Hei, håper noen har ideer om dette!
Vi har en laftet hytte fra midten av 1800-tallet som har fått et originalt spontak overdekket med takstein. En yttervegg (langsiden) heller utover en del og taket ser sunket ut på noen steder. Innertaket i det største rommet (5x5 m) buer inn ca 10 cm. Takstolene er av spinkelt kvadratisk furu. Snekkeren jeg har snakket med synes at en forsterkning av alt synlig oppe på loftet er nok, men jeg er redd for at dette bare skaper en stiv "trekant" som flytter lasten til de uforsterkede endene og dermed skaper en knekk der gammelt møter nytt??
NOEN TANKER, VÆR SÅ SNILL!

En tanke. Om taket ser nedsunket ut kan det skyldes at veggene har blitt presset ut og dermed tillater at taket synker ned. Løsningen da er å stramme sammen huset.

ylven ylven skrev:
En tanke. Om taket ser nedsunket ut kan det bero på at veggene trykkes ut og dermed tillater at taket synker ned. Løsningen da er å spenne sammen huset.
Akkurat min tanke, spørsmålet er om jeg skal la taksteinene ligge og la tømrerne forsterke alt over svalen?

Jeg kan med utgangspunkt fra din beskrivelse ikke helt se for meg hvilke deformasjoner som har skjedd med huset. Er det reelle takstoler eller takbjelker med støtteben? Buler veggene ut på langsidene?
Jeg har selv problemer med en låve der den ene veggen buler ut, noe som får taket til å henge inn. Det er rett og slett ikke tilstrekkelig solid innfesting av bjelkelaget for at det skal holde sammen låven. I mitt tilfelle kommer jeg til å ordne en slags ihopptrekking av bygningen, antagelig med jernstag.

ylven ylven skrev:
Jeg kan med utgangspunkt fra din beskrivelse ikke riktig se for meg hvilke deformasjoner som har skjedd med huset. Er det regelrette takstoler eller takbjelker med støtteben? Buler veggene ut på langsidene?
Jeg har selv problemer med en låve der den ene veggen buler ut, noe som får taket til å henge inn. Det er rett og slett ikke tilstrekkelig solid innfesting av bjelkelaget for at det skal holde sammen låven. I mitt tilfelle kommer jeg til å ordne noen slags sammenstramming av bygningen, antagelig med jernstag.
Takk for innspill! Jeg forstår ideen med å trekke sammen bygningen, men i mitt tilfelle er takfoten bare 145 cm over gulvet i rommet. Jeg lurer bare på risikoen med å bare forsterke alt over svallet men la tassene være som de er??

B Balata50 skrev:
Takk for innspill! Jeg forstår ideen med å dra sammen bygningen men i mitt tilfelle er takfoten bare 145 cm over rommets gulv. Jeg lurer bare på risikoen ved å bare forsterke alt over svallet men la tassene være som de er??
Du må se til hele bygningen. Om taket bøyer ned så buler det jo ut et annet sted.

ylven ylven skrev:
Du må se til hele bygningen. Om taket bøyer ned så vil det jo bule ut et annet sted.
Takk ylven!!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.