J justusandersson skrev:
Får du en 45x195 pus en 45x170 og skruvlimmar dessa räcker det.
Nå føles det litt tryggere...
Tusen takk for hjelpen! :)
Da burde ikke klinkers være noe problem, eller skal man kjøre det sikre, matte...?

Fra lastsynspunkt går det bra med klinkers. Jeg personlig synes derimot ikke at man skal bruke keramiske materialer som krever tettesjikt på baksiden på trekonstruksjoner. Klinkers holder i 1000 år og tettesjiktene i 20. Det er mye bevegelser i tre.

• Liker
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Samme praksis som allmennytten i min by kjører. Ingen klinker på trebjelkelag.

Men det finnes utrolig mange hus med fliser på trebjelkelag, og det fungerer i de aller fleste tilfeller. Og i de tilfeller tettesjiktet begynner å lekke, er det oftest ikke på grunn av bevegelser i trekonstruksjonen (når det er riktig gjort).

J justusandersson skrev:
Ur lastsynspunkt går det bra med klinkers. Jeg personlig synes derimot ikke at man skal bruke keramiske materialer som krever tettesjikt på baksiden på trekonstruksjoner. Klinkers varer i 1000 år og tettesjiktene i 20. Det er mye bevegelser i tre.
Ja, det er jo alltid en risiko med flis og klinkers at fuger sprekker og i verste fall slipper. Tettesjiktet er jeg ikke så bekymret for da jeg skal bruke TarkoDry som er en "plastmatte" beregnet som tettesjikt under flis/klinkers. Det går til og med å bytte ut plater uten å ødelegge tettesjiktet. Men du mener at det bare varer i 20 år?

• Liker
joro123
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men det finnes utrolig mange hus med fliser på trebjelkelag, og det fungerer i de aller fleste tilfeller. Og i de tilfeller hvor tetningslaget begynner å lekke, er det som oftest ikke på grunn av bevegelser i trekonstruksjonen (når det er riktig gjort).
Så er det nok. Og kjører man med fiberarmert flytsparkel burde risikoen være liten...

Gulvenes tettsjikt pleier nok å holde. Det er først og fremst overgangene mellom gulv og vegg som er følsomme. For meg er det mest et bygningsfilosofisk spørsmål. Man bør ikke kombinere materialer med så forskjellige levetider. Før plastmatter gjorde sitt inntog var membranisolering med klinkers den eneste muligheten for å få et tett gulv.

J justusandersson skrev:
Gulvets tettesjikt pleier nok å holde. Det er først og fremst overgangene mellom gulv og vegg som er sensitive. For meg er det mest et byggfilosofisk spørsmål. Man bør ikke kombinere materialer med så ulik levetid. Før plastmattenes inntog var membranisolerende med fliser den eneste muligheten for å få et tett gulv.
Jo, men hva blir forskjellen i mitt tilfelle som tenker å bruke TarkoDry tettesjiktsmatte? Den har vel samme egenskaper som en våtromsmatte? Bare det at den er beregnet for fliser. Så bruker man jo mykfug mellom gulv/vegg. Da mener du også at fliser går bort også på grunnplan eller?

• Liker
Henrik311
  • Laddar…
Ettersom du spurte, svarte jeg. Du trenger ikke å feste deg ved det spesielt. Når man har drevet med bygging så lenge som jeg har gjort, utvikler man noen kjepphester. Det er kombinasjonen fliser/keramiske fliser og tettesjikt som jeg synes har dårlig holdbarhet i trekonstruksjoner, samtidig som det er forbundet med høye kostnader. Keramiske fliser er ellers et bra materiale for f.eks. innganger. Den løsningen for gulvet som du nevner tror jeg er aldeles utmerket. Helst skal dog fliser og keramiske fliser være på steinmateriale, da holder det hvor lenge som helst.

Har du vurdert å kortle og støpe eps i bjelkelaget? Det burde vel stive opp, redusere bevegelser og øke bæreevnen. Eller er jeg ute og sykler?
(Har samme vurderinger med et ca cc80 bjelkelag i 5*5tommer)

J justusandersson skrev:
Ettersom du spurte svarte jeg. Du trenger ikke feste deg så spesielt ved det. Når man har holdt på med bygging så lenge som jeg har gjort, utvikler man noen kjepphester. Det er kombinasjonen fliser/klinker og membran som jeg synes har dårlig holdbarhet i trekonstruksjoner samtidig som det er forbundet med høye kostnader. Klinker er ellers et bra materiale for f.eks. innganger. Den løsningen for gulvet som du nevner tror jeg er helt utmerket. Helst skal dog fliser og klinker sitte på steinmateriale, da holder det hvor lenge som helst.
Jeg forstår hvordan du tenker. Jeg er så inne i akkurat mitt tilfelle for øyeblikket så jeg tenker ikke på konstruksjoner generelt. Derfor ser jeg ikke membranen jeg skal bruke skille seg fra plastmatte. Men har ennå ikke bestemt meg. Klinker føles mer solid. Plastmatte er alltid synlig så man kan oppdage eventuelle skader i tide.
Angående løsningen med tverrbjelken så samtalte jeg med sakkyndig hos husleverandøren i dag. (Deres løsning er at man skal legge bjelker cc30 ved bygging av bad, noe som i prinsippet ikke går av ulike årsaker. Han var enig i det selv)
Han syntes vår løsning var genial. Jeg sier vår for jeg hadde en idé som du og jeg så utviklet sammen. Han snakket til og med om å ta opp den løsningen i beskrivningen man får med i husleveransen om hvordan man ferdigstiller overetasjen. Det er en så enkel og billig løsning som reduserer spennvidden såpass mye.

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
G guggen skrev:
Har du vurdert å kortle og støpe EPS i bjelkelaget? Det burde vel stive opp, redusere bevegelser og øke bæreevnen. Eller er jeg på villspor?
(Har samme funderinger med et ca cc80 bjelkelag i 5*5tommer)
G guggen skrev:
Har du vurdert å kortle og støpe EPS i bjelkelaget? Det burde vel stive opp, redusere bevegelser og øke bæreevnen. Eller er jeg på villspor?
(Har samme funderinger med et ca cc80 bjelkelag i 5*5tommer)
Nei. Nå når jeg har fått ned spennvidden såpass mye og tenker å armere, samt avrette med selvutjevnende avrettingsmasse med fiberforsterking, så føles det ikke aktuelt. Deretter må du vel få til en god blindbunn, samt plastre inn alt nøye for å unngå fukt i konstruksjonen, har jeg for meg. Kanskje en løsning i ditt tilfelle, men ikke i mitt. Har du også vanskelig for å komplettere med lekter?

L Långbro Fridhem skrev:
Nei. Nå når jeg har fått ned spennvidden såpass mye og tenker å armere, samt flytsparkle med fiberforsterket så føles det ikke aktuelt. Så må du vel få til en bra blindbunn, samt plastre inn alt nøye for å unngå fukt i konstruksjonen har jeg for meg.
Kanskje en løsning i ditt tilfelle, men ikke i mitt.
Har du også vanskelig for å komplettere med bjelker?
Japp.
Jeg har dog blindbunn i form av 1tom(firr) spontede bord.

G guggen skrev:
Japp.
Jeg har dog blindbunn i form av 1 tomme spontede bord.
Ja det burde jo være stabilt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.