Hei! Skulle gjerne hatt litt innspill på om en vegg i kjelleren kan være bærende eller ikke i et hus bygget på 50-tallet. Som dere ser på vedlagte bilde, (beklager skalaen) så sitter det akkurat nå en teglvegg mellom garasje og fyrrom. Min tanke var at man kunne lage et hull i denne, typ vanlig dørstørrelse.
Vegen er 80mm inkl puss, så hvor bærende kan den være tenker jeg...
Dere som kan kan vel gjerne analysere min flotte provisoriske tegning og si hva dere tror og mener. Kan man lage et hull i denne tro?
Vegen er 80mm inkl puss, så hvor bærende kan den være tenker jeg...
Dere som kan kan vel gjerne analysere min flotte provisoriske tegning og si hva dere tror og mener. Kan man lage et hull i denne tro?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.220 innlegg
Selv om den ikke er bærende kan den være stabiliserende, dvs. forhindre at ytterveggen trykkes inn av all jorden utenfor. Derfor bør døren plasseres så langt som mulig fra ytterveggen og det trengs antakelig minst en halvmeter vegg nærmest ytterveggen.
Den langsgående veggen mellom fyrrom og vaskerom er oftest bærende. Hvor tykk er den?
Husk at det er vanlig med asbestholdig materiale rundt garasje og fyrrom samt at garasje og fyrrom (om det fortsatt er en kjele det fyres i) skal være en annen branncelle enn boarealene og dermed krever brannsikring.
Den langsgående veggen mellom fyrrom og vaskerom er oftest bærende. Hvor tykk er den?
Husk at det er vanlig med asbestholdig materiale rundt garasje og fyrrom samt at garasje og fyrrom (om det fortsatt er en kjele det fyres i) skal være en annen branncelle enn boarealene og dermed krever brannsikring.
Takk for svar! Fant bygningsplanene fra 57, der ser dere hvor høy marknivået er ved garasjen. Marknivået er kanskje i brysthøyde. Den bærende langsgående veggen er 21,5 cm og yttervegg er 22. Men om man kjører sikkert på å la det være igjen en meter og åpne kanskje 0,9-1 mBirgitS skrev:
Selv om den ikke er bærende, kan den være stabiliserende, dvs. forhindrer at ytterveggen presses inn av all jorden utenfor. Derfor bør døren plasseres så langt som mulig fra ytterveggen, og det trengs antagelig minst en halv meter vegg nærmest ytterveggen.
Den langsgående veggen mellom fyrrom og vask er oftest bærende. Hvor tykk er den?
Tenk på at det er vanlig med asbestholdig materiale rundt garasje og fyrrom, samt at garasje og fyrrom (om det fortsatt er en ovn som det fyres i) skal være en annen branncelle enn boarealer og dermed krever brannbeskyttelse.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Såga upp en dörröppning i en källarvägg av betonghålsten (gråsuggor) utan att det dammar för mycket
Grund & Markarbeten -
Hvordan utvide en for liten døråpning for ytterdør i kjellervegg (Leca)
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Kjellervegger av Leca. Limtre over åpning i stedet for Lecabalk. Spørsmål.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi