Jeg bygger en garasje der jeg vil ha en del med loft. Arealet på loftet er 3,2 x 6,2 m. Problemet er at jeg vil utnytte høyden maksimalt, dvs jeg vil at bjelkelaget skal bygge så lite som mulig. Jeg trenger forslag på løsninger. Ville for eksempel 45x70 lekter med cc 300 og 22 gulvspon holde?

Nei. Sjekk med KL tre (krysslaminert tre). Bør tilby det tynneste bjelkelaget, og du slipper både å legge gulv og å kle undersiden.
Ifølge treguiden skal du klare deg med 100mm total tykkelse på bjelkelaget.
https://www.traguiden.se/konstrukti...kt/5.1.1-plattbjalklag/?previousState=1000000

Alternativt en bærende plate med tykkeste platen. Risiko for at det kan oppleves litt svaiende, men bør hjelpe å skru gulvspon på over- og underside.
https://www.ruukki.com/swe/b2b/prod...heets-details/load-bearing-sheet-t70-57l-1058

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
I igelkotten82 skrev:
Nei. Sjekk med KL tre (krysslaminert tre). Bør tilby det tynneste bjelkelaget og du slipper både å legge gulv og kle undersiden.
Ifølge treguiden skal du klare deg med 100mm total tykkelse på bjelkelaget.
[lenke]

Alternativt en bærende plate med tykkeste platen. Risiko for at det kan oppleves litt svaiende men bør hjelpe å skru gulvspon på over- og underside.
[lenke]
Jeg har vært i kontakt med Martinssons angående KL-tre men de sier bare at de har for mye å gjøre så de kan ikke ta seg an sånne små prosjekt. Ellers syntes jeg også at det virket å være et veldig bra alternativ.

Den profilerte platen kjente jeg ikke til. Det ser ut til å være et interessant alternativ. Skal sjekke den ut. Stor takk for din hjelp!

Hør ellers med byggevarehandelen om de kanskje kan ta inn KL-tre i stedet for å handle direkte fra Martinsons.

Et annet alternativ kan kanskje være å kjøpe limtrebjelker og selv lime sammen disse til et massivt tregulv. Kjøper du for eksempel 115x495, så burde det både gå raskt å legge bjelkelaget, og det kan gjøres med håndkraft uten kran, i motsetning til en KL-plate.
Limtre finnes i ulike kvalitetsklasser hvor du kan velge en finere kvalitet hvis du skal ha det som fint gulv på loftet. Det er antagelig mulig å bestille i akkurat den lengden du vil ha siden det handler om en del materiale.
Vil imidlertid si at jeg ikke vet om et massivt limtregulv har samme bæreevne som et KL-gulv eller om det ville gi ubehagelig svai i gulvet, eller om du ville trenge å gå opp en tykkelse til. Eller om limtrebjelker fungerer også når de belastes liggende.
Men det kan kanskje være verdt å prøve ved å teste en bjelke og belaste den? Når det gjelder bjelkelag av tre, pleier det ikke være en risiko for at det skal kollapse, men nedbøyningen (som resulterer i at det oppleves svaie og ubehagelig å bevege seg på) som er dimensjonerende.

Sist redigert:
  • Liker
Nene og 1 annen
  • Laddar…
Jeg har også sjekket limtrebjelker, men de bygger for mye i høyden hvis de skal klare svaiet. Deres styrke er når de brukes stående. Legger man dem ned, så er de ikke i nærheten av like holdbare. Og siden det er nettopp lav høyde jeg er ute etter, så faller det bort.

Jeg kontaktet Ruukki angående deres bærende plater, men dessverre traff jeg en virkelig ukunnig selger som ikke kunne svare på hva deres plater kunne brukes til og hvilke spennvidder som gjaldt. Hans svar var at han ikke drev med gratis byggveiledning. Det var åpenbart at han ikke hadde en anelse om sine egne produkter. Jeg skal forsøke å kontakte noen andre hos Ruukki som forhåpentligvis vet hva det er han selger :-)

Mitt forslag er et massivt trebjelkelag av 45x95-regler med skruvlimt 22 mm gulvsponplate. Spennvidde 3,2 m. Deformasjon i bruksgrenselasttilfelle blir 7 mm, beregnet egenfrekvens og hastighetsrespons er også ok (et mål på akselerasjon av bjelkelaget når noen hopper på det). Er svikten mindre viktig kan du nok gå ned til 45x70, men det vil føles litt svaiende. Uansett hvilket ville jeg prøve å bygge en liten del for å kjenne hvordan det føles.

• Liker
Cnall
  • Laddar…
W witten skrev:
Mitt forslag er en massiv trebjelkelag av 45x95-reglar med skruvlimt 22 mm gulvsponplate. Spennvidde 3,2 m. Deformasjon i bruksgrenselasttilfelle blir 7 mm, beregnet egenfrekvens og hastighetsrespons er også ok (et mål på akselerasjon av bjelkelaget når noen hopper på det). Er svikten mindre viktig kan du nok gå ned til 45x70, men det vil føles litt svaiete. Uansett hvilket ville jeg prøvebygge en liten del for å kjenne hvordan det føles.
Hvorfor ikke ovennevnte forslag, men skruvlim gulvspon på begge sider. Det vil bli veldig mye stødigere enn bare på oversiden siden strekkreftene havner på undersiden av bjelkelaget.

