Tenker å legge EPS betong i badet. Det er totalt ca 12 cm som skal fylles, men tenkte å ta 10 cm EPS og resten flytsparkel med gulvvarme i. Er 2 cm nok for flytsparkel, eller bør det være tykkere?
Jeg har sett på youtube at man blandet EPS betongen i en søppelsekk, for å slippe støv. Funker den metoden?
Jeg vil nok få vanskelig med å rekke å legge på flytsparkel innen 3 dager. Holder det å ha plast over alt for å kjøpe seg mer tid? Hvor mye mer tid får jeg da? Eller kan man gjøre på en annen måte for å få lengre tid? Legge primer på?
Jeg har sett på youtube at man blandet EPS betongen i en søppelsekk, for å slippe støv. Funker den metoden?
Jeg vil nok få vanskelig med å rekke å legge på flytsparkel innen 3 dager. Holder det å ha plast over alt for å kjøpe seg mer tid? Hvor mye mer tid får jeg da? Eller kan man gjøre på en annen måte for å få lengre tid? Legge primer på?
surris
Bygningsveteran
· Sverige
· 1 467 innlegg
surris
Bygningsveteran
- Sverige
- 1.467 innlegg
Hva mener du med å kjøpe seg mer tid?S stefand skrev:Tenker å legge EPS betong i badet. Det er totalt ca 12 cm som skal fylles, men tenkte å ta 10 cm EPS og resten flytsparkel med gulvvarme i. Holder det med 2 cm for flytsparkel, eller bør det være tykkere?
Jeg har sett på youtube at man blandet EPS betongen i en søppelsekk, for å slippe støv. Fungerer den metoden?
Jeg kommer nok få vanskelig for å rekke å legge på flytsparkel innen 3 dager. Holder det å ha plast over alt for å kjøpe seg mer tid? Hvor mye mer tid får jeg da? Eller kan man gjøre på noen annen måte for å få lengre tid på seg? Legge primer på?
Er det vannbåren eller elektrisk gulvvarme? Er det elektrisk så klarer du deg med 20 mm, men skal du ha fall så tenk på at det må være 15-20 mm på tynneste stedet.
Å kjøpe mer tid mener jeg at jeg kanskje har 2 uker på meg til å legge flytsparkel i stedet for maks 3 dager.
Det er elgulv. 20 mm ville det i så fall være fra EPS til kanten på avløpet. Så det blir høyere ved veggene så jeg får et bra fall.
Det er elgulv. 20 mm ville det i så fall være fra EPS til kanten på avløpet. Så det blir høyere ved veggene så jeg får et bra fall.
surris
Bygningsveteran
· Sverige
· 1 467 innlegg
surris
Bygningsveteran
- Sverige
- 1.467 innlegg
Okei jeg har aldri brukt EPS betong men mener du at du trenger å flytsparkle maks 3 døgn etter på grunn av uttørking?S stefand skrev:
Ja med plast og at du fukter platen så forsinker du uttørkningen, i vanlige støpte plater funker jo det bra. Vet ikke nøyaktig hva denne betongen har for egenskaper. Jeg ville forsøkt å planlegge så det går an å gjøre etter anbefalingen.
Takk. Sier ikke så mye om tid. Men om man har plast eller primer på så kanskje tiden ikke spiller noen rolle lenger? Da kan man ta det når man har tid.HomeboY skrev:
Våger ikke svare på om det finnes noen spesiell tid da du må flytsparkle men om du primer og skal sparkle etter noen uker burde vel ikke være noen problem..S stefand skrev:
Når jeg gjorde badet vårt, tok det litt over 6 måneder fra EPS til vi sparklet. Vi hadde primet, og den holdt seg uforandret hele tiden. Så primer og dekk eventuelt med plast hvis du vil være sikker, så har du all tid i verden.
Jeg ville ikke blandet EPS i en søppelsekk. Kjøp en stor balje eller tønne på Biltema og kjør med en klassisk visp, så går det smidig. Bare sørg for å ha en ganske sterk drill til vispen, for det er litt tungt for maskinen å blande.
Et tips er å legge litt innsats i avretningsbanene. Du vil ikke kunne jevne av for hånd uten avretningsbaner, de er et «must».
Hvor tykt flytsparklet skal være, avhenger av hva produsenten anbefaler. Les deres monteringsanvisninger og gjør som det står der. Vi har vannbåren gulvvarme og trengte rundt 20 mm over rørene for å få det riktig (jeg husker ikke helt nøyaktig nå). Skal du ha en sluk, må du regne med å ha riktig overstøping nærmest sluken og tykkere lengre bort på grunn av fallet. Regn på dette slik at sparklet ikke trenger å stikke opp over terskelen bare fordi døren er langt fra gulvsluken.
Jeg ville ikke blandet EPS i en søppelsekk. Kjøp en stor balje eller tønne på Biltema og kjør med en klassisk visp, så går det smidig. Bare sørg for å ha en ganske sterk drill til vispen, for det er litt tungt for maskinen å blande.
Et tips er å legge litt innsats i avretningsbanene. Du vil ikke kunne jevne av for hånd uten avretningsbaner, de er et «must».
