Jeg har to bjelker i et tak som trenger å forsterkes, og jeg vil unngå søyler, da disse er vanskelige å plassere. Den ene bjelken er en limtredrager 115x495 mm med spennvidde 9,6 m som i den ene enden hviler på den andre bjelken, som er en HEA200 med spennvidde 8,6 m.

Jeg har vært i kontakt med to forskjellige firmaer som gjør karbonfiberforsterkning, men fra det ene firmaet har jeg ikke fått noe svar i det hele tatt, og det andre firmaet ser ut til aldri å ha tid til å se på prosjektet mitt, så jeg lurer på om det går an å gjøre det selv. Dessverre kan jeg ikke regne på dette selv, og de som kan ser ut til å ikke ville...

Er det noen her som har erfaring med å forsterke bjelker med karbonfiberstrips på undersiden?
Ifølge informasjonen som jeg har funnet, vil en forsterkning med karbonfiber tilsvare å forsterke med en 18 cm stålbjelke, uklart hvilken bjelketype eller hvordan den skulle installeres.

Plan B må ellers bli å forsterke den eksisterende HEA200 med en ekstra flens og legge til en ekstra HEA-bjelke på midten. Et alternativ er også å flytte den eksisterende HEA200 til midten og erstatte den med en HEA260, noe som ville vært tilstrekkelig. Men dette ville vært et veldig stort prosjekt, så karbonfiberforsterkning hadde helt klart vært det beste hvis det fungerer!

• Diagram som viser en planløsning med mål, en limtrebjelke merket 115x495 mm og en HEA200-bjelke, med streker som viser mulige forsterkninger.
  • Liker
N123
  • Laddar…
Burde ikke være så vanskelig å gjøre selv. Sjekk kano-bygger forum for å se beste måte å påføre epoxy og karbonfiber. Glassfiber burde kunne være et alternativ også, krever mer materiale men billigere.

• Liker
pjodden
  • Laddar…
Burde ikke karbonfiberstrimmelen ha noen form for forspenning for å fungere?

• Liker
Lilllen
  • Laddar…
Se på Sika CarboDur, det finnes også et beregningsprogram som hører til.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bør ikke karbonfiberremmen ha en form for forspenning for å fungere?
Ja, føles som at man i det minste må trykke opp bjelken skikkelig på midten før man setter på karbonfiber.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Jeg har laget noen racebildeler i karbonfiber, men forstår ikke helt hvordan dette skal fungere?
Å bare tilføre karbonfiberstrimler på en eksisterende bjelke kan jeg ikke se hvordan det skal gjøre noe nytte annet enn å koste penger... Det er jo ikke noe mirakelmateriale.
I så fall må man vel lage en form og plastre en forsterkning som deretter limes på plass.

• Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Kolla på Sika CarboDur, det finns även ett beräkningsprogram som hör till.
Jeg kikket på det, men ble dessverre ikke helt klok på programmet og de svarene det ga meg... :)
Hva jeg kunne utlede så burde det fungere med en remse "unidirectional carbon fibre" på undersiden av bjelkene, men jeg er ikke helt sikker.

plåtrickard plåtrickard skrev:
Jeg har laget en del racebildeler i karbonfiber, men forstår ikke helt hvordan dette skal fungere?
Å bare tilføre karbonfiber strips på en eksisterende bjelke kan jeg ikke se hvordan det skal gjøre noe annet enn å koste penger... Det er jo ikke et mirakelmateriale.
I så fall må man jo lage en form og plastre en forsterkning som deretter limes på plass
En bjelke som bøyes blir jo utsatt for trykk i overkant og strekkbelastning i underkant av tverrsnittet. Karbonfiberen er ment å forsterke bjelkens strekkstivhet i underkant og på den måten hele bjelkens stivhet. I en HEA-bjelke er det jo flensene som står for (majoriteten) av holdfastheten og kan forsterkes først og fremst ved at disse gjøres grovere.

