Hei,

Jeg holder på å bygge en "friggebod" (15 kvm) på plinter. Det skal bli en liten toalettdel 140x140 cm og en liten badstue 140x140 cm. Resten vil være et rom med en skyvedørsparti på 290x200 cm. I badstuen skal det være et stort vindu og inngangen til den skal være fra utsiden. Utedusj ved inngangen til badstuen. På taket skal det være sedum.

Vi vil (i hvert fall de første 5-10 årene) kun bruke "friggeboden" fra april til oktober. Resten av året vil vi holde 8-10 grader i bygningen. Skyvepartiet vil være en uteromsparti med brutt kuldebro for helårsbruk og vinduene vanlige 2/3-glassvinduer.

Bygningen står nær en stor innsjø, og det er ofte vind og regn fra siden. Jeg vil ha naturlige materialer som puster og som tåler å bli våte og tørke. Jeg har tenkt å bruke trefiberisolasjon (plater).

Stammen er av 95 regler i vegger, 145 regler i tak og 170 regler i gulv. Min plan er å ha 95 mm isolasjon i veggene og deretter en dampbrems og 45 regler/isolasjon på innerveggene for å trekke el osv. Totalt altså 95+45 mm isolasjon. 145 i tak og 170 i gulv.

Nå til mine spørsmål som jeg håper jeg kan få litt hjelp med:

1. Trenger jeg dampsperre i veggene? Klarer ikke egentlig trefiberisolasjon seg bra uten den? (det finnes selvsagt en vindsperre)

2. Er det unødvendig å ha 45 isolasjonen? Innermålene blir større uten den og det kanskje er tilstrekkelig med 95? Hvordan ville dere gjort det?

3. Trengs dampsperre / dampbrems til isolasjonen i taket? Gulvet?

4. Trenger man plast eller dampsperre i innerveggene til badstuen?

Jeg håper disse spørsmålene havnet i riktig forum.

Tips, tanker og ideer mottas med takk.

En uferdig friggebod på plintar ved en innsjø i solnedgang, med sandhauger i forgrunnen.

C Carlamange skrev:
Hei,

Jeg holder på å bygge en "friggebod" (15 kvm) på pilarer. Det kommer til å bli en liten toalettdel 140x140 cm og en liten badstue 140x140 cm. Resten vil være et rom med en skyvedør på 290x200 cm. I badstuen skal det være et stort vindu og inngangen til den skal være fra utsiden. Utendørsdusj ved inngangen til badstuen. På taket skal det være sedum.

Vi vil (i alle fall de første 5-10 årene) kun bruke "friggeboden" fra april til oktober. Resten av året vil vi holde 8-10 grader i bygningen. Skyvedøren vil være en hagestuedel med brutt kuldebro for helårsbruk, og vinduene vanlige 2/3-glass vinduer.

Bygningen står nær en stor innsjø, og det er ofte vind og regn fra siden. Jeg vil ha naturlige materialer som puster og som tåler å bli våte og tørke. Jeg har tenkt å bruke trefiberisolering (plater).

Stammen er av 95 lekter i vegger, 145 lekter i tak og 170 lekter i gulv. Min plan er å ha 95 mm isolering i veggene og deretter en dampbrems og 45 lekter/isolering på innerveggene for å trekke el osv. Totalt altså 95+45 mm isolering. 145 i tak og 170 i gulv.

1. Trenger jeg ha diffusjonssperre i veggene? Klarer seg egentlig ikke trefiberisolering bra uten den? (det er selvfølgelig en vindsperre)

2. Er det unødvendig å ha 45 isolering? Innerstørrelsen blir større uten den og det kanskje er tilstrekkelig med 95? Hvordan ville dere gjort det?

3. Trengs diffusjonssperre / dampbrems til isoleringen i taket? Gulvet?

4. Trenger man ha plast eller diffusjonssperre i innerveggene til badstuen?

Jeg håper disse spørsmålene havnet i rett forum.

[bilde]
Mistenker sterkt at dette blir enda en dogmatisk meningsutvekslings-tråd, men her er mine tanker til å begynne med.

1. Ikke sett plast i en badstue. Bruk badstuefolie (alu+papir). Det rimer med dine tanker om naturmaterialer. Utenfor badstuerommet kan du selvfølgelig bruke plast.

2. Jeg ville satt diffusjonssperre for å holde fuktighet borte fra isoleringen, uavhengig av hva det er for isolering. I en badstue kan det selvfølgelig bli veldig fuktig.

3. Ordentlig ventilasjon er det viktigste. Fikser du dette, så vil du neppe få problemer uansett.

C Carlamange skrev:
Hei,

Jeg holder på å bygge en bod (15 kvm) på søyler. Det vil bli en liten del til toalett 140x140 cm og en liten badstue 140x140 cm. Resten vil være et rom med en skyvedør på 290x200 cm. I badstuen skal det være et stort vindu og inngangen til den skal være fra utsiden. Utendørsdusj ved inngangen til badstuen. På taket skal det være sedum.

Vi vil (i alle fall de første 5-10 årene) kun bruke boden fra april til oktober. Resten av året vil vi holde 8-10 grader i bygningen. Skyvedøren vil være en vinterhageparti med brutt kuldebrygg for helårsbruk og vinduene vanlige 2/3-glass vinduer.

Bygningen står nær en stor innsjø, og det er ofte vindfullt og regn fra siden. Jeg vil ha naturlige materialer som puster og som tåler å bli våte og tørke. Jeg har tenkt å bruke trefiberisolasjon (plater).

Stammen er av 95 stendere i vegger, 145 stendere i tak og 170 stendere i gulv. Min plan er å ha 95 mm isolasjon i veggene og deretter en dampbrems og 45 stendere/isolasjon på innerveggene for å trekke elektrisitet osv. Totalt altså 95+45 mm isolasjon. 145 i tak og 170 i gulv.

1. Trenger jeg å ha diffusjonssperre i veggene? Klarer egentlig ikke trefiberisolasjon seg bra uten den? (det finnes selvfølgelig en vindpapp)

2. Er det unødvendig å ha 45 isolasjon? innermålene blir større uten den og det kanskje er tilstrekkelig med 95? Hvordan ville dere gjort det?

3. Trengs diffusjonssperre / dampbrems til isolasjonen i taket? Gulvet?

4. Trenger man å ha plast eller diffusjonssperre i innerveggene til badstuen?

Jeg håper disse spørsmålene havnet i riktig forum.

[bilde]
Og for øvrig - hvilken badstueplassering! Håper vi får se mange bilder!

N Nikorasu skrev:
Mistenker sterkt at dette blir enda en dogmatisk meningsutvekslingstråd, men her er mine tanker for å begynne med.

:-)

1. Sett ikke plast i en badstue. Bruk badstuefolie (alu+papir). Det rimer med dine tanker om naturmaterialer. Utenfor badstuerommet kan du selvsagt bruke plast.

Jeg antar at du mener innerveggene i badstua. Hvordan tenker du rundt ytterveggene i badstua og øvrige yttervegger?

2. Jeg ville satt diffusjonssperre for å holde fuktighet borte fra isolasjon, uansett hva slags isolasjon det er. I en badstue kan det selvsagt bli veldig fuktig.

Diffusjonssperre også i gulv og tak?

3. Ordentlig ventilasjon er det viktigste. Fikser du dette så vil du neppe få problemer uansett.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.