Har gjort en liten skisse, håper dere forstår den 
Dere finner den på http://www.labbas.se/pics/reglar.jpg
Baderommet skal bli innenfor de hvite punktene.
Det røde er eksisterende gulvbjelker
Det svarte er bjelkelag
Det blå er en vegg (skal være igjen, hviler på eksisterende gulvbjelker)
Avstanden mellom de eksisterende gulvbjelkene er cc60 (selv om det er ulike på min bilde), disse har et mål på 170x45.
Bjelkelagene har støtte hver 1,5 m. De har en dimensjon på ca 15x15 cm.
I dette rommet skal det bli baderom. Jeg vil forsterke gulvet til cc30.
Disse problemene har jeg,
Hvilken dimensjon bør jeg ha på de nye gulvbjelkene?
Har vurdert 220, problemet er da at de blir mye høyere enn eksisterende. Alternativet er å felle dem inn for bjelkelagene (men da mister jeg vel bæreevne, går dette an å forsterke?)
Hvordan løser jeg problemet at jeg ikke kommer til bjelkelaget øverst siden det er under et annet gulv/rom?
Hvordan virker det med å skru en større dimensjon av gulvbjelke i en mindre gulvbjelke (som hviler på alle bjelkelagene), Antar at bæreevnen ikke blir større enn den mindre dimensjonen av gulvbjelke?
Tar imot alle tips og ideer med takk.
Dere finner den på http://www.labbas.se/pics/reglar.jpg
Baderommet skal bli innenfor de hvite punktene.
Det røde er eksisterende gulvbjelker
Det svarte er bjelkelag
Det blå er en vegg (skal være igjen, hviler på eksisterende gulvbjelker)
Avstanden mellom de eksisterende gulvbjelkene er cc60 (selv om det er ulike på min bilde), disse har et mål på 170x45.
Bjelkelagene har støtte hver 1,5 m. De har en dimensjon på ca 15x15 cm.
I dette rommet skal det bli baderom. Jeg vil forsterke gulvet til cc30.
Disse problemene har jeg,
Hvilken dimensjon bør jeg ha på de nye gulvbjelkene?
Har vurdert 220, problemet er da at de blir mye høyere enn eksisterende. Alternativet er å felle dem inn for bjelkelagene (men da mister jeg vel bæreevne, går dette an å forsterke?)
Hvordan løser jeg problemet at jeg ikke kommer til bjelkelaget øverst siden det er under et annet gulv/rom?
Hvordan virker det med å skru en større dimensjon av gulvbjelke i en mindre gulvbjelke (som hviler på alle bjelkelagene), Antar at bæreevnen ikke blir større enn den mindre dimensjonen av gulvbjelke?
Tar imot alle tips og ideer med takk.
30 cc er klokt å ha i et baderomsgulv. Men jeg forstår ikke hvorfor du skal gå opp i dimensjon, svikter det midt på bjelken? Spennvidden er jo veldig kort så 170 mm bjelke burde ikke være noen problemer. Jeg hadde "kortlat" inn bjelker inntil veggen og deretter koblet de nye gulvbjelkene mot den. Om du deretter skal ha gulvsponplate og flytsparkel så blir det by the book 
Han tenkte seg om og kjøpte 170 regler. Hadde akkurat samme tanke som deg. 😊
Kan ikke påstå at det svikter nå, klart hvis jeg stiller meg opp og hopper på en regel så kanskje det svikter litt, men ikke noe jeg merker.
I verste fall får jeg vel legge en bærende bjelke rett under veggen. Men tror ikke det trengs med gulvspån og flytesparkel.
Man vil jo gjøre et ordentlig forarbeid 😛
Kan ikke påstå at det svikter nå, klart hvis jeg stiller meg opp og hopper på en regel så kanskje det svikter litt, men ikke noe jeg merker.
I verste fall får jeg vel legge en bærende bjelke rett under veggen. Men tror ikke det trengs med gulvspån og flytesparkel.