V vectrex skrev:
Hvorfor ikke ovennevnte forslag, men skru lime gulvspon på begge sider. Det vil bli veldig mye stivere enn bare på oversiden siden strekkreftene havner på undersiden av bjelkelaget.
Har man regnet hjem en løsning, pleier det ikke å være grunn til å gjøre den enda bedre på bekostning av merarbeid og kostnad. I dette tilfellet vil det heller ikke bli veldig mye stivere siden tverrsnittet allerede er mettet med materiale som kan ta strekkrefter, i motsetning til et kassettbjelkelag der det er luft mellom bjelkene. I det tilfellet tilfører en plate på undersiden mye.

Obs at løsningen jeg foreslo er veldig stiv, egenfrekvensen ligger på 18 Hz, noe som er bra.

W witten skrev:
Mitt forslag er et massivt tredekke av 45x95-reglar med skrulimmet 22 mm gulvsponplate. Spennvidde 3,2 m. Deformasjon i bruksgrensetlastfall blir 7 mm, beregnet egenfrekvens og hastighetsrespons er også ok (et mål på akselerasjon av dekket når noen hopper på det). Er svikten mindre viktig kan du nok gå ned til 45x70, men det vil føles litt svaiende. Uansett hva, ville jeg prøvde å bygge en liten del for å kjenne hvordan det kjennes.
Takk for ditt forslag. Det er et bra og fornuftig alternativ. Dessverre bygger det omtrent 135 i høyde, noe som er for mye når hver mm teller.

Ruukkis plåt gikk bort men det finnes andre som produserer omtrent det samme. Plannja70/1mm er et dekke som kan brukes og det bygger totalt 88 mm på høyden inkludert gulvbelegg. Så det blir trolig det jeg bruker. En annen fordel med Plannjas variant er at det er enkelt å trekke el mm i rennene.

Hei, ble det noe bjelkelag i plåt? Er i samme tanker.

T tompajo skrev:
Takk for ditt forslag. Det er et bra og fornuftig alternativ. Dessverre bygger det omtrent 135 i høyde, noe som er for mye når hver mm telles.

Ruukkis plåt gikk bort, men det finnes andre som produserer omtrent det samme. Plannja70/1mm er et bjelkelag som kan brukes og det bygger totalt 88 mm i høyden inkludert gulvbekledning. Så det blir trolig det jeg bruker. En annen fordel med Plannjas variant er at det er enkelt å trekke el mm i rennene.

frma71 frma71 skrev:
Hei, ble det noe bjelkelag i metall? Er i samme tanker.
Det ble et bjelkelag i stål. Jeg brukte firkantprofiler som jeg la furugulv direkte på og gips under. Lavere enn det kan man ikke gjøre det med mindre man bruker karbonfiber eller noe annet supermateriale.

• Liker
husdrommaren og 2 andre
  • Laddar…
Ok, takk for svar. For meg ble det doble 45x70 med cc30, skrulimt spon oppå og skrulimt osb og gips under (115,5mm). Hvilken dimensjon og cc hadde du på firkantprofilene?

• Liker
Cnall
  • Laddar…
Profilene var 40x70 mm og 5 mm gods.

• Liker
husdrommaren og 1 annen
  • Laddar…
Vekker tråden til liv... :giggle: Ser at bl.a. medlem Witten ser ut til å regne på saker. Har selv bygget en sovehems på minimale 45x70 cc30 med skrulimt gulvspån. Klippestabilt, men kun spennvidde på 4m samt bærende mellomvegg under (dvs. i praksis bare 2m spennvidde).

Nå bygger jeg noe helt annet som jeg har kunnet fundere over i flere år - badstuen. Har satt meg for å bygge de tynneste badstulavene i riket. Har til slutt, etter betydelig mer avanserte tanker med stående remser k-plyfa, metallprofiler etc, landet i følgende:

Spennvidde 1,8m med 45x45 skrulimt ramme, 2 tverrgående kortlinger på hver tredjedel av lengden, asplav 21x90 skrulimt oppå samt i fronten. Til slutt og kanskje viktigst - skrulimte hullbånd 1x20mm under hver 45x45.

Spontant burde dette holde for å både stå og sitte på uten overdreven svikt, hva tror dere?

• Liker
Cnall
  • Laddar…
W witten skrev:
Har man regnet hjem en løsning pleier det ikke å være noen grunn til å gjøre den enda bedre på bekostning av merarbeid og kostnad. I dette tilfellet vil det heller ikke bli veldig mye mer stabilt siden tverrsnittet allerede er mettet med materiale som kan ta dragkrefter, i motsetning til et kassettbjelkelag hvor det er luft mellom bjelkene. I det tilfellet tilfører en plate på undersiden mye.

Merk at løsningen jeg foreslo er veldig stiv, egenfrekvensen er på 18 Hz hvilket er bra.
Witten, nysgjerrig på ditt syn på mitt gjenopplivede spørsmål nedenfor! Takk på forhånd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.