Hei!
Har et rom i kjelleren som skal renoveres og bli "boligrom". Huset er et LB-hus fra 1970. Nå er det betonggulv og betongvegger der. Min tanke er å legge platonmatte, sponplate og så gulvvarme på dette. Har vurdert Floore gulvvarme. Vil deretter legge laminatgulv på dette. Veggene skal lektes opp med stålstendere. Det er ingen kjente fuktproblemer, men siden det er en kjeller vil jeg ha ventilasjonen som blir med platonmatte, tenkte den og veggene kunne ventileres sammen. Tenkte å sette OSB-plate på stenderne og gips utenpå dette. Må man sette isolasjon bak platene?
Jeg vil gjerne høre deres meninger om dette. Tenker jeg helt feil nå, og hva er det mer jeg må tenke på for at dette skal bli bra? Har ikke gjort noe sånt her før, så jeg tar imot ALLE meninger med takk.​

Platon ville jeg unngå helt. I stedet ville jeg lekte opp med nivellgulv så du får en luftspalte mellom såle og overgulv. Denne kan også kompletteres med gulvvarme og isolasjon og ventilasjon avhengig av hvor mye det kan bygges opp.. gulvvarme ville jeg aldri lagt på platon, for da puster det verken ut eller inn. Og kjenner du ikke til isolasjonen så er det dessuten energisløseri.

Sist redigert:
Tommor skrev:
Platon ville jeg unngå helt.
I stedet ville jeg lekte opp med nivellgulv så du får en luftspalte mellom sula og gulvbelegg. Denne kan også kompletteres med gulvvarme og isolasjon og ventilasjon avhengig av hvor mye det kan bygges..
gulvvarme ville jeg aldri lagt på platon, for da puster det verken ut eller inn. Og vet du ikke isoleringen så er det dessuten energisløsing
Med platon ventileres gulvet også, akkurat som med et Nivellgulv. Den eneste forskjellen er mye lavere byggehøyde.

Platoni har isoleringsplater som man kan legge oppå hvis man er bekymret for å fyre for kråkene/maskene.

Nå så jeg at du la det samme spørsmålet i denne kategori, så jeg svarer her også for å få en mer komplett tråd:

Svarer på dette fordi jeg selv er i samme situasjon og hvordan jeg tenker. Jeg svarer først og fremst på gulvkonstruksjonen.
Det folk kan komme med i denne typen løsning der du sannsynligvis har dårlig eller ingen isolasjon under kjellergulvet er den såkalte omvendte fuktvandringen.
Kort sagt handler det om følgende: Du varmer bunnplaten og jorden under bunnplaten ved hjelp av gulvvarmen. Om sommeren når du slår av gulvvarmen synker temperaturen på bunnplaten raskere enn temperaturen i jorden under. I den situasjonen når bunnplaten er kaldere enn jorden, vandrer fukten fra jorden opp mot bunnplaten - omvendt fuktvandring. Denne fuktvandringen er det som folk advarer om. Jeg har selv ikke sett noen som faktisk har problemet, men fukt er jo alltid dårlig. Man kan enten isolere under platen (eller under varmegolvet) eller la være å slå av varmen om sommeren. Å isolere er jo bedre fra et driftsøkonomisk perspektiv.
Mange foreslår å gjøre det ordentlig eller ta på seg sokker eller skaffe varme tepper.
Jeg har selv ingen lyst til å slå bort hele kjellergulvet, isolere samt støpe igjen og tenker i samme baner som deg - ta en liten snarvei.
Min plan er å sette platon og så en hyggelig isolerende gulvvarmeplate med varmeplater for å rette så mye av varmen oppover. Jeg kommer ikke til å bruke sponplate, men et uorganisk materiale (gulvvarmeplaten) for sikkerhetens skyld. I mitt tilfelle har jeg radiatorer i kjelleren som skal stå for oppvarmingen, gulvvarmen er kun for fotkomfortens skyld. Det blir nok forskjell på hvor mye varme som går ned i platen om man har 25-30-graders gulv enn om man har 20-22-graders gulv.
Siden dette er mye teori, kan ingen si hvor mye varme som går ned i bakken og påvirker deretter den omvendte fuktvandringen, så jeg vil kjøpe to enkle termometre med sensorer på ledning og sette den ene i bunnplaten og den andre 20 cm ned i jorden under, på den måten kan jeg se hvor mye gulvvarmen påvirker (når jeg har sett det kan jeg bare klippe av kablene og la sensorene være begravd).
Mer om omvendt fuktvandring: http://www.fuktcentrum.lth.se/verkty..._fuktvandring/
Man kan også legge fiberduk mellom betonggulvet og platonmatten for å forhindre at platonmatten "klaprer" mot betongen.

Vi har "vanlig" Nivell med forsert ventilasjon, vifte som bygger ca. 14-15cm på høyden. Den "nye" platon-lignende varianten der er jo klart interessant siden den også har vifte. Vi har begrenset takhøyde i vår kjellerdel så "platon Nivell" med LK EPS16 gulvvarme kunne være et attraktivt alternativ...

Så gjenstår det bare å finne ut hvordan vi skal få inn baderomsgulv også med fliser og gulvvarme...

Kjørte med denne varianten http://www.byggahus.se/forum/golv/208104-golv-i-kallare.html
Med parkett, billigste eik 4-stavs parketten fra byggmax så har gulvet ikke kaldt. Ikke som fliser.
Mitt forslag er å droppe gulvvarme og kjøre med vanlige elementer og platon evt. den løsningen jeg gjorde og et varmere gulv f.eks. parkett.
Når du får første strøm-/varmeregningen kommer du til å slå av gulvvarmen, jeg lover deg :D

Ellers er det utgraving som gjelder med isolasjon + gulvvarme.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.