Jeg vil bytte ut vår gamle garasjeport med en moderne modell av typen takskjutport. Dagens garasjeport har et åpningsmål med høyden 207 cm, som jeg vil øke til minst 225 cm i høyden. Innvendig takhøyde i garasjen er ca. 260 cm.

Etter litt undersøkelse av veggmaterialet over garasjeporten ser jeg at den 25 cm tykke veggen består av ca. 15 cm helstøpt betong som deretter er kledd på utsiden med ca. 8 cm hulstein. Deretter kommer puss på både innside og utside. Den helstøpte betongen ser ut til å fortsette helt opp til taket. Nå vil jeg gjerne forstørre åpningen og trenger da å sage i betongen. Kan man gjøre dette selv, eller er det et fagarbeid å bestille? Er det dyrt, mon tro? Takk sam for innspill.

• Åpen garasjeport med synlige skader i murverket over porten. Utsikt til grøntområde utenfor. Verktøy og diverse gjenstander langs veggene.
  • Sprukken vegg i betong og gips i et garasjehjørne, viser slitt isolasjon og eksponert materiell over en garasjeport.
  • En garasjeport med chip i veggen over, omgitt av utvendige lamper og et nedløpsrør på høyre side.
  • Bilde av en garasjevegg med synlig betong og hulstein under pusslag, delvis skadet og eksponert over en garasjeport.
Har kikket på bildene, jeg tror ikke at det er hullstein, men porøs såkalt gassbetong, sånn som avgir radon du vet. Det bør gå å fikse høyden på porten tror jeg, en stor vinkelsliper med 300 koromantskive (kan leies) skjærer av den porøse steinen noen cm over det nye portmålet, spikerplugg fast en planke nøyaktig rett ca 10mm (puss) over målet, følg planken med vinkelsliperen svakt lutet mot midten av støpingen, skjær så dypt du tør, gjør det samme på innsiden, meisle bort det gjenværende og skjær av eventuell armering. Puss til overflaten, betong trenger spesiell primer. Det er et vanskelig, slitsomt og støvete arbeid, det enkleste er å ringe en betongsager. Men vil, kan og tør man, så hvorfor ikke.

Takk for svaret, det ser helt klart ut som at jeg må ansette et firma for dette.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.