minus 22 ute og brukte en (1) sammenkrøllet avis! 1 time senere var det ingenting igjen, og tørrsmellene ekkoet innover hele nærområdet..riktignok skummelt faktisk hvordan det skled ut..!
Når brant et "planket" trehus ned til grunnen på 15 min sist?
Brannforløp med tre er ofte langsomme fordi forkulling isolerer underliggende materiale fra heten. Det er derfor limtrebjelker varer lenge, men stålbjelker får taket til å styrte inn. Ved brann i bygninger kommer jo ikke oksygen fra alle kanter, og fremfor alt suges det ikke inn uhindret.
Ved isopor finnes det ingen beskyttelsesmekanisme fra forkulling, men det forgasses raskt og smelter dessuten.
Viktig er jo også at bygninger av tre ikke mister sin strukturelle bæreevne, selv om de har blitt røykforgiftet har du en sjanse for at røykdykkere rekker å få deg ut.
Brannforløp med tre er ofte langsomme fordi forkulling isolerer underliggende materiale fra heten. Det er derfor limtrebjelker varer lenge, men stålbjelker får taket til å styrte inn. Ved brann i bygninger kommer jo ikke oksygen fra alle kanter, og fremfor alt suges det ikke inn uhindret.
Ved isopor finnes det ingen beskyttelsesmekanisme fra forkulling, men det forgasses raskt og smelter dessuten.
Viktig er jo også at bygninger av tre ikke mister sin strukturelle bæreevne, selv om de har blitt røykforgiftet har du en sjanse for at røykdykkere rekker å få deg ut.
Akkurat, dette ble det skrevet mye om for noen år siden da det ble tillatt å bygge fleretasjes bygninger i tre (der Växjö universitet var involvert og bygget Sveriges største trehus). En limtrebjelke forkuller sakte og beholder sin bæreevne lenge, mens en stålbjelke bøyer seg etter et par minutter, i en kraftig brann.
Klikk her for å svare