Hei,

Holder på å renovere en gammel stall og vurderer å forsterke takstolene.
Overveggen buler ut noe på hver side (mindre enn 5 cm) og det er vel ikke så rart med tanke på at stallen er over 100 år gammel.
Det finnes ingen hanebjelke i dag, men tenkte å sette en på hver takstol.
Så spørsmålet er: gjør den noen nytte?
Ingen risiko for at den tvert imot svekker konstruksjonen?

Den nye bjelken er markert med rødt.
(De svarte firkantede rutene er langsgående bjelker)

Skjematisk tegning av takstolkonstruksjon. En ny hanebjelke markert i rødt, plassert mellom stendere med svarte ruter som viser bærende bjelker.

Nytten av hanebjelker er nok marginal. I så fall finnes andre mulige forsterkninger som kan gi større effekt. Alt henger på den faktiske utførelsen av takkonstruksjonen. Man var ikke så flittig med vateret for 100 år siden.

Det blir absolutt ingen svekkelse!
Med akkurat din type takkonstruksjon var ofte en hanebjelke inkludert. Ditt tak vil neppe rase ned, men med tanke på den relativt lille arbeidsinnsatsen så gir hanebjelken en ekstra sikkerhet samt en økt trygghet.

Det blir ingen ordentlig forsterkning heller gitt at alle knutepunkter er godt forankret i hverandre.
Dette 5 cm som buler utover skulle jeg derimot gjerne vite mer om.
Er det noen knutepunkt eller forband som glir?
Det er viktigere å finne ut av det.
Sjekk grunnlaget også, problemet kan kanskje ligge der.

Men som sagt, 100 år er lang tid, og antageligvis er ingen tiltak akutt.

/W

Ekstra sikring er nok det rette ordet jeg er ute etter. Selv om det har stått i over hundre år, er det ingen garantier for at det står i hundre til. Virket ser friskt ut, men det er spikret sammen med smidde jernspiker noen steder som kan ruste av. Det har bulet ut så lenge jeg har bodd her i snart 20 år. Grunnen til at det ikke er noen hanebjelke der, er at det er en travers i mønet som har blitt brukt som høyheis, så det har vært betydelig trykk når man har tatt inn høyet, så det at det buler ut kan nok tilskrives de kreftene, det var før min tid. Som dere kan se på tegningen, er det ikke en hel stolpe fra gulvet opp til takstolen, men det er to deler med en bjelke imellom. Jeg har sett andre staller med samme konstruksjon der også den øvre stolpen lener litt ut. Tenkte at nå når man er i gang med å renovere resten av stallen, kunne man for sikkerhetsskyld styrke opp takstolene når man likevel holder på, men det er kanskje unødvendig. Har dere noen andre forslag er dere velkomne til å foreslå.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.