N
Hei.
Mine takstoler i garasjen skal klare 100kg/m2 ifølge produsenten, skal ha lagringshems der oppe.
Det er 9 stk fordelt på 8,4m.
Nå har jeg satt inn bjelker (hanebjelker?) mellom takstolene, spennvidden er 6m ekstrabjelkene er 45x170 og ligger overlappet 1,80 limt med PU lim og skrudd sammen med 16 stk 5x90 skruer fra hver side.
De eksisterende takstolene er skjøtet på midten med en spikerplate fra hver side, tenkte å skru og lime på en ekstra 45x170 på disse også.

Nå i dag satte jeg inn ekstra "bein" utenpå de eksisterende, se bilde. Takstolskonstruksjon i garasje med ekstra bjelker festet med PU-lim og skruer, sett fra innsiden. disse sitter også med PU lim + 5x90 skruer.

Våger man gjette på at jeg nå kan hive opp 200kg/m2 på hemsen?

• Liker
MiWi
  • Laddar…
Hei
Min spontane følelse sier nei. Trykket på den nedre bjelken blir ikke mindre om du støtter opp stolpen der. Snarere at du skulle legge 1 stk stående bjelke mellom hver stolpe. Altså at du bruker samme dimensjon som den nedre bjelken i takstolen slik at c/c målet blir mindre.

Nå så jeg at du allerede har gjort det :wow:

Sist redigert:
N
Ja, jeg la en ekstra bjelke mellom hver, det er disse som ligger 180cm overlappende. Vet ikke hvor CC endte nå, men har for meg at det ble ca 50-55cm nå.

150kg/m2 ? nå kanskje ?

100 er jo nok i teorien, men vil jo ha marginene på riktig side!

Kanskje litt overkurs men lasten skal også tas opp av veggen, holder den for belastningen altså den økte vekten på konstruksjonen (flere bjelker mm) + det du tenker legge på loftet.

Er takstolene dim for 100kg/kvm last på yttertaket (snølast) eller har de sagt at underrammen klarer 100kg??

Hva tenker du å lagre der oppe? Å behøve 200kg/kvm høres mye ut.

Mikael_L
Er underrammen av 45x170mm og frie spennvidden 6 meter tviler jeg på at det går an å laste noe alls.

Tja, litt tomme pappkartonger da ...

edit:
eller vent nå.
De loddrette støttene kan jo for så vidt være dimensjonert for å bære "gulvet".
Hvor lang er spennvidden mellom de to støttene?

Men jeg tror ikke at du på noen enkel måte kan øke lastkapasiteten. Du trenger antakelig å øke både overrama og underramma, og da i høyden.

Sist redigert:
Den her siden har litt tabeller, f.eks. denne som kanskje kan gi litt veiledning.

Merk at de forutsetter en bærende vegg midt i spennet.

Ellers er det vel enklest å be produsenten beregne hvilke forsterkninger som kreves for 200 kg/m2.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Bedre å ha lette ting oppe og tunge ting nede i en garasje... man blir fort lei av å få opp eller ned tunge ting selv om man har travers...

Hva er spennvidden mellom takstolbena?

Kan du sette en regel (f.eks. 45x120) på høykant ved bena og feste de ekstra bjelkene i denne med en hengende 45x45? Det ville gi betydelig kortere spennvidde.
En 45x170 hjelper nesten ingenting med 6m spennvidde.

N
Løfter denne litt da jeg funderer på en annen forsterkningside Takstol med ekstra bjelker og målebånd. En lyspære i taket og markeringer for forsterkning.
Håper det går an å se på bildet hvordan jeg tenkte. Ville dette gjøre noe nytte?

Min tolkning:
Å sette en vertikal regel ved støttebenene gir omtrent samme effekt som å krysskolve.
Det vil si at det reduserer svikten lokalt i bjelkelaget, og man kan punktvis belaste bjelkelaget mer enn uten "forsterkningen".
Men det øker ikke bjelkelagets totale bæreevne.

Er det umulig å sette inn et par søyler og en bjelke i midten av spennet?
Rammeverkstakstoler er jo ment for å ha opplegg i midten.

Vet ikke hvor mye plass du har nedover, men en tanke er å legge en 145 under hver underarm slik at tykkelsen blir 170+145=315. Skruelime deretter på kryssfiner på begge sider av disse. Sett på kryssfiner med forskjøvne skjøter.
Gir betydelig bedre bæreevne til hele konstruksjonen.

• Liker
fahlis
  • Laddar…
titanium skrev:
Vet ikke hvor mye plass du har nedover, men en tanke er å legge en 145 under hver underarm så tykkelsen blir 170+145=315. Skru- og lim deretter på kryssfinér på begge sider av disse. Sett kryssfinéren med forskjøvne skjøter.
Gir betydelig bedre bæreevne til hele konstruksjonen.
Ikke glem i så fall å sjekke veggstolpenes bæreevne!

N
Hei. Underarmene er bare 145x45, ikke 170...
Ideen med en ekstra under høres bra ut.
Takstolene hviler på 250mm lecamur og 145x45 hammarband, ingen veggstolper.
Det "merkelige" er at loftet føles veldig stabilt, ikke en antydning til svikt eller knaking når jeg (140kg) går rundt der .....

N
Det er kryssankolvet, men på den "moderne" måten. kortlinger av 145x45 mellom hver hanebjelke og ekstrabjelke. 2 kortlinger per "fag"

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.