B
Jeg funderer litt på hvordan jeg skal gjøre når jeg bygger mitt nye bad på loftet i huset. Jeg har revet vegger til det tidligere badet der jeg skal bygge et nytt stort bad. Tidligere var baderomsgulvet hevet, men nå vil jeg legge avløp i bjelkelaget. På bildet har jeg markert hvor den tiltenkte veggen skal havne. Helst vil jeg forsinke sponplaten på noen måte for å ikke få altfor høy terskel til badet.

Hvordan gjør jeg dette på best mulig måte? Skal jeg kappe plankene ved nr. 2 og legge spon frem dit, og leve med at det blir et høyere nivå, eller kan jeg løse det på en annen måte?

Alle forslag tas imot :)

Mvh Carl

• Bilde av gulv med opprevede planker, synlige rør og byggematerialer. Røde linjer markerer plassering for en ny vegg.
Først og fremst vil du nok trenge å kortle mellom gulvbjelkene for å støtte opp veggen.. . Skal du ha plastmatte eller klinker? Hva er dimensjonene på bjelkene? Spennvidde mellom opplegg? Hvor stabilt/svajete er det for øyeblikket?

Hva har du for planer til venstre for den tegnede veggen? Er det et problem å gjøre inngrep på gulvbordene som ligger der?

Spontant tenker jeg å fjerne gulvbord i det som skal bli bad og frem til første bjelke som ligger utenfor badet (altså utenfor den markerte veggen, derav spørsmålet ovenfor). Da kommer du til hele bjelkelaget for forsterkning (i alle fall hvis det er snakk om fliser) og rørlegging.

Hvis høyden er kritisk finnes det vel konstruksjoner der man legger undergulvet mellom gulvbjelkene i stedet for oppå.

B
Der ligger et soverom, og gulvbordene har nettopp blitt slipt og lutet/oljet. Så jeg vil jo ikke behøve å rive mer enn nødvendig. Det heler vel kanskje mot å ta bort bordene frem til siste gulvbjelke og legge gulvspon på resten.

Bjelkene har cc700mm ca. Hvor tykke sponplater trenger jeg å ha?

Bernieberg Bernieberg skrev:
Hva har du for planer til venstre for den tegnete veggen? Er det et problem å gjøre inngrep på gulvplankene som ligger der?

Spontant tenker jeg å fjerne gulvplanker i det som skal bli baderom og frem til første regel som ligger utenfor baderommet (altså utenfor den markerte veggen, derav spørsmålet ovenfor). Da kommer du til hele bjelkelaget for forsterkning (i alle fall om flis) og rørføring.

Om høyden er kritisk finnes det vel konstruksjoner der man legger undergulvet mellom gulvreglene i stedet for oppå.

B
Da forstår jeg virkelig at du ikke vil rive og slite mer enn nødvendig.

Kan du svare på spørsmålene fra arkTecko og kanskje legge opp noen flere oversiktlige bilder så blir det lettere å tipse.

Gulvsponplate er normalt 22 mm og den tykkelsen er ikke å se som en variabel. Man må tilpasse bjelkelaget i stedet for å få tilstrekkelig stivhet.

B carlkarlin skrev:
Leste på GVK at man kan forsterke bjelkelaget med lettfyllingsmasse. ([lenke])
Det kunne jeg jo gjort så høyden på det nye gulvet ikke overstiger høyden på gulvbjelkene. Men spørsmålet er jo fortsatt hvordan jeg gjør under den nye veggen :/
Det kanskje er en god metode, men jeg ser ikke hvordan den er fordelaktig for å holde byggehøyden nede sammenlignet med å fylle bjelkelaget med "vanlig" isolasjon? Gulvbjelkenes overkant er jo der den er.

En betraktning rundt bjelkelaget ved den nye veggen: Det ser ut som at den nye veggen havner omtrent midt mellom to gulvbjelker, og jeg synes absolutt at du bør forsøke å få et godt underlag i bjelkelaget. Hvis du skulle sage av det eksisterende tregulvet langs den nye veggen ("på soveromssiden"), kanskje du kan komme til å sette inn kortlinger i rommet, festes med bjelkesko på soveromssiden og gjennom bjelken på baderomssiden. Ville det være en gjennomførbar løsning?

Lettest for deg ville nok vært om du kan flytte veggen lenger inn i soverommet, slik at den ligger rett over neste gulvbjelke til venstre. Er det mulig?

B
Jeg skal se etter om jeg kommer til bjelken under soveromsgulvet og har mulighet til å bruke den til å lage en forsterkning under den nye veggen.

Det jeg mente med å få bedre byggehøyde med EPS er jo at gulvsluken ville ende opp i høyde med overkant gulvbjelke istedenfor høyden som sponplate og gips bygger over gulvbjelken.

Dessverre går det ikke å flytte veggen i soverommet lenger og heller ikke i soverommet på den andre siden da det ville blitt for smalt. Legger ved en tegning av etasjeplanet med nye vegger rødmerket.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Det kanskje er en bra metode men jeg ser ikke hvordan den er fordelaktig for å holde nede byggehøyden sammenlignet med å fylle bjelkelaget med "vanlig" isolasjon? Gulvbjelkenes overkant er jo der den er.

En fundering omkring bjelkelaget ved den nye veggen: Det ser ut som at den nye veggen havner omtrent midt mellom to gulvbjelker og jeg synes definitivt at du skal forsøke å få et godt opplegg i bjelkelaget. Hvis du skulle sage av det eksisterende tregulvet langs den nye veggen ("på soveromssiden") kanskje du kan komme på å sette inn kortlinger i fagen, festet med bjelkesko på soveromssiden og gjennom bjelken på baderomssiden. Ville det vært en realiserbar løsning?

• Plantegning av etasje med røde linjer som markerer nye vegger.
B carlkarlin skrev:
Det jeg mente med å få bedre byggehøyde med EPS er jo at gulvsluken ville havnet i høyde med overkant gulvbjelke i stedet for den høyden som sponplate og gips bygger over gulvbjelken.
Aha, så man fallsparkler direkte på EPS og bjelker? Det er jo høyeffektivt i så fall.

Du må tenke på bæreevnen på bjelkelaget bare.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.