I Ingenjörssnickarn skrev:
Vekker tråden til liv... :giggle: Ser at bl.a. medlem Witten ser ut til å regne på saker. Har selv bygget et soveloft på minimale 45x70 cc30 med skruvlimt gulvspon. Klippstabilt, dog kun spennvidde på 4m samt bærende mellomvegg under (dvs. i praksis bare 2m spennvidde).

Nå bygger jeg noe helt annet som jeg har kunnet fundere over i flere år - badstuen. Har satt meg for å bygge de tynneste badstubenken i riket. Har til slutt, etter betydelig mer avanserte tanker med stående remser k-plyfa, metallprofiler etc, landet på følgende:

Spennvidde 1,8m med 45x45 skruvlimt ramme, 2 tverrgående kortlinger på hver tredjedel av lengden, asplav 21x90 skruvlimt ovenpå samt i fronten. Til slutt og kanskje viktigst - skruvlimte hullband 1x20mm under hver 45x45.

Spontant burde dette holde for å både stå og sitte på uten overdreven svikt, hva tror dere?
Vanskelig å se at metallbåndene under gjør noe større nytte med tanke på den betydelig større varmeutvidelsen hos metall sammenlignet med tre.

Dessuten er jeg skeptisk til hvor godt limforbindelsene vil holde over tid i et slikt miljø (fuktig og tidvis veldig varmt).

Selv om man ser bort fra det ovennevnte så tror jeg det tynne hullbåndet har veldig marginal oppstivende effekt.

V vectrex skrev:
Vanskelig å se at metallbåndene under gjør noen større nytte med tanke på den betydelig større varmeutvidelsen hos metall sammenlignet med tre.

Dessuten er jeg skeptisk til hvor godt limforbindelsene vil holde over tid i et slikt miljø (fuktig og til tider veldig varmt).

Selv bortsett fra ovennevnte tror jeg det tynne hullbåndet har veldig marginal stivende effekt.
Jeg tror på ideen, gjenstår å se om det funker i praksis! Trelim skal ikke være noe problem, vel tørket er det en celluloseforbindelse og badstuen er et tørt rom. Angående varmeutvidelsen takker jeg for tipset, men den bør ikke være avgjørende her. En økning på 60 grader på spennvidden 1800mm gir 60×1 800×0,000012 = 1,3mm. Uten hullbåndene ville 45x45 blitt som en banan og dessuten nå bruddgrensen ved belastning.

• Liker
phila
  • Laddar…
I Ingenjörssnickarn skrev:
Jeg tror på ideen, gjenstår å se om det fungerer i praksis! Trelim skal ikke være noe problem, godt tørket er det et celluloseforbindelse og badstuen er et tørt rom. Angående termisk ekspansjon takk for tipset, men det bør ikke være avgjørende her. En økning på 60 grader på spennet 1800mm gir 60×1 800×0,000012 = 1,3mm. Uten hullbåndene ville 45x45 blitt som en banan og dessuten nådd bruddgrensen ved belastning.
Kan vel selv legge til at min idé er langt fra godkjent i henhold til Svenskt Träs dimensjoneringsguide, ikke engang med 45x120 beregnet som gulvbjelkelag med 10 kg/m2 egenvekt.

Beregner jeg nedbøying for en 1,8m lang C24-regel 45x45 mellom to opplag med last 100kg, blir den 36mm. Vesentlig større enn normalt akseptable L/300 = 6mm. Dog er da ikke osp-plankene 21x90 samt evt. underliggende dragforsterkning med hullbånd inkludert. Blir interessant dette! :)

https://www.byggahus.se/forum/threa...nsregel-innan-det-gar-av.229334/#post-1934197

Jeg forstår ikke helt poenget med den der laven? Hvis jeg forsto teksten din riktig, så skal du jo ha en 21x90 stående i forkant, da ser det jo ut som hvilken som helst bastulav. De der kommer garantert til å holde selv uten lim og hullbånd. Det er jo i prinsippet slik man pleier å bygge lavar. Laven i min badstue er en ramme skrudd i veggene av 21x90 (spiller jo ingen rolle der om det er 21x90 eller 45x45 for den festes jo uansett i veggen) og deretter en i forkant også, og så er det tre tverrgående 21x90 liggende jevnt fordelt på lengden som er 1980 mm. Vi har sittet tre gutter samtidig, hvorav den letteste veier inn på 95 kg, og den holdt uten problem (y)

