tommib
Vi er i gang med en stor renovering av overetasjen der vi bl.a. skal gjøre om badet helt samt overflater i nesten alle rom. I forbindelse med dette tenkte jeg å legge gulvvarme på overetasjen. Forutsetningen er imidlertid at det ikke bygger på høyden i det hele tatt siden det dels er kritisk ved vår nye trapp, dels fordi takhøyden er lav på halve overetasjen.

For å løse dette tenkte jeg å frese ned slangen i bjelkelaget som består av 20 cm tykke armerte lettbetongbjelker. Hvis jeg kan komme ned 16 mm i disse med slangen, bygger jeg typ ingenting på høyden mot tidligere siden det har ligget 6 mm indre bunnplater på bjelkene. Tanken er varmefordelingsplate, slange og deretter 5 mm avrettingsmasse for å jevne av gulvene. Etterpå legger vi stegeplast og passende gulv, trolig laminat.

Min plan er således å frese 16-17 mm dype spor, ett per bjelke og ett i skjøten mellom to bjelker. I skjøten er jeg ikke det minste bekymret siden det allerede er en ganske stor rift mange steder, men kan jeg gjøre skade om jeg freser langsgående spor i midten av bjelken? Jeg har sjekket ved en av gjennomføringene som er boret i bjelkene, og der ser man at det er mer enn 16 mm til armeringen, så den burde ikke påvirkes. Det blir litt tverrgående spor også for vendingene.

Det kan nevnes at det allerede fra starten er frest ut 2 cm langs begge langsidene (altså på tvers av bjelkene) for de eksisterende elementrørene på den ene siden av huset.

Konstruksjonstegningen for mellombjelkelaget ser ut som følger:
Arkitekttegning av mellombjelkelag med mål og detaljer for renovering, inkludert plassering av 20 cm armerte lettbetongbjelker.

Hvis det ikke går å gjøre blir det utriving av det gamle ett-rørssystemet og et nytt to-rørssystem i PEX siden jeg har begynt å mistenke at det finnes en liten lekkasje et sted i systemet. Jeg vil bytte alt likevel.

R
Å ta ut 16-17 mm spor går bra, armeringen skal om det er riktig ligge i den nedre delen eller på midten bæringen kommer ikke til å påvirkes noe

• Liker
tommib
  • Laddar…
tommib
Armeringen ligger både i over- og underkant, men jeg har forstått det slik at den i underkant er den som tar mest last. Har boret noen hull gjennom bjelkene for 125 mm ventilasjonsrør så det er mulig å se hvor de ligger. Jeg har også kappet et par når jeg sporet inn et rør for TV-en i underetasjen. Nå er jeg veldig forsiktig med hva jeg kapper og gjør ikke mer enn et større hull per bjelke. Helst ingen.

Uansett, så er to spor prøvefrest. Jeg fikk ikke til dybdereguleringen av en eller annen grunn, så sporene er litt grunne. Det er imidlertid nok til å konstatere at de er litt for smale, slangen går ikke ned ordentlig. Jeg skal teste igjen neste uke når jeg har kjøpt en 18 mm notfres, da kommer snekkeren innom med en plate også av riktig sort.

Det støver også noe infernalsk, til tross for tilkoblet støvsuger...

• Liker
StevieGee
  • Laddar…
Kan du lage en skisse på tegningen hvordan du vil dra slangen? Det langsgående er greit, mest hvor du kommer til å gå på tvers av blokkene.

tommib
Vendingene kommer bli på tvers i nesten hver bjelke. Matingen til rommene på venstre side vil gå i den gamle langsgående grøften for radiatorrørene.

Man kan gjøre vendingene litt grunnere siden det ikke skal være noen plate der, men ikke veldig mye. Det vil ikke nå ned til jernene uansett.

Har du allerede løftet bort gulvet?
Hos meg ligger alle elektriske rør til taklamper mm nedfelt i øvre skiltet.

tommib
Japp. Gulvet er borte og jeg vet hvor alle rør går (ikke der). Glatte fine bjelker.

Sist redigert:

Beste svar

Synes det ser rolig ut, kjør på som tenkt du(y)

Har knekt betong profesjonelt i ti år, så jeg har ganske bra peiling på hva som funker..

