4.983 lest ·
17 svar
5k lest
17 svar
Forslag på enkelt hylleplan som ikke bøyer seg?
Side 1 av 2
Hei,
Jeg bruker følgende konsoller for å bære en senterhøyttaler på veggen (gips)

Konsollene ser slik ut:

Man klemmer altså ut selve hylleplanet.
Nå etter 1 år har limbrettet bøyd seg kraftig som man kan se her:

Jeg forstår at dette kan skje med tanke på konsollens konstruksjon, men spørsmålet er hvordan jeg løser det?
Første tanken er å kjøpe en type Elfa veggskinne og sage den i 20 cm biter for så å erstatte platen med disse bitene i stedet? Ulempen er at det sannsynligvis ikke vil se veldig fint ut og at de blir unødvendig høye.
En annen tanke er å bytte ut konsollen helt med en type Elfa, men også det blir nok ikke veldig pent.
Har dere noen forslag?
Kan legge til at høyttaleren har målene 500 × 185 × 200 mm (BxHxD) og veier 10 kg pluss en katt på 6 kg.
Jeg bruker følgende konsoller for å bære en senterhøyttaler på veggen (gips)

Konsollene ser slik ut:

Man klemmer altså ut selve hylleplanet.
Nå etter 1 år har limbrettet bøyd seg kraftig som man kan se her:

Jeg forstår at dette kan skje med tanke på konsollens konstruksjon, men spørsmålet er hvordan jeg løser det?
Første tanken er å kjøpe en type Elfa veggskinne og sage den i 20 cm biter for så å erstatte platen med disse bitene i stedet? Ulempen er at det sannsynligvis ikke vil se veldig fint ut og at de blir unødvendig høye.
En annen tanke er å bytte ut konsollen helt med en type Elfa, men også det blir nok ikke veldig pent.
Har dere noen forslag?
Kan legge til at høyttaleren har målene 500 × 185 × 200 mm (BxHxD) og veier 10 kg pluss en katt på 6 kg.
Sist redigert:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
hvorfor lager du ikke en konstruksjon som du har bak høyttaleren og ikke synes? 2mm plåt bøyd 90 grader og litt lenger enn høyttaleren, så klipper du strimler du sveiser fast i vinkel på kortsidene som bærer opp hylleplanet.
Da har du en hylle som blir nesten usynlig når høyttaleren ligger der og du får utmerkede festemuligheter bak høyttaleren.
Da har du en hylle som blir nesten usynlig når høyttaleren ligger der og du får utmerkede festemuligheter bak høyttaleren.
Provade fästa sådana som dessa direkt i befintliga konsoler :Stefan1972 skrev:varför gör du inte en konstruktion som du har bakom högtalaren och inte syns? 2mm plåt vikt 90 grader och snäppet längre än högtalaren, sen klipper du remsor du svetsar fast i vinkel på kortsidorna som bär upp hyllplanet.
Då har du en hylla som blir snudd på osynlig när högtalaren ligger där och du får utmärkta fästmöjligheter bakom högtalaren.

De är 2 mm tjocka men det sviktade ganska mycket.
Vad jag förstår på dig så föreslår du att jag ska svetsa förstärkningar, tyvärr har jag ingen svets och är inte så hemma i att jobba med metall merän borra och såga i det.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 innlegg
Sett forsterkninger i treet, for eksempel ved å bore fra baksiden nesten hele veien frem, og deretter slå i gjengestang eller noe.
Du setter med fordel disse akkurat der konsollen sitter.
Du setter med fordel disse akkurat der konsollen sitter.
Aha, det hadde kanskje kunnet fungere, spørsmålet er jo om jeg klarer å bore rett så langt13th Marine skrev:
Kan man flate ut den hylleplaten jeg allerede har eller må jeg lage en ny?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 innlegg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6.615 innlegg
To bøyde flatjern i passende tykkelse vil nok løse det der galant og samtidig bli penere enn den nåværende løsningen.
Jeg tenker at det kanskje er lettere å bøye flatjern hvis man ikke har tilgang til noe passende utstyr for å bøye plater. Hvis du øker tykkelsen, trenger du nok ikke noen stag. Ulempen er jo at bøyeradiusen øker med tykkelsen, altså at senteret kommer lenger ut fra veggen jo tykkere plate du velger.
Kan jeg spørre hvorfor du har senteret over TV-en? De fleste pleier jo å ha det nedenfor.
Jeg tenker at det kanskje er lettere å bøye flatjern hvis man ikke har tilgang til noe passende utstyr for å bøye plater. Hvis du øker tykkelsen, trenger du nok ikke noen stag. Ulempen er jo at bøyeradiusen øker med tykkelsen, altså at senteret kommer lenger ut fra veggen jo tykkere plate du velger.
Kan jeg spørre hvorfor du har senteret over TV-en? De fleste pleier jo å ha det nedenfor.
Konsoller av denne typen kanskje?http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/80167473/
Jo, det finnes mange konsoller å velge på, vi vil dog ha senteret ganske nær TVen hvilket gjør at en del konsoller som har støttestifter forsvinner.Repeter skrev:
Men jeg er enig i at det finnes en hel del alternativer men det faller oftest på design for vår del.
Tror likevel jeg kjører med Elfa, det blir trolig litt mer diskret enn det vi har i dag iallfall.
Ellers tenkte jeg at herdet glass burde funke men problemet er at bare glasset vil veie noen kg. Og massiv metallbit på 1 cm tykkelse vil også veie altfor mye.
Staver i tre hadde vært en pen og diskret løsning men av en eller annen grunn nøler jeg med å gjøre dette, trolig fordi jeg må skaffe ny plate, behandle den og lykkes med å bore ganske langt ned og rett for hånd (har ingen søyleboremaskin).
Vanlige flatjern på 2mm funker ikke, så da må man opp ganske mye i tykkelse, ingen aning hvor man kjøper det. Trolig vil 5-6 mm kunne funke, men det vil jo ikke være enkelt å bøye det for håndrichardtenggren skrev:To bøyde flatjern i passelig tykkelse vil løse det der galant og samtidig bli penere enn nåværende løsning.
Jeg tenker at det kanskje er lettere å bøye flatjern hvis man ikke har tilgang til noe passende utstyr for å bøye plater. Hvis du går opp i tykkelse så trenger du nok ikke noen stag. Ulempen er at bøyeradiusen øker med tykkelsen, dvs. senteret kommer lenger ut fra veggen jo tykkere plate du velger.
Kan jeg spørre hvorfor du har senteren over TV-en? De fleste pleier å ha den nedenfor.
Angående posisjonen så finnes det mange meninger og ingen er egentlig feil. I vårt tilfelle har vi valgt ovenfor av følgende grunner:
1. Vi har en 65" TV som på grunn av sin størrelse havner ganske langt ned. Man regner at øynene skal være ca. 1/3 ned på TV-en når man sitter i sofaen, så da havner TV-en ca. 40 cm fra gulvet. I dette tilfellet har vi en mediabenk der med forsterker, konsoller, og en masse annet, hvilket innebærer at senteren ikke får plass under TV-en.
2. Vi har gjort tester med å ha senteren under TV-en, men synes at lydbildet ikke blir helt riktig når de snakker, siden ansiktene oftere er i øvre delen av TV-en snarere enn nedre delen.