Jeg har uttrekksskuffer på kjøkkenet der skruene (systemskrue ca 14mm lange) som holder skinnene mot stammen (sponplate) har blitt litt løse. Vil nå justere og endre dette så de skal sitte bedre.
Vil få det så sterkt som mulig og hadde tenkt å legge i litt trelim i skruehullene før skruene for å fylle ut og for å få sponplaten til å bli sterk i skruehullene.
Noen som vet om det hjelper eller har noen annen bra løsning for å få skruene til å sitte så bra som mulig? Plastic Padding eller kjemisk tre er også en ev løsning men trelim hadde vært enkelt og bra.
Vil få det så sterkt som mulig og hadde tenkt å legge i litt trelim i skruehullene før skruene for å fylle ut og for å få sponplaten til å bli sterk i skruehullene.
Noen som vet om det hjelper eller har noen annen bra løsning for å få skruene til å sitte så bra som mulig? Plastic Padding eller kjemisk tre er også en ev løsning men trelim hadde vært enkelt og bra.
Mine skapstammer er 3mm tynnere på hver side enn ikeas skapstammer som uttrekksskuffene hører til. Har tidligere hatt en 3mm skive som distanse mellom stamme og skinne, men det fungerer ikke bra over tid.
Skruene er ikke mye løse, men tenkte at litt trelim i skruehullene vil fylle opp og forsterke sponplaten + at jeg skal fikse det slik at skinnen kommer til å sitte direkte mot stammen, og da går skruen lenger inn i platen og at vekten nedover havner rett ned langs med stammen og ikke som i dag der kraften nedover er 3mm ut på skruen.
Tannpirker i skruehullene får jeg ikke plass til uten at det nok blir kun trelim.
Skruene er ikke mye løse, men tenkte at litt trelim i skruehullene vil fylle opp og forsterke sponplaten + at jeg skal fikse det slik at skinnen kommer til å sitte direkte mot stammen, og da går skruen lenger inn i platen og at vekten nedover havner rett ned langs med stammen og ikke som i dag der kraften nedover er 3mm ut på skruen.
Tannpirker i skruehullene får jeg ikke plass til uten at det nok blir kun trelim.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Trelim er ikke fugefyllende.Rixmupp skrev:Mine skapsstammer er 3mm tynnere på hver side enn Ikeas skapsstammer som uttrekkskassene hører til.
Har tidligere hatt en 3mm skive som avstand mellom stammen og skinnen, men det fungerer ikke noe bra med tiden.
Skruene er ikke mye løse, men tenkte at litt trelim i skruehullene fyller opp og forsterker sponplaten + at jeg skal fikse slik at skinnen kommer til å sitte direkte mot stammen og da går skruen lenger inn i platen og at vekten nedover havner rett ned langs med stammen og ikke som i dag hvor kraften nedover er 3mm ut på skruen.
Tannstikkere i skruehullene får jeg ikke plass med, så det må nok bli kun trelim.
Vil du gjøre deg litt ekstra bry, så bor opp skruehullene til 8 mm, lim inn gjennomgående treplugger og fest skruene i pluggene.
Setter du skinnene mot skapssiderne så vil vel ikke skuffene nå ut til begge skinnene?
Setter du skinnene mot skapssiderne så vil vel ikke skuffene nå ut til begge skinnene?
Får du ikke inn tannpirkere for mennesker (ikke Elefanter) da har du for små skruer. Om skapstammene ikke står med fri side ut så kan du vel dra i skruene om du bruker vanlige treskruer 4x16. selv om spissene skulle møtes så er de smalere og går derfor forbi hverandre.
Fahlis: jeg har bøyd til platen så skinnegangene havner ca 3 mm lenger inn.
Cecar33: skruene er ikke mye slakke, jeg får ikke inn tannpirkerne sammen med skruen.
Vil bare få det så sterkt som mulig så jeg slipper problemer om noen år igjen.
Det er 20 uttrekkskuffer så totalt 40 skinner. Hadde gjerne sett en enkel løsning derav trelimet. Hadde jo kunnet kjøre med type pl400 men skulle jeg engang ville endre noe så vil det nok gå i stykker.
Tror dere ikke trelimet gjør noen forskjell? Tenkte mest at det gjør sponplaten sterkere og litt må det jo fylle ut tross alt. Som sagt er det ikke mye slakk, vil bare ha det så stødig som mulig.
Cecar33: skruene er ikke mye slakke, jeg får ikke inn tannpirkerne sammen med skruen.
Vil bare få det så sterkt som mulig så jeg slipper problemer om noen år igjen.
Det er 20 uttrekkskuffer så totalt 40 skinner. Hadde gjerne sett en enkel løsning derav trelimet. Hadde jo kunnet kjøre med type pl400 men skulle jeg engang ville endre noe så vil det nok gå i stykker.
Tror dere ikke trelimet gjør noen forskjell? Tenkte mest at det gjør sponplaten sterkere og litt må det jo fylle ut tross alt. Som sagt er det ikke mye slakk, vil bare ha det så stødig som mulig.
Klikk her for å svare