2.592 lest ·
12 svar
3k lest
12 svar
Fra bod til "verksted", en del av min treårsplanlegging
Allvitende
· Västra götaland
· 10 936 innlegg
Hei på dere alle sammen!
På sikt trenger mitt nåværende hobbyrom å bli forvandlet til soverom for en kommende tenåring, og jeg har da tenkt å gjøre om et nåværende lager på ca 12-15 kvm (som dessuten henger sammen med garasjen) til "verksted".
Akkurat nå er det uoppvarmet, men det er ca 75 mm isolasjon i veggene og plast innenfor gipsen. Bygget midten av 70-tallet. Flatt tak, jeg kan ikke tenke meg at det er så veldig mye mer isolasjon i taket enn i veggene ..
Tanken er å ha det oppvarmet, 10-12 grader kanskje ..
Ettersom jeg holder på med en del metallarbid så er jo en bekymring at gnister fra vinkelslipen skal ligge og ulme et eller annet sted, og jeg har funderinger på å sikre veggene så godt det kan mot dette, kanskje ved å mure opp med to lag tynne leca-blokker nederst langs veggene ...
Spørsmålet er om det er verdt å legge på mer isolasjon på veggene, eller om det koster mer enn det sparer? Hvor "brannfarlige" er vanlige gipsplater? Eller skal man velge en våtromsplate som er sementbasert?
På sikt trenger mitt nåværende hobbyrom å bli forvandlet til soverom for en kommende tenåring, og jeg har da tenkt å gjøre om et nåværende lager på ca 12-15 kvm (som dessuten henger sammen med garasjen) til "verksted".
Akkurat nå er det uoppvarmet, men det er ca 75 mm isolasjon i veggene og plast innenfor gipsen. Bygget midten av 70-tallet. Flatt tak, jeg kan ikke tenke meg at det er så veldig mye mer isolasjon i taket enn i veggene ..
Tanken er å ha det oppvarmet, 10-12 grader kanskje ..
Ettersom jeg holder på med en del metallarbid så er jo en bekymring at gnister fra vinkelslipen skal ligge og ulme et eller annet sted, og jeg har funderinger på å sikre veggene så godt det kan mot dette, kanskje ved å mure opp med to lag tynne leca-blokker nederst langs veggene ...
Spørsmålet er om det er verdt å legge på mer isolasjon på veggene, eller om det koster mer enn det sparer? Hvor "brannfarlige" er vanlige gipsplater? Eller skal man velge en våtromsplate som er sementbasert?
Elektronikkentusiast
· 2 457 innlegg
jeg vil si at gips duger helt utmerket... Har dobbeltgips selv i min ombygde garasje hvor halvparten ca 30m2 er dedikert for metallarbeid.
Tror ikke jeg har noe å bekymre meg for.
Tror ikke jeg har noe å bekymre meg for.
Tenker at man, fra brannspredningselementering, tvinges til å bruke dobbeltgips mellom leiligheter og også sørge for at skjøtene ikke havner på hverandre. Dermed burde dobbeltgips fungere kjempebra!
Allvitende
· Västra götaland
· 10 936 innlegg
Jeg tenker at papiret muligens kunne være et bra sted for en gnist å ligge og ulme på, men det er kanskje overdrevet?
Elektronikkentusiast
· 2 457 innlegg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 422 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.422 innlegg
Synes ikke gips er et bra overflatelag i et verksted. Det duger i en parker bilen garasje men er altfor følsomt i et verksted. Minimum er å slenge på glassfibervev+farge for å gjøre det mer motstandsdyktig mot varme og vannsprut.
Allvitende
· Västra götaland
· 10 936 innlegg
Du har rett, det blir nok en form av overflatesjikt, så det er kanskje like greit å bare legge et ekstra lag gips på og droppe isolasjon ... Da slipper jeg jo å knappe på den knappe gulvflaten...Rickard.ag skrev:
Blir det for dyrt å holde det varmt, kanskje det gir bedre utbytte å kjøpe en billig LLVP?
Medlem
· Stockholm
· 4 636 innlegg
Jeg har enkelgips i garasjen min og liten verksted 57+18 kvm.
Hullet mellom er ca 2x2.20 og der har jeg et slippeforheng som dør med motvekt, så når jeg slipper forhenget, glir det til siden av seg selv.
I dag hadde jeg satt dobbeltgips og tettet igjen overalt.
I 18kvm verkstedet satte jeg en Panasonic som varmer det lille rommet, når det er 0 grader ute så er det rundt 10 i det store verkstedet.
Sånn har jeg det.
Mitt tips er å dobbeltgipse, sparkle, tapetsere og male.
Utvendig el lagt i kurver i taket og trekk ned uttak.
Kompressor på loftet.
Hullet mellom er ca 2x2.20 og der har jeg et slippeforheng som dør med motvekt, så når jeg slipper forhenget, glir det til siden av seg selv.
I dag hadde jeg satt dobbeltgips og tettet igjen overalt.
