Noen som vet om man kan forsterke en HEA / HEB bjelke ved å sveise inn flere "liv" i bjelken? Skal bygge en travers i garasjen som har en spennvidde på 7m. Har hatt en ingeniør som har regnet litt og en HEB 200 bjelke skal fungere, da ligger den med maks 1 tonns last innenfor 1/500 dels nedbøyning hva jeg forstod av det hele. Holder på å lete etter en passende bjelke brukt, men akkurat HEB 200 virker det som det er dårlig av, vet om en HEA 180 bjelke, og funderte på om det går å stive opp denne med ekstra liv i bjelken? Tenkte om jeg skulle klippe til på bjelken mens den finnes, får regne senere på hvor tykke liv som må monteres, om det nå fungerer på den måten altså...

Sist redigert:
Hei!

Det er jo ganske stor forskjell i bøyningsmotstand mellom HE 180 A og HE 200 B.
HE 200 B har i prinsippet dobbelt så stor bøyningsmotstand som HE 180 A bjelken. Dessuten blir det jo veldig mye sveising hvis du skal inn med 2 liv til i bjelken. I tillegg er det jo flensen som skal motstå bøyningen, livet skal bare holde flensen på riktig plass.

Er det noen bjelke som skal inspiseres? For jeg tror begge bjelkene tåler din belastning. Ikke glem å sjekke hvordan traversean festes i bjelken, den burde ikke passe både HEA og HEB bjelke på grunn av helt ulik utforming av flensen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.