Vi har et sviktende gulv som vi skal forsterke. Nå har vi begynt å bryte opp gulvet for å se hvordan det er konstruert. Rommet er 5.3 x 3.5 m. Bjelkene er 160x68mm og sitter på langs i rommet. cc~500mm.

Tanken er å sette nye bjelker utenpå de eksisterende, og forsterke med et par rader kottlinger. Deretter skrulim gulvspon. Gulvsponet vil ha utskjæring for gulvvarme.

Ifølge denne tabellen:
https://www.traguiden.se/konstrukti...-av-fanertra-i-ett-fack/?previousState=001000
foreslås 45×300 for 5 m spennvidde. Så høye bjelker har jeg vanskelig for å få plass med.

Min tanke er å skjøte på 170 eller 145 bjelker. Enten én på hver side eller én per eksisterende bjelke. Hvordan tenker man når man dimensjonerer dette?

• Liker
Marcus Sandgren
  • Laddar…
Mekstr Mekstr skrev:
Vi har et sviktende gulv som vi skal forsterke. Nå har vi begynt å bryte opp gulvet for å se hvordan det er konstruert. Rommet er 5.3 x 3.5 m. Bjelkene er 160x68mm og ligger på lengden i rommet. cc~500mm.

Tanken er å sette nye bjelker utenpå de eksisterende, og forsterke med et par rader kottlingar. Deretter skru-lime gulvspon. Gulvsponet vil ha utsparing for gulvvarme.

Ifølge denne tabellen:
[lenke]
foreslås 45×300 for 5 m spennvidde. så høye bjelker har jeg vanskelig for å få plass med.

Min tanke er å skjøte på 170 eller 145 bjelker. Enten en på hver side eller en per eksisterende bjelke. Hvordan tenker man når man dimensjonerer dette?
Finnes det en vegg under? Er det del av takstol? Bilder :rofl:

Det er et rom under som vi ikke vil dele av, da vi har projektoren der. Ingen vegg, utenom at bjelkene får støtte i endene. Bjelkene er 5.3m. Det er altså et mellombjelkelag.

I ditt tilfelle bruk den groveste dimensjonen du får plass med uten at det endrer gulvhøyden, 170 eller 145 går utmerket, lim med trelim rikelig og skru med 6x90 skruer cc 60, selvfølgelig skal bjelkene også ligge på cc 60. På dine avstander bruk 4 rader med kotlinger. Og lim sponplaten godt, ikke vær gnien. Deretter er det bare å booke inn ravefester der inne. Det vil aldri svikte.

Mekstr Mekstr skrev:
Det er et rom under som vi ikke vil dele av, da vi har projektoren der.
Ingen vegg, men regelene får støtte i endene. Regelene er 5,3m.
Det er altså et mellomgulv
Her kommer et bilde for alternativet en regel på hver side, som en presisering.

• To trestykker plassert parallelt på et gulv, med byggematerialer og sagflis rundt.
En nærbilde av en trebjelke på et skittent gulv under en konstruksjon, med isolasjonsmateriale og sagflis rundt.
Mekstr Mekstr skrev:
Her kommer et bilde for alternativet en regel på hver side, som en presisering
Og alternativet kun en regel

M MattEri skrev:
I ditt fall kjør den groveste dimensjonen du får plass med uten at det endrer gulvhøyden, 170 eller 145 går utmerket, lim med trelim rikelig og skru med 6x90 skruer cc 60, selvfølgelig skal bjelkene ligge på cc 60 også. På dine avstander kjør 4 rader med kotlinger. Og lim sponplaten godt, ikke vær sparsom. Så er det bare å booke inn ravepartyer der inne. Kommer aldri til å svikte.
nå ligger bjelkene cc ~50 blir det et problem senere når gulvsponet kommer på?

Ved å skruelim på nye lekter fra sidene øker du bjelkenes tverrsnittsmoment og dermed bjelkenes stivhet. For å nå frem til en akseptabel svikt ville du trenge å forsterke hver bjelke med to 45x195 C 24 lekter. Sammen med skruelimt sponplate får gulvet da en tilstrekkelig stivhet. Kan du finne trelast i høyere holdfasthetsklasse, C 30 eller C 35, blir det enda bedre. Alternativet er å legge limtrebjelker mellom de eksisterende bjelkene og la limtreet stå for bæringen. 140x180 kunne være tilstrekkelig. Det finnes flere varianter. Jeg anbefaler at man regner på det først. Trial and error passer ikke i en slik sammenheng. Tenk på at kortlinger kan hjelpe til med å fordele ut punktlaster slik at svikten reduseres, men ikke øker bjelkelagets totale bæreevne.

Takk for svar. Jeg tok 145 på hver side og 3 rader kottlingar. Det virker stabilt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.