Hvor tykt flytsparklet skal være, avhenger av hva produsenten anbefaler. Les deres monteringsanvisninger og gjør som det står der. Vi har vannbåren gulvvarme og trengte rundt 20 mm over rørene for å få det riktig (jeg husker ikke helt nøyaktig nå). Skal du ha en sluk, må du regne med å ha riktig overstøping nærmest sluken og tykkere lengre bort på grunn av fallet. Regn på dette slik at sparklet ikke trenger å stikke opp over terskelen bare fordi døren er langt fra gulvsluken.
Er det ikke store mengder fungerer det å blande i søppelsekker
avhengig av typen gulvvarme pleier jeg å sette laseren på riktig nivå fra høyden på sluket som blir det laveste punktet med flytsparkel senere, så tømmer jeg sekk for sekk og fordeler ut med en bred sparkelspade, sørg for å holde høyden til laseren omtrent, det er ikke millimeterjobb siden man uansett sparkler senere, men man vil ha det jevnt og fint så det går smidig å legge ut gulvvarmen senere.
Sist redigert:
Er det sjakt du skal fylle eller skal du legge på støpt underlag?
EPSn trenger du ingen baner til, sett ut en høyde og hold deg til den +-1cm så duger det.
Blir bare vanskelig å flyte hvis du legger fall i EPSn
EPSn trenger du ingen baner til, sett ut en høyde og hold deg til den +-1cm så duger det.
Blir bare vanskelig å flyte hvis du legger fall i EPSn
Jeg vil bare presisere at jeg ikke mente at man skulle ha fall i EPS-en med avdragsbanene. Tvert imot så mente jeg at man skal ha dem for å få det flatt.
Har man laser går det sikkert an å måle mot den og holde alt rimelig jevnt. For meg som aldri hadde gjort noe lignende før så var det veldig trygt og enkelt med avdragsbaner og en retteskinne.
Angående sluk så festet jeg min i en klatt vanlig grovbetong før jeg gikk på med EPS. Det går sikkert an å feste den kun i EPS, men det er trygt at den sitter ordentlig fast akkurat der man vil ha den på forhånd, slik at man ikke trenger å bekymre seg.
Har man laser går det sikkert an å måle mot den og holde alt rimelig jevnt. For meg som aldri hadde gjort noe lignende før så var det veldig trygt og enkelt med avdragsbaner og en retteskinne.
Angående sluk så festet jeg min i en klatt vanlig grovbetong før jeg gikk på med EPS. Det går sikkert an å feste den kun i EPS, men det er trygt at den sitter ordentlig fast akkurat der man vil ha den på forhånd, slik at man ikke trenger å bekymre seg.
Jeg pleier å ta reglar i riktig høyde f.eks. 45x95 ca. 100-130 cm lange.
Legg den ene 20-30 cm fra en vegg og den andre 40-50 cm fra første regel.
Så fyller man mellom reglene og drar dem bakover et stykke og fyller hullene der reglene har vært.
Så er det bare å jobbe seg bakover til man er ferdig.
Er gulvet noenlunde jevnt så fungerer det bra, er det veldig ujevnt så er laser bra, ellers avdragsbaner men de skal plukkes opp og hullene /rennene støpes igjen.
Legg den ene 20-30 cm fra en vegg og den andre 40-50 cm fra første regel.
Så fyller man mellom reglene og drar dem bakover et stykke og fyller hullene der reglene har vært.
Så er det bare å jobbe seg bakover til man er ferdig.
Er gulvet noenlunde jevnt så fungerer det bra, er det veldig ujevnt så er laser bra, ellers avdragsbaner men de skal plukkes opp og hullene /rennene støpes igjen.
Man ska alltid klä in trä i plast så att EPS:en inte kommer i direktkontakt med trä. Träet suger ut fukt ur EPS:en så att den torkar för fort. Jag har använt någon mjukare sorts plast från Biltema som egentligen brukar användas som golvskydd vid målning (denna). Om den ska kunna skydda golv mot målarfärg så bör den vara tät nog för att fukten ska hållas på rätt sida. Fördelen med den jämfört med byggplast är att den är mycket mjukare och smidigare så den är lätt att forma och fästa upp i vinklar och vrår.
I mitt badrum skapade jag avdragsbanor genom att gjuta fast två stålrör i rätt höjd. Min far hade rören i sin "bra-att-ha"-hylla så det var en enkel lösning. I vår lilla WC skruvade jag fast reglar i väggarna som jag drog av mot. Dessa reglar fick sitta kvar även efteråt med motiveringen att man ju kan gjuta EPS i regel-fack upp till reglarnas höjd och sedan flyta över hela paketet.
Edit:
Vi har alltså ett väldigt ojämnt undergolv så det går inte att ha lösa avdragsbanor så som nino tipsar om. Om det är möjligt att ha lösa avdragsbanor som man flyttar med sig s är det ju en smidig lösning som sparar en del tid.
I mitt badrum skapade jag avdragsbanor genom att gjuta fast två stålrör i rätt höjd. Min far hade rören i sin "bra-att-ha"-hylla så det var en enkel lösning. I vår lilla WC skruvade jag fast reglar i väggarna som jag drog av mot. Dessa reglar fick sitta kvar även efteråt med motiveringen att man ju kan gjuta EPS i regel-fack upp till reglarnas höjd och sedan flyta över hela paketet.
Edit:
Vi har alltså ett väldigt ojämnt undergolv så det går inte att ha lösa avdragsbanor så som nino tipsar om. Om det är möjligt att ha lösa avdragsbanor som man flyttar med sig s är det ju en smidig lösning som sparar en del tid.
Sist redigert: