Hei,

Vi flyttet til et 70-talls hus for noen måneder siden med kjeller, trebjelkelag med teglfasade. Akkurat nå renoverer vi et 28m2 stort rom i kjelleren for å gjøre det mindre kjeller. Slik ser det ut (gluggene vil bli byttet ut med åpnebare vinduer):

Det vi først og fremst sikter på å gjøre er å felle inn de tykke kablene som går langs veggene til lamper og doser, og da også felle inn på/av konsoller og doser.

Hva jeg forstår så gjør ikke elektrikere dette arbeidet uten at det må være gjort når de kommer dit, og etter at de har trukket hva de skal, må vi fylle igjen.

Taket ser ut til å være noen type treplater mens veggene er betong, og spørsmålet er nå hvordan man går frem og hvilke verktøy man trenger å leie?

Jeg har lagt merke til at det er noen sprekker i betongvegger der man har støpt inn elkabler, og det ville ikke vært gøy om man freser for eksempel til en på/av konsoll at den delen til dørkarmen sprekker.

Sist redigert:
Jeg har gjort det, og jeg gjorde det på to forskjellige måter.(i Betong) På det ene stedet tok jeg en vanlig vinkelsliper med diamantblad. To spor, og så en liten bilhammer med en smal meisel. Støvet ekstremt mye med vinkelsliperen.
Metode to var bedre, leide en betongsporfrase (type sirkelsag med to blader). Penere, mindre støv (koblet til støvsuger).

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Takk, betongsporfräser høres ut som veien å gå da, hvordan gjør man med taket som er tre, kan man kjøre denne maskinen også der? Eller må man finne en annen løsning?

Hvordan gjorde du for konsollene? Det skal jo opp antagelig runde hull der man monterer noen type av innsats for kabler?

tommib
Mener du bokser/apparater når du sier konsoller? I betongvegg borer man hull for disse med betonghullsag av passende dimensjon og stopper inn en spårboks (eller valgfri annen boks, men det er lettest å bruke en spårboks).
F.eks. denne http://elbutik.se/product.html/spardosa?category_id=1960
Snakk med elektrikeren om hva han tenker å montere og hvilken dimensjon du skal ha på hullene. Det er generelt bra å snakke med elektrikeren først, slik at han kan vise hvordan det skal spores, ellers risikerer du å jobbe unødvendig.

• Liker
hempularen og 1 annen
  • Laddar…
Og hvorfra har du fått at elektrikere ikke pigges/kutter selv?? Elektrikere gjør normalt alt "drittjobb" selv (til forskjell fra f.eks. rørleggere) dvs. pigges og borer de hull og "spor" de trenger.
Men hvis du gjør som tommib skriver og først av alt snakker med elektrikeren så sparer du sikkert både tid og penger, i alle fall hvis du skal pigge selv.

• Liker
Neo111
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.