Om man tenker rent bærekraftsmessig er det ikke særlig problematisk med tyngden fra platen, så lenge ikke konstruksjonen forstyrres av noen krefter i annen retning enn nedover. Problemet som må løses er altså hvordan man skal sørge for at ikke bordet bøyer seg som et parallellogram når noen flytter inn stolen og slår til bordet med magen ved et uhell.
Jeg tror at skikkelig solide tapper fra sidene inn i relativt tykke ben er veien å gå. Som på bildet altså. Det skal til en god del hybris for å tro at man kan bedre enn den typen konstruksjon med hvilken bord har blitt laget i mange generasjoner.
Alternativet er som nevnt ovenfor å lage underdelen i metall. Mine foreldres kjøpebord har en slik konstruksjon. Dette krever imidlertid at man kan jobbe i metall.
Jeg ville foretrukket å jobbe med tre. Dels fordi det er lettere og dels fordi jeg synes det er penere. Om jeg skulle gjøre som på bildet, hvordan ville konstruksjonen sett ut nedenfra?
Holder det med å lage en ramme som på bildet, eller bør jeg legge en tynn MDF-plate på rammen som er litt mindre enn granittplaten og så legge platen oppå, altså som om jeg lager et bord og legger granittplaten på etterpå?
Rekker med treramme og ben som bordet ovenfor. Tror største problemet er å få hjørnene stabile. Antar at det blir type 4 stk granittplater `a 900x600. Jeg hadde brukt 70x70mm til ramme og evt. 100x100mm til ben (estetisk)
Räcker med treramme og ben som bordet ovenfor. Tror største problemet er å få hjørnene stødige. Antar at det blir typ 4 stk granittplater `a 900x600. Jeg hadde brukt 70x70mm til ramme og ev. 100x100mm til ben (estetisk)
Platen skal være 2400x900, ikke fire stk. Skal bestille fra samme leverandør som fikser min kjøkkenbenk.