I 18kvm verkstedet satte jeg en Panasonic som varmer det lille rommet, når det er 0 grader ute så er det rundt 10 i det store verkstedet.
Sånn har jeg det.
Mitt tips er å dobbeltgipse, sparkle, tapetsere og male.
Utvendig el lagt i kurver i taket og trekk ned uttak.
Kompressor på loftet.
Allvitende
· Västra götaland
· 10 936 innlegg
Det sitter et lag gips, men det er bare malt, så det er jo ganske slitt noen steder..Workingclasshero skrev:
Jeg har enkelgips i garasjen og et lite verksted på 57+18 kvm. Åpningen mellom er ca 2x2.20, og der har jeg et slipedraperi som dør med motvekt, så når jeg slipper draperiet glir det til siden av seg selv. I dag ville jeg satt dobbelgips og tettet til overalt. I 18 kvm verkstedet satte jeg en Panasonic som varmer det lille rommet, når det er 0 grader ute så er det rundt 10 i det store verkstedet.
Sånn har jeg det. Mitt tips er å dobbelgipse, sparkle, tapetsere og male. Utvendig el lagt i kurver i taket og trekke ned stikkontakter. Kompressor på loftet.
Alternativet kanskje kan være å bruke OSB/plywood og sette vev på det?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 422 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.422 innlegg
Jeg personlig ser ingen fordel med 2 lag gips hvis du ikke i lang tid tilfører varme til gipsen, i så fall bør du tenke over fae*en du driver med 
Osb eller plyfa, gips og vev vil ikke antennes av sveising/sliping hvis det er tett slik at gnistene ikke kommer til treverket.
Angående isolasjonen kan man jo fundere frem og tilbake, men avhengig av hvor du bor, så kanskje det duger, det er uansett ganske liten overflate å varme opp. Jeg ville nok ha anstrengt meg for å få det vindtett utenfra og levd med noen litt dyrere måneder.
Osb eller plyfa, gips og vev vil ikke antennes av sveising/sliping hvis det er tett slik at gnistene ikke kommer til treverket.
Angående isolasjonen kan man jo fundere frem og tilbake, men avhengig av hvor du bor, så kanskje det duger, det er uansett ganske liten overflate å varme opp. Jeg ville nok ha anstrengt meg for å få det vindtett utenfra og levd med noen litt dyrere måneder.
Allvitende
· Västra götaland
· 10 936 innlegg
Bor jo på vestkysten, i nærheten av den største vannreservoaren i Sverige, så noen lengre stunder med ordentlig kaldt er det jo sjelden ...Rickard.ag skrev:
Jeg personlig ser ingen fordel med 2 lag gips om du ikke under en lang tid tilfører varme til gipsen, hvilket tilfelle du bør tenke over hva i all verden du driver med
OSB eller plyfa, gips og vev vil ikke antennes av sveising/sliping om det er tett så gnistene ikke kommer til treverket.
Angående isolasjonen kan man jo fundere frem og tilbake, men avhengig av hvor du bor så kanskje det holder, det er uansett rett liten flate å varme opp. Jeg hadde nok anstrengt meg for å få det vindtett utenfra og levd med noen litt dyrere måneder.
Jeg har jo hatt "Heta arbeten" for 20 år siden, får håpe at forstanden ikke har blitt dårligere siden da ...
Jeg antar at en del i å forandre overflaten (og legge på en plate av noe materiale) ville være for å både få en "ny-følelse" og gjøre det litt enklere å sette opp ting ...
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 422 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.422 innlegg
Da synes jeg tilleggsisolering føles latterlig på 15kvm om det er 75mm eller tilsvarende.
Gikk glipp av at det allerede var "ferdig", jeg forestilte meg at det var åpent. Jeg ville likevel ha tatt ned gipsen og så opp med det jeg skrev ovenfor. Har akkurat gjort det i mitt verksted/i blant garasje á 50m2 og benyttet anledningen til å legge om litt elektrisk når det likevel var nede. Tar ingen direkte tid å rive ned enkelgips, og jeg sparte jo ca 1/4 kvadrat med gulv
Tillegg= 2x gips er så klart ingen dårlig vegg, mer bare en personlighetsforstyrrelse at jeg både hater mollys og stenderne er alltid feilplassert.
Gikk glipp av at det allerede var "ferdig", jeg forestilte meg at det var åpent. Jeg ville likevel ha tatt ned gipsen og så opp med det jeg skrev ovenfor. Har akkurat gjort det i mitt verksted/i blant garasje á 50m2 og benyttet anledningen til å legge om litt elektrisk når det likevel var nede. Tar ingen direkte tid å rive ned enkelgips, og jeg sparte jo ca 1/4 kvadrat med gulv
Tillegg= 2x gips er så klart ingen dårlig vegg, mer bare en personlighetsforstyrrelse at jeg både hater mollys og stenderne er alltid feilplassert.
Klikk her for å svare