• Liker
tommib
  • Laddar…
Kjør stikksag i to parallelle spor. Bryt bort biten imellom med et gammelt stemjern.
Støver overraskende lite.
Har lagt en del strøm og varme både i gulv, vegg og tak på den måten.

• Liker
StevieGee
  • Laddar…
tommib
En liten oppdatering, siden jeg misliker uavsluttede tråder...

Det fungerte utmerket å frese spor i lettbetongen. Om det faller ned i hodet på oss gjenstår å se, men jeg tror knapt det kommer til å skje. På ett sted kom vi ned til armeringsjernene, men i stedet for å klippe dem gjør vi et lite avbrekk i varmeplatene akkurat der, samt et lite hull i gipsen som skal legges på før gulvet for å håndtere den lille humpen som blir i slangen. De første to rommene er lagt og trykktestet, skal trykkteste baderommet i kveld slik at de kan støpe det første laget i morgen. Der freste vi ikke, men la armeringsnett 8 mm i bunnen i stedet fordi det var så ujevnt og fordi vi uansett måtte bygge opp for sluket. Det var så mange hull gjennom bjelkelaget der at det føltes bra å få en sammenhengende kake som fordeler vekten over alle bjelkene.

• Liker
tttomten og 2 andre
  • Laddar…
tommib
Bilder er jo morsomme også.

Byggeområde med verktøy som tang og sopelime på gulvet, kabler og ventilasjon i et uferdig rom.

Gulv med varmerør lagt i betongen, omgitt av byggevarer som plater og poser med materialer i en smal gang under renovering.

Rom under renovering med stige, gul vater, kost og verktøy på gulvet. Veggene delvis avdekket, klare til videre arbeid.

• Liker
StevieGee og 1 annen
  • Laddar…
Ser jo kanon ut.
Kan du fortelle litt mer om selve fresingen?
Hvordan gjorde du det?
Med hva for maskin freste du?
Var den koblet til støvsuger?
Hva ville du gjort annerledes med fasit i hånd?
Noen bra tips og triks du lærte etter hvert?
Tidsforbruk?

tommib
Jeg lærte meg at fresingen gjøres best av noen man betaler for å gjøre det :)

Det endte nemlig med at jeg ikke rakk det, og da fikk håndverkerne gjøre det etter at jeg hadde godkjent rørplanen.

Biltemas overhandsfres, notfres 19 mm fra Jula (2 stk, en gikk i stykker). Støvsuger modell fet proffkärcher koblet, støvet noe kopiøst likevel. De laget en fresemal av OSB, akkurat som jeg tenkte og skrudde den fast i gulvet. Det tok ganske lang tid å lage sporene, men de ble veldig fine, betydelig bedre enn med tiger/baufil og stemjern. Platene passer perfekt og byggehøyden er 0,5 mm.

Jeg hadde nok ikke gjort så mye annerledes hvis jeg skulle gjøre det igjen, det ble så vidt jeg kan se bra.

Planen er nå 6 mm renoveringsgips på platene og deretter trinnlydmatte og gulv. Årsaken til gipsen er at vi trenger å bygge litt på høyden og i tillegg helst dempe litt trinnlyd til underetasjen. Min tanke er at gips leder varme bedre enn trossbunnplater som ellers ville være alternativet. Den opprinnelige planen var å flytstøpe, men håndverkeren sa at det ikke vil bli bra med en så tynn kake. Hvis det skulle være slik at gipsen smuldrer opp, noe jeg vurderer som usannsynlig, så får man endre da til trossbunnplater.

Fresen ser for øvrig ut til å ha overlevd. Jeg var helt forberedt på at den skulle gå i stykker av alt støvet eller at det er en billig Biltemagjenstand. Så nå har jeg en overhandsfres også :)

• Liker
StevieGee
  • Laddar…
Ble bra dette (y)

Det eneste jeg ville gjort annerledes er at jeg ville brukt en sporfres på rettstrekningene og kun frest radien.

Så om du klarer byggehøyden med vanlig gips så kjør på det i stedet, da rehabiliteringsgips er urimelig dyrt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.