Nyblitt huseier her som klatret opp på taket for første gang. Hadde min mistanke om at det var dårlig tetting der avløpsluftingen går ut, da jeg har sett litt flekker rundt den der den går ned gjennom kaldloftet.

Jeg hadde kanskje ikke ventet meg at tetting i prinsippet manglet helt.. Ikke bare ved avløpsluftingen, men også ved skorsteinen og vindskiveplatene.

Det finnes dog et forsøk på tetting under mønepannene, men den har sett bedre dager..

Jeg tenker at det burde finnes profilerte eller ekspanderende tettbånd av skumplast eller lignende, omtrent som slike man har til TRP-plater. Men før jeg leter opp og bestemmer meg for noe, så vil jeg gjerne høre erfaringer fra folk som kanskje har løst lignende problemer som mitt, hva brukte dere og hvordan har det fungert?

Huset er bygget i 1965. Dekkpapp finnes under pannene, men som man kan se på bildene, er det i prinsippet åpent under mønet. Merkelig nok synes eller lukter det ingenting på den lille loftet som finnes.

Avløpslufting i forgrunnen, her har det blåst inn en del vann:
Rødt tegltak med synlig ventilasjonsrør og skorstein. Mangelfull tetning rundt gjennomføringer. Skadede og slitte takpanner kan sees i dagslys.
Det har likevel blitt gjort et forsøk på tetting i nedkant av platen:
Avløpslufting på taket med dårlig tetning rundt røret. Flassing og gammel tetningsmasse synlig, samt slitte takstein i bakgrunnen.
En form for eldre, nå ganske sprø plasttetting finnes under mønepannene. Jeg tviler på at den er tett:
Røde takstein med mangelfull tetning under mønet, grønt landskap i bakgrunnen.
Tetting ble ikke ansett som nødvendig under skorsteinsplaten ”vann renner jo nedover..”
Tak nær avtrekksventil, med synlige sprekker i tetningen. Rust og slitt maling på taksteinene. Skoger i bakgrunnen under blå himmel.
Løfter man på platen så ser det slik ut:
Hull i tak med gamle takplater og synlig bjelke, minimal tetting. Indikerer behov for forbedret tetning rundt avløpsluftare og skorsteinsbase.
Bilde av slitasje og manglende tetting rundt en avløpsluftare og takstein på et gammelt hus. Tydelig tegn på fuktighet og slitasje i materialene.
Vindskivene, jeg tar gjerne imot tips på hvordan man kan tette dem på en god måte. Under dem er det fullt av løv og skitt, men jeg tviler på isolasjonsverdien og tetningskapasiteten til dette:
Rødt tak med takstein som mangler tetting ved vindskive og langs tak, sett fra takvinkel, med gresslagt hage i bakgrunnen.
Tak med røde, bølgede takstein og en metallsøyle langs mønet; dårlig tetting med synlig eksponert kant.

• Rødt tak med mose og lav, viser dårlig tetning ved takryggen. Omgivelsene inkluderer grønn plen og trær i bakgrunnen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.