Plantegningen for min nye leilighet viser at det finnes en "forsterket tv-vegg" i stuen. Den forrige eieren hadde montert sin tv på veggen ved hjelp av mollyplugger. Jeg fjernet den utstikkende delen på dem og dyttet inn resten i veggen, men før jeg sparklet over hullene la jeg merke til at det var en treplate bak. Fra det jeg har kunnet lese meg til, trengs det ikke mer enn treskruer for å skru fast tv-ens veggfeste når man har en treplate av noe slag – jeg vet ikke om det dreier seg om OBS eller plywood – bak enkel gips.
Jeg har ennå ikke sparklet for hullene, men det som slo meg var at treplaten ikke sitter fast i gipsveggen – den føles ikke forankret på noen måte, men jeg kan dytte på den med en skrutrekker og få den til å gynge frem og tilbake så å si. Det er en total lengde på omtrent 6 cm fra hull til treplate om jeg trykker på treplaten med en skrutrekker til det stopper og treplaten ligger lent med den bortre veggen, så det burde vel ikke være mer enn at jeg skrur fast tv-festet med en skrue som er 7–8 cm for å sikre at den tar i treplaten?
Jeg har ennå ikke sparklet for hullene, men det som slo meg var at treplaten ikke sitter fast i gipsveggen – den føles ikke forankret på noen måte, men jeg kan dytte på den med en skrutrekker og få den til å gynge frem og tilbake så å si. Det er en total lengde på omtrent 6 cm fra hull til treplate om jeg trykker på treplaten med en skrutrekker til det stopper og treplaten ligger lent med den bortre veggen, så det burde vel ikke være mer enn at jeg skrur fast tv-festet med en skrue som er 7–8 cm for å sikre at den tar i treplaten?
Nå som det er åpent prøver du å måle hvor du har platen og skriver det ned ordentlig. Skru deretter fast platen med gipsskruer i gipsen og sparkel igjen. Etter overflaten kan du montere TV-en din i ro og mak med skruer som passer festets tykkelse pluss 30 mm.
Trenger platen virkelig å sitte fast i gipsen? Den burde jo sitte fast i stenderne og skal hindre skruene fra å trekkes ut av gipsen, litt som en veldig stor molly... Prøv å skanne veggen med en stenderdetektor så burde du kunne finne platen eller lage prøvehull med en tynn bor og se hvor det tar imot. Du skal jo uansett sparkle og lage nytt overflatelag så et par 3mm hull ekstra gjør liten forskjell.
Som TS skriver i sitt første innlegg så sitter ikke treplaten fast bak gipsen, men kan dyttes mot tilsvarende plate på andre siden av veggen - det betyr at treplaten "bare" fordeler kraften fra skruene over en større del av gipsen og (hvis den står på bunnen i hullet) tar opp en del horisontale krefter. Den må ikke festes i gipsen, men det er jo en fordel om den ikke blir presset til side av skruene for TV-festet, så disse bare sitter i gipsen.T toolman77 skrev:Trenger platen virkelig å sitte fast i gipsen? Den burde jo sitte fast i reglende og skal hindre skruene fra å bli dratt ut av gipsen, litt som en veldig stor molly... Prøv å skanne veggen med en stenderfinner så burde du kunne finne platen eller gjør prøvehull med en tynn bor og se hvor det tar imot. Du skal jo uansett sparkle og lage nytt overflatelag så et par 3mm hull ekstra gjør liten forskjell.
Du mener i hensikt å feste treplaten til gipsveggen, få den til å komme nærmere veggen FØR jeg skrur fast veggfestet til TV-en?L largab skrev:
Hmm, jeg er nok ikke helt med på hva du mener. Jeg prøvde å måle så godt det gikk og kom frem til at det begynner å ta 3 cm inn. Da gipsplaten er 1,3 cm er glippen til treplaten rundt 2,7 cm. Presser jeg til det stopper, altså til treplaten tar i den bakre gipsveggen, er den totale avstanden 5,5 cm (”glipp”, eller tomrom på 4,2 cm mellom vegg og treplate). Hvordan mener du at jeg skulle skru fast platen med gipsskrue?TomasJor skrev:
Akkurat så. Du får unnskylde amatøren her, men sitter ikke trebiten fast på noe som helst mellom veggene? Er det bare en målangitt plate som står "løst" på gulvet?T Testarn skrev:Som TS skriver i sitt første innlegg så sitter ikke trebiten fast bak gipsen men kan dyttes inn mot tilsvarende plate på andre siden av veggen - det betyr at trebiten "bare" fordeler kraften fra skruene over en større del av gipsen og (om den står på bunnen i hullet) tar opp en del horisontale krefter.
Den må ikke festes i gipsen men det forenkler jo om den ikke trykkes unna av skruene for TV-festet så disse bare sitter i gipsen.
Er løsningen å dra tilstrekkelig lange skruer for å sikre at de tar i trebiten?
Som jeg forstår det så står platen på gulvet mellom gipsplatene.O oliverc skrev:Hmm, jeg er nok ikke helt på hva du mener. Jeg prøvde å måle så godt det gikk og fikk det til at det begynner å ta i 3 cm inn. Da gipsplaten er 1,3 cm er glippen til treplaten rundt 2,7 cm. Trykker jeg til det tar stopp, altså til treplaten tar i den bakliggende gipsveggen, er den totale avstanden 5,5 cm (”glipp”, eller tomrom på 4,2 cm mellom vegg og treplate). Hvordan mener du at jeg skulle skru fast platen med gipsskrue?
For å enkelt kunne sette opp TV-en i fremtiden så sørg for å få tak i platen og dra den mot veggen og skru den fast. Ikke mer glippe.
Sluttresultat. 13mm gips, 11 mm OSB, 30 mm skrue trengs og alt sitter stødig.
Jeg funderer litt på hvordan det skulle gå til. Bore et hull i treplaten og så ta tak i den med en krok-aktig gjenstand, dra den mot veggen og skru den fast på 2–3 forskjellige steder i nærheten av hullet?TomasJor skrev:
Det går nok bra å bore et hull som du skriver, eller så tar du bare en første skrue som er litt lengre som fester i treplaten og så fortsetter med litt vanlig gipsskrue rundt om der TV-festet skal sitte. De skruene skal jo bare holde inn treplaten mot gipsen, ingen belastning der.
Ta helgjenget skrue som ikke går rett gjennom veggen og dra til det stopper. Da får du tak i platen, går gjennom den og klemmer den mot gipsen med skruen.O oliverc skrev:
Klikk her for å svare