Forsterke eksisterende kjellervegg i Leca
Av ulike grunner vil jeg forsterke en kjellervegg som er murt i 20 cm leca. Den er 6x2,4 og vil få økt jordtrykk.
Tenkte å bore ned 6 mm armeringsjern i platen hver 20 cm og støpe en sokkel med liggende armering. Den blir kanskje 4 cm tykk og går opp 10 cm. Veggen tenkte jeg å pusse og samtidig bake inn bi stål armering vertikalt hver 20 cm. Enden av bistålet støpes inn i sokkelen.
Har noen en anelse om hva dette gir styrkemessig? Samme styrke som om jeg fra starten hadde bygd med 25 cm Leca? Det burde bli en slags sandwich-effekt med et veldig "strekksterkt" lag på lecaen ...
Finnes det andre bedre måter å gjøre dette på?

Nå er jeg ingen konstruktør, men jeg gravde litt i dette i forbindelse med et bygg for noen år siden.

Det er neppe slik at hele veggen beveger seg, men jordtrykket kan gi opphav til sprekker midt på veggen, så det gjelder å motvirke dette.

Bistål som ligger flatt mot veggen gir nok ikke så mye effekt, de skal i så fall monteres spores inn i smale slisser i Lecan og støpes fast. Lettest er da å gjøre dette i de horisontale fugene. Deretter kan man jo komplettere med stående sporede kamjern. Jeg tviler på at pussen er sterk nok til å holde armeringen på plass, så det er nok sement som gjelder.

Så langt mine amatørmessige spekulasjoner. Det finnes noen gode dimensjoneringsråd her.

Takk for tipset,
Selvfølgelig må det være bedre å stille armeringen i spor vinkelrett mot lasten. Vurderer også å bruke lettklinker (LECA i løsvekt) som fylling for å redusere vekten på tilbakefyllingsmaterialet. Hvordan fungerer det hvis jeg asfalterer og vil kjøre bil oppå? Er det noen som vet?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.