Man vil jo gjøre et ordentlig forarbeid 😛
Jeg vil da utvikle spørsmålet til hvilken lengde på spennvidden som avgjør når bøyestivheten blir for dårlig? Kravet på cc30 er vel litt avhengig av spennvidden og gulvet. Om vi tar utgangspunkt i 22 mm gulvspon og cc60 ifølge TS bilde. Hva er da passende å tenke på angående kortlinger, flytsparkel, armering og tykkelse?
Om man har et bjelkelag med cc60 som oppfyller de grunnleggende kravene til bøyestivhet for gulvbjelkelag (noe TS bjelkelag sikkert gjør) så er en metode å bruke 22mm gulvspon, avrettingsmasse minimum 12mm som armeres. Da kan man legge fliser på gulvet.
Ok jeg tror forrige taler har rett i dette, at man da oppfyller kravene. Men det er ikke uvanlig at man har 30 cc i gulv. Sannsynligvis for å ha Bukseseler og livrem. Konstruktører tegner ofte inn cc30 på tegninger. Jeg hadde iallfall lagt inn noen ekstra lekter, tar ikke mange minutter.
Referanse for tilstrekkelig bøyestivhet
Mye lang erfaring med utprøvde løsninger viser at den bøyestivhet som oppnås med c-avstand 300 mm mellom bjelkene og en 22 mm gulvsponplate er betryggende for at det keramiske laget ikke skal skades. (Slik konstruksjon krever dog også armert avrettingsmasse for å ta opp bevegelser i treplaten, ikke primært for bøyestivhet.
Kopierte denne fra BKR.
Mye lang erfaring med utprøvde løsninger viser at den bøyestivhet som oppnås med c-avstand 300 mm mellom bjelkene og en 22 mm gulvsponplate er betryggende for at det keramiske laget ikke skal skades. (Slik konstruksjon krever dog også armert avrettingsmasse for å ta opp bevegelser i treplaten, ikke primært for bøyestivhet.
Kopierte denne fra BKR.
Jaja, jeg kjenner til hva som står i BKR.
Dette er fra paragrafen for gulv, cc600 og flytsparkel med armering er fullt tilstrekkelig:
5.7.2 Gulv
Platekonstruksjoner på gulv består vanligvis av
22 mm gulvsponplater* på bjelker med c-
avstand mellom 300 og 600 mm. Trebjelkelag
krever tilpasning til en keramisk beleggning
slik at denne ikke kan skades av trematerialets
naturlige bevegelser ved endringer i luftfukti-
ghet og/eller av nedbøyning av trematerialet
mellom bjelker ved belastning av gulvet.
Uansett c-avstand mellom bjelker, dog
maks. 600 mm, skal forsterkning av bøyestivhet
mellom bjelker, og tiltak for å forhindre at
fuktbevegelser overføres til det keramiske laget,
utføres. Forsterkning kan gjøres med avret-
ningsmasse etter nedenstående eksempel på
konstruksjonsprinsipp. Forsterkninger med
tilsvarende effekt kan oppnås med andre
konstruksjoner ifølge ansvarlig prosjekterende/
produsent.
Dette er fra paragrafen for gulv, cc600 og flytsparkel med armering er fullt tilstrekkelig:
5.7.2 Gulv
Platekonstruksjoner på gulv består vanligvis av
22 mm gulvsponplater* på bjelker med c-
avstand mellom 300 og 600 mm. Trebjelkelag
krever tilpasning til en keramisk beleggning
slik at denne ikke kan skades av trematerialets
naturlige bevegelser ved endringer i luftfukti-
ghet og/eller av nedbøyning av trematerialet
mellom bjelker ved belastning av gulvet.
Uansett c-avstand mellom bjelker, dog
maks. 600 mm, skal forsterkning av bøyestivhet
mellom bjelker, og tiltak for å forhindre at
fuktbevegelser overføres til det keramiske laget,
utføres. Forsterkning kan gjøres med avret-
ningsmasse etter nedenstående eksempel på
konstruksjonsprinsipp. Forsterkninger med
tilsvarende effekt kan oppnås med andre
konstruksjoner ifølge ansvarlig prosjekterende/
produsent.
Klikk her for å svare