Liten villa vil bli større. Bygge ut et rom er planen, altfor liten utbygging egentlig for at det skal lønne seg, men vi trives der vi bor. Kanskje 15 kvm.

Mitt spørsmål: I hvilken rekkefølge prosjekterer jeg noe sånt?

Konstruksjon
Arkitekt
Bygningslov
Godkjenning fra naboer
Entreprenør

Takk for pekepinner mot riktig startpunkt!

Kort beskrivelse:
Vi vil bygge ut 15 kvm i en etasje fra hus på plate. Funkisburk, papptak. Vi kommer ikke til å klare avstandskrav fra naboer. Intet vann/avløp berøres.

Sånn ville jeg legge det opp.
En slik liten utbygging trengs det ingen konstruksjonstegning for anser jeg, så den posten kan dere ta bort. En snekker vil klare seg med bygglovstegning

1. Tegn selv eller ansett arkitekt. For bygglov trengs ingen supertegninger, men byggmålene må være med
  2. Søk bygglov (det inkluderer sjekk med naboer)
  3. Konstruksjon
  4. Entreprenør

Jeg skulle snakke med en bygningsingeniør som arbeider på arkitektfirma/som arkitekt. Den første tingen å få oversikt over er

- hvor du plasserer tilbyggingen i forhold til eksisterende bygning.
- hvordan tilbyggingen skal konstrueres for å holde på lang sikt, spesielt tilkoblingen til eksisterende hus og inngrep i bærende konstruksjon.
- vurdering av mulighetene for å få byggetillatelse.

Når man har fått forståelse av ovennevnte ville jeg gå videre ved å:
- Tegne opp og søke byggetillatelse.
- Sjekke opp KA, myndighetskrav osv.
- Lage enkelt forespørselsmateriale samt gjennomføre de utredningene man eventuelt trenger å gjøre (tenker først og fremst på tilkobling av installasjoner i tilbyggingen og systemvalg - el, oppvarming, luftveksling). Valg av entrepriseform (GE, TE).

Når man har fått byggetillatelse eller forhåndsbesked:
- innhente tilbud fra entreprenører

Det finnes utrolig mye kunnskap på dette forumet.

Jeg takker og bukker! Jeg starter med mine egne skisser tror jeg, når jeg virkelig vet hva jeg selv vil går jeg videre.

Takk!!!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.