Hei!

Har et påbygd garasje på eiendommen (garasjen bygget på 60-tallet). Det eneste som er tilgjengelig er byggetillatelsesdokumenter og ingen konstruksjonstegninger egentlig.

Man valgte å grave ut for kjeller der man murt opp en grunn med betinghålsten ifølge byggetillatelsen. På denne ligger en plate av betong og det er altså det jeg tolker som gulvet i garasjen som ligger over kjelleren.

Taket i kjelleren ser ut til å være noen slags betongplater. Det fremgår ikke av byggetillatelsen hvordan platen i garasjen (altså gulvet i garasjen og taket i kjelleren) er armert. Det ser ut på byggetillatelsen som at det er en støpt plate som gulv i garasjen men ser man nedenfra (altså taket i kjellerdelen om dere forstår) så ser det altså ut som plater.

Jeg får ikke helt sammen konstruksjonen og jeg lurer nå på om man tør å kjøre inn en bil i garasjedelen eller om alt raser sammen (elbil veier mer enn en bil på 60-tallet).

Man kunne jo forestille seg å forsterke det hele nedenfra. Jernbjelker? Limtre med søyler mot kjellergulvet?

Innså at jeg som lekmann burde snakke med en byggentreprenør men det kan være så opplagt at folk her vet hvordan man skal håndtere spørsmålet.

Legger ved et bilde fra byggetillatelsesdokumentene som jo selvfølgelig ikke sier så mye.

mvh
Love

• Bygglovsritningar av en fastighet med fokus på garage og forskjellige fasader, inkludert situasjonsplan og konstruksjonsdetaljer.
Det som ser ut som plater nedenfra kan være mønstre av støpeformens treplater. Og da er det en gjennomgående støpt betongplate som bare har fått et mønster fra formplatene. Om du muligens ikke trenger å bruke kjelleren under kan du jo stive opp på strategiske steder, eller bygge en støttemur/søyle.

T Thomas_Blekinge skrev:
Det som ser ut som plater nedenfra kan være mønster fra støpeformens treplater. Og da er det en gjennomgående støpt betongplate som bare har fått et mønster fra formplatene.
Om du muligens ikke trenger å bruke kjelleren under kan du jo stemple opp på strategiske steder, eller bygge en støttemur/søyle.
Ja, nettopp. Det som er litt fiffy er at det ser ut som det er en liten setning i en av platene. Altså at den har beveget seg litt.

Å stemple har jeg tenkt på. Rommet vil sannsynligvis ikke brukes til noe annet enn til matlagring eller vin.

Stemple midlertidig har jeg gjort, og jeg har murt en del, men om man skal stemple permanent, hvilke systemer finnes det da å bruke, vet du?

En støttemur kan man alltid mure opp, men det er alltid vanskelig å få til overgangen mot det man skal støtte opp. Så er det selvfølgelig setninger som skal tas imot, så det gjør kanskje ikke noe om det er noen millimeters glipper, men likevel, du forstår kanskje hvordan jeg tenker?

Mvh
Love

Bilder forenkler

Matti_75 Matti_75 skrev:
Bilder forenkler
Såklart. Jeg eier ikke huset ennå. Kommer tilbake.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.