Hei!

Endelig er vi så pass klare med utbyggingen at det er på tide å sage opp en åpning for å kunne ta seg mellom den nye og gamle delen av huset. Vi har et tømmerhus, og åpningen blir selvfølgelig i den bærende ytterveggen.

Kan noen gi meg noen råd om hvordan vi (om vi må) forsterke den bærende veggen. I/H-bjelke?

Ha en fin kveld!
Ewa

Det er ikke i det hele tatt sikkert at den må forsterkes, i normaltilfellet kan man lage en åpning hvor som helst i en tømmervegg så lenge man ikke kapper det nederste (og øverste) stokkvarvet. Men nå snakker jeg generelt, jeg vet jo ikke i det hele tatt hvordan det ser ut i deres tilfelle.

Hei på deg!
Takk for svaret ditt!

Både den øverste og nederste stokken vil være igjen, men den øverste er selvfølgelig skjøtet akkurat der åpningen skal være (går dessverre ikke å flytte åpningen). Dessuten ser jeg nå at det ligger en takstol mot den stokken. Antar at det "kompliserer" det hele litt?

God helg!
Ewa

K Kalaspinglan skrev:
Tjena mors!
Tack för ditt svar!

Både den øverste og nederste stokken vil bli værende, men den øverste er selvsagt skjøtet akkurat der åpningen skal være (det er dessverre ikke mulig å flytte åpningen). Dessuten ser jeg nå at det ligger en takstol på den stokken. Antar at det "kompliserer" det hele en anelse?

God helg!
Ewa
Lag en ramme rundt hullet som da kompenserer "skjøten midt i" med tømmer eller stål rundt om, så blir det meget sterkere, og de horisontale forsterkningene kan du jo lage lengre på ut- og innsiden både oppe og nede, men jeg er ingen snekker, så jeg vet ingenting om fagmessige utførelser innen trebransjen, så dette er bare en idé.

• Håndtegnet skisse av en konstruksjonsramme, tegnet på baksiden av et ark med teksten "Skatteverket".
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.