Hei
Har et toetasjes hus med leiligheter. Bjelkelag 50x190 cc600.
Ser ingen påtagelig nedheng eller svikt. Men endret bruk fra stue til leilighet.
Blir et tyngre gulv med to nye lag gips samt 22mm gulvspon.
Nåværende bjelkelag er skjøtet over blå vegg. Kommer til å flytte deler av den bærende veggen i fremtiden (rød).
Planen er å forsterke med 45x195 C24 (blå) skrulimt mot den gamle bjelken. Fra begge sider, blir altså delvis overlappende, dobbeltsidig forsterkning. På de nye bjelkene skrulimmes gulvspon.
- Er det en bra løsning?

Takk på forhånd.
/Rolf
 
  • Tverrsnitt av bjelkelag med målangivelser, blå forsterkningsbjelke tegnet inn.
Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med blå respektive rød vegg. Helt klart er en pålimt og skrudd 45x195 en bra forsterkning. 45x195 + 50x190 samt skruvlimmad 22 mm gulvsponplate gir bra sviktverdier opp til en spennvidde på 3,9 meter.
 
Takk.
Spennvidden er nå ca 4,4m. (Blir 3,9 hvis jeg flytter den bærende veggen i fremtiden)
Å la den venstre forsterkningsbjelken løpe forbi den bærende veggen noen meter. Gir det noen merverdi i?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.