S Snickarkirre skrev:
Jeg skjønner ikke helt poenget med den der laven? Hvis jeg forsto teksten din riktig, så skal du jo ha en 21x90 stående i forkant, da ser de jo ut som hvilken som helst badstulav. De der kommer garantert til å holde selv uten lim og hullband. Det er jo i prinsipp slik man vanligvis bygger lavar. Laven i min badstue er en ramme skrudd i veggene av 21x90 (spiller jo ingen rolle der om det er 21x90 eller 45x45 for den festes jo uansett i veggen) og så en i forkant også, og så er det tre tverrgående 21x90 liggende jevnt fordelt på lengden som er 1980mm. Vi har sittet tre gutter samtidig hvorav den letteste veier inn på 95kg, og den holdt uten problem (y)
Takk for raskt svar! Akkurat som i ditt eksempel, men jeg vil teste med tynneste profil mulig for utseendets skyld, dvs. 45mm. Jeg skrev kanskje uklart med en stående lavplanke i forkant - den vil altså også kløves til høyden 45mm. Det blir da en særdeles klen "bærebjelke" i forkant, samt at den nedre laven ikke har en bakvegg å festes i.

Okei da er jeg med! Da får den litt annerledes stil (y) nei akkurat sånn er det på min nedre lav også men dog 21x90 både foran og bak så det blir jo en annen sak. Men din idé fungerer sikkert. Hadde det ikke gått å bøy en plåtvinkel typ 40x40 og skru-lim den i 45x45:en så du får både i forkant og under og så skjule den med den stående 21x45 i forkant? Tenker at det burde bli enda sterkere :thinking:

S Snickarkirre skrev:
Okei da er jeg med! Da får den litt annerledes stil (y) nei akkurat slik er det på min nedre lav med, men dog 21x90 både foran og bak så det blir jo en annen sak. Men din idé funker sikkert. Hadde det ikke gått an å bøye en platevinkel typ 40x40 og skru-lime den i 45x45:en så du får både i forkant og under og så skjule den med den stående 21x45 i forkant? Tenker at det burde bli enda sterkere :thinking:
Jeg har sett på løsninger med vinkeljern i innerhjørnene av rammen, tror dog ikke de trengs. Skru-liming bør holde hjørnene vinkelrette, hovedutfordringen bør være å redusere beregnet nedbøyning (36mm med 100kg på naken regel 45x45 lengde 1,8m).

Hvor mye overliggende skrudde ospbrett reduserer nedbøyningen er uklart for meg. Likeledes hvor mye underliggende hullbånd kan bidra med... :geek:

Utover rammes langsider kan du sette en 45x45 på undersiden av hver eller i det minste noen lavbrädor (på lengden). Om de også limes så du får god samvirke blir det en ganske stiv T-profil av dem.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Utover rammens langsider kan du sette en 45x45 på undersiden av hver eller i det minste noen lavbord (på langs). Hvis de også limes, slik at du får god samvirkning, blir det en ganske stiv T-profil av dem.
Smart, takk for tips, akkurat den løsningen har jeg ikke tenkt på. Rette korte bjelker på midten blir jo mer vanskelig (en haug med stumper), samt at laven blir vesentlig tyngre. Kanskje først prøve en minimalistisk løsning og se hvor mye laven bøyer ned i praksis, og i verste fall lime på ytterligere langsgående 45x45 under hver aspbrett ved behov.

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
Kortlinger hjelper jo til med å få samvirke mellom bordene slik at det blir mindre svikt for de med spiss rumpe men laven som helhet blir ikke stivere.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Kortlinger hjelper jo til å få samvirke mellom bordene slik at det blir mindre svikt for de med spiss rumpe, men laven som helhet blir ikke stivere.
Det stemmer ja. Kortlingene fordeler jo også lasten mellom de langsgående bjelkene (ikke bare bordene), uansett om jeg bare kjører 2 i rammen eller legger til 2 i midten for totalt 4 - slik at vekten ikke hviler på bare en eller to av bjelkene om gangen.

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
Jeg tenkte altså at du skal bøye en platevinkel som er like lang som hele laven som du deretter skrulimer hele veien på 45x45:en i både fram- og bakkant, og så skjuler den med den stående 21x45:en som du skal ha. Tenkte at du har de i stedet for hullbånd. Dra til en platefirma og be dem bøye dem i typ 1mm plate. Da burde du jo stive opp konstruksjonen vesentlig.

