Jeg tenkte å frese inn fleksrør i plankeveggene i vårt hus, et trehus fra 1942. Må man bekymre seg for styrken om man freser et 16 mm dypt spor horisontalt på innsiden av en yttervegg. Jeg vil anslå at plankene er ca 60 mm tykke.
Sist redigert:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6.024 innlegg
Det pleier å være et gap for isolasjon og så en bordvegg innenfor plankveggen. Er veggen isolert på utsiden?
Ellers ville jeg vurdert å snekre på og isolere innsiden. Da er det lett å legge inn elektrisitet.
Jeg vet ikke om det svekker veggen å frese, men det går sikkert bra. Men gipsplaten gjør verken til eller fra.
Mye jobb dog. Du må sage to spor og så meisel bort midten med et stemjern. Å frese med overfres tar enda lengre tid, vil jeg tro.
Ellers ville jeg vurdert å snekre på og isolere innsiden. Da er det lett å legge inn elektrisitet.
Jeg vet ikke om det svekker veggen å frese, men det går sikkert bra. Men gipsplaten gjør verken til eller fra.
Mye jobb dog. Du må sage to spor og så meisel bort midten med et stemjern. Å frese med overfres tar enda lengre tid, vil jeg tro.
Nei, det er ingen ekstra isolasjon på utsiden. Det er jo selvsagt et alternativ, men da skal man fikse nye karmer og annet som følger med... Jo, det tok litt tid, jeg gjorde som du foreslo, brukte sirkelsagen og deretter stemjern i kanskje 1,5 m før jeg begynte å bekymre meg for veggen. Det tok kanskje 20 minutter.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er nok 21/2 toms plank i veggen. Sporingen har ingen betydning for holdfastheten. En plankvegg fungerer nærmest som en skivekonstruksjon der hver planke er festet i tilstøtende med et antall skråspikrede 6" spiker.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
En enkelt planke tåler en veldig stor last i fiberretningen. Når man sammenfoger flere planker med not og spiker så begrenses knekkrisikoen og hver planke tåler enda mer. Vil man få en oppfatning om hvilke laster (i fiberretningen) selv svakt treverk tåler, kan man studere Träguiden/Konstruktion/Dimensionering/Dimensioneringsvärden og bæreevne/Stolpar-strävor av konstruksjonsvirke. Plankenes dimensjoner ble nok mest styrt av deres varmeisolerende evne. 3 tommer var vanlig, men også 2 tommer på litt enklere bygninger.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Plankestamme (stående og spontede planker) var den dominerende metoden når man bygde småhus mellom ca. 1920 og 1950. Fram til begynnelsen av 1940-tallet brukte man for det meste 21/2 eller 3 tommers planker, deretter nesten unntaksvis 2 tommers som ble ansett å ha tilstrekkelige statiske egenskaper for et tomannsbolig. I stedet utvidet man varmeisoleringen på annen måte.
Klikk her for å svare