D09
Hei

Skal stille en vedovn ca 800kg samt 4m3 tank ved siden av hverandre.

Bunnplaten er 10cm og armert.

Trenger jeg å støpe opp en armert hylle typ 5 - 10 cm for at det skal holde?

Jeg tror ikke det.
Jeg antar at tanken er ganske stor og hvis du regner på vekt/arealenhet så blir det sikkert ikke så mye.

Så lenge betongplaten har bra støtte underfra så tåler den veldig mye last.

• Liker
D09
  • Laddar…
om tanken skal stå mot en yttervegg så kan det være lurt å sjekke utsiden av veggen/platen så det ikke er setninger i marken der.
det burde finnes en kantbjelke som er vel dimensjonert der, men om det er en gammel garasje for eksempel så kanskje man har spart inn på det.

• Liker
D09
  • Laddar…
D09
corre skrev:
om tanken skal stå mot en yttervegg så kan det være lurt å sjekke utsiden av veggen/platen slik at det ikke er setninger i grunnen der.
det burde finnes en kantbjelke som er veldimensjonert der, men om det er en gammel garasje for eksempel så har man kanskje spart på det.
Tanken kommer til å stå mot innervegg ca 2-3 meter inn på platen, pannen mot yttervegg / innervegg ca 2 - meter inn fra en vegg og ved siden av den andre ytterveggen.

Høres ut som gode forutsetninger da.
Hvordan skal du isolere under tanken?
Hvis den har f.eks. 4 eller 6 ben som den står på, så må du nok forsterke eller montere en form for vektfordeler på bena. F.eks. en plate eller mindre bjelke som fordeler lasten på større overflate.

Står det noen anbefaling fra kotteleverandøren angående en sokkel?
Noen anbefaler en 10 cm sokkel for at høydene på kjelen skal bli fornuftige.

D09
corre skrev:
Høres ut som bra forutsetninger da.
Hvordan skal du isolere under tanken?
Hvis den har f.eks. 4 eller 6 ben som den står på så trenger du nok å forsterke eller montere en eller annen form for vektfordeler på benene. F.eks. en plate eller mindre bjelke som fordeler lasten over større område.

Står det noen anbefaling fra kjelprodusenten angående en sokkel?
Noen anbefaler en 10 cm sokkel for at høydene på kjelen skal bli rimelige.
Vet faktisk ikke angående isoleringen under, det er en rektangulær Husqvarna. Har ikke fått svar angående hvordan den skal plasseres.

Antar at hvis man plasserer den på celloplast så vil den synke over tid?

Hvordan pleier man å isolere under?

Ellers så går gulvvarmen under ;) he he

Angående kjelen så hadde den "føtter" og ingen har nevnt krav om sokkel men skal dobbeltsjekke :)

Det burde gå bra å plassere på en plate av celleplast, under forutsetning at tankens bunn er helt plan så klart.
Igjen kan du regne på trykk/flateenhet, og uten å vite tankens mål er jeg ganske sikker på at flatepresset blir betydelig lavere enn trykket som blir under føttene på en voksen person.

D09
Panneleverandøren svarte at det ikke trengs noen forsterkning under pannen eller tanken, og vanligvis kommer tanken med føtter for å kunne isolere under.

Skal se hva tankleverandøren svarer.

D09
Gabbe1 skrev:
Det burde gå bra å sette på en platecellplast, under forutsetning at tankens bunn er helt plan så klart.
Igjen kan du regne på trykk/ytenhet, og selv uten å vite tankens mål er jeg ganske sikker på at yttrykket blir betraktelig lavere enn det trykket som blir under føttene på en voksen person.
Så om tanken har føtter må man ha en plate oppå cellplasten?

Fungerer det i så fall med Osb eller er det en solid byggplate som trengs?

Hvor mye pleier man å kunne heve med føttene?

Om tanken har fire st bein så blir det drøyt ett ton på hvert, jeg ville heller ha kuttet bort beina for å få en helt plan overflate mot cellplasten.

• Liker
D09
  • Laddar…
D09
Tanken hadde plan bunn :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.