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
Å blande inn metall i en badstuebenk synes jeg er ganske upassende, for ikke å si selvmarkerende som man sa i leiren. Man må starte med å diskutere hva som er en akseptabel svikt. Sviktkravet som gjelder for gulv synes jeg er overdrevet, meningen er at man skal sitte ned. Det gjør ikke så mye at det fjærer litt når man setter seg. Jeg velger å sette kravet at en 100 kg mann som setter seg i midten ikke skal forårsake en større momentan nedbøyning enn L/600, dvs 3 mm. Det går ikke med bare 2 stk 45x45 C 24 som skal bære lasten. Enklest er å øke elastisitetsmodulen ved å lage 2 minimlimtrebjelker, man skrulimer 2 stk 22 mm planker (av bra kvalitet). For å møte mitt mål trenger de å være 70 mm høye. Gjør man de 95 mm blir det enda bedre.

J justusandersson skrev:
Å blande inn metall i en bastulave synes jeg er ganske upassende, for ikke å si selvmarkerende som man sa i militæret. Man må starte med å diskutere hva som er en akseptabel svikt. Sviktkravet som gjelder for gulv synes jeg er overdrevet, meningen er at man skal sette seg ned. Det gjør ikke så mye at det fjærer litt når man setter seg. Jeg velger å sette kravet at en 100 kg kar som setter seg på midten ikke skal forårsake en større momentan nedbøyning enn L/600, dvs 3 mm. Det går ikke med bare 2 stk 45x45 C 24 som skal bære lasten. Enklest er å øke elasticitetmodulen ved å fremstille 2 minilimtrærbjelker, man skrulim 2stk 22 mm bord (av god kvalitet). For å møte mitt mål trenger de å være 70 mm høye. Gjør man de 95 mm blir det enda bedre.
Takk for tips. Det gikk med 45mm, men i form av 2stk 45x21 med flattjern 40x3 imellom
PS. L/300 pleier man å bruke for gulvbjelkelag.

Sluttresultatet ble over forventningene!
45mm tynn fritt hengende ramme med 5mm nedbøyning når 2 menn står i midten
Ulempen er selvfølgelig tidsbruken med alle spesialkonstruksjonene, men dette var mitt svennebrev etter 8 års husbygging, nå endelig helt ferdigstilt.

• To trebenker av lyst treverk, montert i hjørne av en sauna med indirekte belysning.
  • Fritt hengende, tre-panel seng/benk med lamper og stålelementer, designet som et gesellprosjekt etter 8 års husbyggingserfaring.
  • En moderne badstu med trepanel, røde varmeovner og steiner. Lys treverk i vegger og benk, perfekt for avslapning og varme.
  • Trekonstruksjon med frihengende ramme og lys takpanel, viser detaljer på spesiallagde gesällprøve etter 8 år med husbygging.
  • Illustrasjon av strøkonstruksjon med dimensjoneringsalternativer, inkludert 45x120 C24 med fri lengde 1,81 m. Sentrumavstand på 600 mm valgt for gulvspån.
  • Målingen viser nedbøyning i en frittbærende ramme på 45 mm med 5 mm nedbøyning når to personer står på midten.
  • En frittstående ram laget av lyst treverk, skrudd sammen med metallbeslag, viser et ferdig husbyggerprosjekt.
  • En frihengende trestruktur med ramme i et opplyst rom, som del av et ferdigstilt snekring prosjekt etter åtte år med husbygging.
  • Frihengende treramme med metallbeslag og skruer, del av et fullført byggprosjekt som ble et gesellbrev etter 8 års erfaring innen husbygging.
  • Pensel påfører lim på trebord i byggeprosjekt, viser detaljert arbeidsprosess for frihengende ramme etter åtte års erfaring i husbygging.
  • Boremaskin, ståldel med hull, batteri, treskruer og treplanke på en arbeidsbenk av tre.
  • Elektrisk drill ved siden av metallbrakett festet til trestruktur, viser byggdetaljer og håndverk i prosjektet.
  • Frihengende konstruksjon under bygging med rød og blå støttebjelker, omgitt av treplanker og byggematerialer på gulvet.
  • Flislagt vegg med beige fliser og jevne fuger, sett nærbilde mot kanten. Fliskryss er synlige mellom flisene.
  • Liker
Danne_W og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.