Hei
I forbindelse med renovering av kjøkkenet vil vi gjøre om etasjeskillet. På loftet over kjøkkenet er det i dag kun kaldloft, som er et fremtidig prosjekt. Etasjeskillet svikter i dag, og taket i kjøkkenet samt gulvet på kaldloftet skal gjøres om. Måttene er 5600 x 5900.

Jeg vurderer en jernbjelke på 5600 for å dele opp spennet på 5900 og deretter nye åser ved siden av de gamle 45x220 eller 45x195. Grunnen til jernbjelken er at jeg ikke vil senke taket i kjøkkenet eller ha en altfor stor kasse som jeg antar en limtredrager ville gi.

Tenker jeg riktig i konstruksjonen?

Dimensjon og modell på jernbjelken?

Takknemlig for synspunkter.

Om du skal avlaste bjelkelaget med en stålbjelke, trenger du en HEA180 fordi spennvidden er så lang som 5,6 m. Hvis du legger denne under gulvbjelkene og kiler under slik at alle gulvbjelkene ligger på stålbjelken, trenger du ikke å forsterke selve gulvbjelkene. Men husk at en HEA180 på 5,6 m veier 200 kg og ikke er så lett å håndtere innendørs....
Du må også sørge for at HEA-bjelken har opplegg (søyler el.) som kan føre lasten ned til grunnen. Vi snakker om over 2 tonn i hver ende av bjelken.
Fortell gjerne mer om hvordan det ser ut der lastene skal føres ned!

/Ingeniøren

Er det riktig å bruke stålbjelke eller skal jeg løse det på en annen måte?

I den ene enden av bjelken kan jeg lage et opplag i form av en stolpe (dimensjon?), i den andre enden er det litt vanskeligere. Der er det en bred altandobbeldør med kraftige stolper på hver side. Jeg tenkte å sveise et lengre flattjern (kanskje like langt som døren er bred) i enden på bjelken og bolte det fast i stokken som ligger over altandøren. Er det en god løsning?

Lasten må tas opp nedover og det høres det ikke ut som det blir om du bolter den fast i stokken over altandøren, eller har jeg misforstått noe ?.

MvH Jawen

Jeg tror at anasune mener at stokken i sin tur hviler på kraftige bjelker på hver sin side av døren. Så jeg antar at spørsmålet er om stokken forsterket med flattjern blir stiv nok (jeg vet ikke).

En ting til som du trenger å ta med i beregningen er hvordan grunnen ser ut der disse kreftene føres ned. Om du f.eks. bare setter en stolpe på en støpt plate, men ikke over en kantbjelke, så tror jeg at det er i grenseland om platen tåler lasten. Jeg tror at rådene du kan få her skal du bare se som "innledende", om du virkelig skal gjøre dette så må du ansette en bygningsingeniør som kan gjøre korrekte styrkeberegninger (og ta ansvar for beregningene). Om ikke annet så er dette et tiltak som krever i det minste byggemelding, og da må du kunne fremlegge konstruksjonen før du får sette i gang.

Lasten tas ned i en yttervegg så holdfastheten i platen/kantbjelken er ikke noe problem. Når det gjelder innfestingen så er det vel best å overdimensjonere :-) Kan jo ordne et opplag under da det er bra med avstand ned til altandøren.

Noen som vet noe om pris på jernbjelker og en bra leverandør?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.