• Liker
plåtrickard
  • Laddar…
Det er det klassiske legobalk og teip eksemplet i større skala.
Så har jeg ingenting å komme med når det gjelder praktisk gjennomføring.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bør ikke karbonfiberen ha en form for forspenning for å fungere?
L Lilllen skrev:
Ja, føles som man i det minste må trykke opp bjelken skikkelig på midten før man setter på karbonfiber.
Jeg funderte i lignende baner, men er ikke risikoen da at karbonfiberen må ta all strekkspenning? Jeg tenker at bjelkene allerede har bøyd seg ned på grunn av egenvekt og den lille lasten som ligger på til en likevektstilstand. Hvis man legger på forsterkningen i denne tilstanden, kan kanskje samspillet mellom bjelke og karbonfiber bli bedre, eller tenker jeg helt feil?

Z z_bumbi skrev:
Det er det klassiske legobjelke og teip eksempelet i større skala.
Så har jeg ingenting å komme med når det gjelder praktisk gjennomføring.
Ja det heter jo at det som ikke kan fikses med sølvteip er ødelagt, så man burde kanskje kjøpe noen ruller... :p

Jeg kan ikke gi noen egentlige råd, men for den som eventuelt er interessert, kan jeg meddele at jeg målte inn det hengende nederste bjelkelaget i en dobbeltgarasje ved Liljeholmen i Stockholm.

Ved støpning en gang på åttitallet manglet det enten arbeidsledelse, eller så fløt spriten ved armeringsarbeidet og støpingen.

I stedet for 16mm armering, som det burde ha vært, hadde byggherrene kastet inn 10mm og altfor lite. Når hele bjelkelaget sank såpass at parkering av biler på planet ovenfor ble forbudt, ble det hele undersøkt. Undersiden av betongen buet nedover mellom søylene så mye at det var veldig tydelig uten måling at noe var galt.

Takmaling ble slipt bort i 15cm striper med ca 3 meters mellomrom. Kryss og tvers. Betongen ble fuktet med en form for epoxy og så ble karbonfiberstrimler trykket fast. Disse ble levert på rull. Sannsynligvis var disse forhåndsimpregnerte.

Huset står fortsatt, og som jeg forstår det, brukes begge garasjeplanene i dag. Så metoden virker å fungere.

• Liker
pjodden
  • Laddar…
karbonfiber er jo kult, men uansett hvilket materiale man kjører med, så trenger du muligheten til å stramme slik at materialet strekkes eller støtte under så du får en bøy oppover mens dragtauet monteres, ellers får du ingen hjelp i det hele tatt om ikke nedbøyningen øker mot nå. Hva er ovenfor, overetasje eller loft?
Det burde ikke være så vanskelig å finne ut strek vs bruddgrense på karbonfiber, da kan du regne ut hvor mye du skal støtte opp.
Mål nedbøyning nå så får du en god idé om hvor mye vekt som ligger på og hvor mye karbonfiber du trenger.

• Liker
pjodden
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
karbonfiber er jo kult, men uansett hvilket materiale man bruker så trenger du mulighet til å spenne så materialet strekkes eller stempel under så du får en bøy oppover mens trekkledningen monteres, ellers får du ingen hjelp i det hele tatt om ikke nedbøyingen øker mot nå. Hva er over, overetasje eller loft?
Det burde ikke være så vanskelig å finne ut strekk- vs bruddgrense på karbonfiber, da kan du regne ut hvor mye du skal stemple opp.
Mål nedbøying nå så får du en god idé om hvor mye vekt som ligger på og hvor mye karbonfiber du trenger.
Limtrebjelken er mønebjelken og stålbjelken er opplegg for de to mønebjelkene. Så ingen loft eller overetasje. For øyeblikket er det bare yttertaket som laster bjelkene utover egenvekten. Tidligere fantes det også 7 store takvinduer (12x16) som nå er fjernet og taket har vært isolert tidligere.
Etter forsterkningen er det tenkt å isolere og montere undertak, noe som øker belastningen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.