Heisann!
Mitt første innlegg her! Jeg har tenkt å bygge om verkstedet mitt som har vært et gammelt snekkerverksted. Verkstedet er bygget rundt en gammel garasje. Garasjens yttervegg er nå en innervegg som avlaster takstolens bjelker. Men min tanke er å fjerne disse bærende veggene så jeg får en mer åpen planløsning. De røde strekene på tegningen min er veggene som skal fjernes. Og den grønne streken er en bjelke jeg vil montere for å avlaste takbjelkene. Dette er rette bjelker som løper langs bredden på verkstedet. Altså ikke takstol fagverk. Med et lett platetak oppå. Garasjen er 8,7m bred. Jeg er klar over at 10m er langt uten støttepillarer. Men det er viktig at jeg får bort veggene. Har dere noen tips? Hvilken type bjelke? Eller andre meninger tanker!

Mvh Martin

• Plantegning av verksted med røde linjer som markerer vegger som skal fjernes, og en grønn linje som viser en ny bjelke som skal monteres.
Heisann! Har testet programmet men får det ikke til å fungere med min datamaskin eller nettleser. Finnes det noen som vil hjelpe meg med en beregning?

mvh Martin

Ingen som kan hjelpe meg?

/Martin

martin_ts skrev:
Heisann! Har testet programmet, men får det ikke til å fungere med min datamaskin eller nettleser. Finnes det noen som vil hjelpe meg med en beregning?

mvh Martin
Programmet fungerer nok, men jeg tror at din belastningstilfelle ligger utenfor de dimensjonene som de har som lagerbjelker.

Finnes det ingen som kan regne ut en stålbjelke da? Må vel finnes noen som er kyndige innen emnet her?:)

/Martin

Y
Sån folk som arbeider med det har en viss tittel. Husker ikke helt hva. Kommer man på det så kan man ringe til slikt firma. Etter 3 forsøk kom jeg til en super entusiast. Han tok sine gamle regnebøker og kom hjem og regnet litt. Mest fortalte han om sine andre storverk, men jeg fikk jo svar.

Jeg tror dog, at man i stort sett kan mose seg til en jernselger og bare be om den mest tålige i-bjelken de har og ta den største man kan fåplass med uten at det ser rart ut når man lykkes å kle den inn med gips osv.. For den lille bjelken jeg valgte skulle holde 3-4 ganger mer enn hva jeg engang trengte..

Har for meg at folk tipset meg om at Beijer hadde noe utregningsmåte... Eller om man går til typ XL-bygg, de regner bjelker også. Kanskje ikke metall, men hvem vet, kanskje hjelper deg likevel.

Nå har jeg iofs ingen 10 meter... Kommer bli en del last på søylene.. er det stabilt under huset?

Hei!

Det er et solid betongfundament, så søylene burde ikke være et problem. Er det noen form for byggingeniør? Hvem skal man kontakte da?

/Martin

Y
Den jeg fant tilhørte et eller annet konsulentfirma som beregnet arenaer, industrielle kraner osv. De fikk mye arbeid under snøvinteren da kommuner og andre ba dem komme for å beregne om takene deres ville holde.

en av mine gamle tråder der jeg selv søkte svar
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/140723-detta-med-metallbalk-mot-trareglar.html

jeg vet, man kjørte seg fast i begynnelsen. men man kan sikkert finne svar i gamle emner hvis man søker på metallbjelke eller noe sånt.

Metallselgerne har jo selv ganske god peiling på hvilke materialer som har best holdbarhet osv. XL-bygg selger jo takkonstruksjoner og annet som de beregner for deg så hvis de beregner hva du skal ha av trebjelke da kanskje det er lett å finne en metallbjelke med f.eks. dobbel holdbarhet..

Hvis man skal være fanatisk så skal disse males med brannbeskyttelsesfarge, men de stakkars trelektene kommer til å brenne opp først uansett synes jeg.

Sist redigert:
Hvilken snølastsone gjelder?
Er takbjelkene 8,7 m lange og plassert på tre støtter?
Flatt tak? Takvinkel?

Hei! yes det er de men de er skjøtet i skjøten ved veggen jeg vil ta bort. dvs 3støtte. Det er et flatt tak med veldig liten helling kanskje 5 grader vanskelig å anslå. Bor i Västra Götaland!

Mvh Martin

Hei! Det ser ut som at jeg bor i snøsonen 2,5!

/Martin

OK, det ser ut som du trenger en stålbjelke av dimensjon HEA280. Den er 270 mm høy, 280 mm bred og veier 76,5 kg/m.

Forutsetter at du ikke risikerer påkommende snø fra tilstøtende bygninger!!! I så fall gjelder ikke dimensjoneringen.

/Granngubben

Hei! Kjempedra! har ikke noe tilkommet fra andre bygninger. Er dette en kvalifisert gjetning fra deg eller en beregning? Du skal ha stor takk uansett: Skal begynne å lete etter Balk!

/Martin

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.