Hei!
Tenkte å bygge garasje (ca 20 × 12m) og vil ha det helt åpent med en takhøyde på 4m. Betongplate med vannbåren varme. I overetasjen skal det være bolig.
Vurderer nå etasjeskilleren, om HD/F kan være et godt alternativ. Det finnes sikkert andre alternativer. Om det går, skulle jeg ønske å ha trevegger, men ellers får det bli leca eller lignende. Vet ikke om det finnes gode trealternativer.
For øyeblikket er jeg i budsjettfasen. Finner heller ingen priser på HD/F etasjeskiller.
Så, hvis noen kan opplyse meg, blir ingen gladere enn meg.
Mvh Kenneth
Tenkte å bygge garasje (ca 20 × 12m) og vil ha det helt åpent med en takhøyde på 4m. Betongplate med vannbåren varme. I overetasjen skal det være bolig.
Vurderer nå etasjeskilleren, om HD/F kan være et godt alternativ. Det finnes sikkert andre alternativer. Om det går, skulle jeg ønske å ha trevegger, men ellers får det bli leca eller lignende. Vet ikke om det finnes gode trealternativer.
For øyeblikket er jeg i budsjettfasen. Finner heller ingen priser på HD/F etasjeskiller.
Så, hvis noen kan opplyse meg, blir ingen gladere enn meg.
Mvh Kenneth
Synes hulldekke er et bra alternativ, kan legges på trevegger faktisk. Ikke vanlig, men det finnes eksempler. Sjekk med for eksempel Contiga eller Strängbetong.
En annen mulighet, som er litt i tiden, er KL-tre. Massive treplater, tilsvarende bæreevne som hulldekke med hensyn til tykkelse. Her har du Martinsson og Stora Enso. Tror det kan være noe for deg!
En annen mulighet, som er litt i tiden, er KL-tre. Massive treplater, tilsvarende bæreevne som hulldekke med hensyn til tykkelse. Her har du Martinsson og Stora Enso. Tror det kan være noe for deg!
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
HDf på 12m er ikke urimelig, søker du på "håldäck direkt" kan du estimere hvilken høyde som kreves. Ring for eksempel Strängbetong eller Kynningsrud og spør om priser. Det kan også være at de har noe liggende som har blitt til overs til en billigere pris. Skal du ha HDf vil jeg foreslå søyle/bjelkesystem i stål på plan 1 med utfyllingsvegger i tre, eller så kan du mure opp veggene. Den øvre etasjen kan du bygge som en "vanlig" villa med takstoler som spenner 12m.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hei og velkommen til Byggahus forum!
12 meters spennvidde er en utfordring. Jeg tror ikke at forspente hulldekkeelementer type HD/F er et alternativ for et garasjebygg. Det krever nok et større prosjekt for at det skal bli interessant. Det forutsetter dessuten noen form for murte yttervegger. Jeg tror at det eneste realistiske alternativet bygger på primærbæring av limtrebjelker med litt større c/c-avstand og sekundærbæring av konstruksjonsvirke.
Hvis du legger limtrebjelker med dimensjonen 215x630 på c/c-avstand 1800 mm og 45x120 bjelker på c/c 600 mm vinkelrett mot disse samt limeskruer sponplate ovenpå, så klarer du kravene. Bjelkene bør ligge på søyler av limtre, minst 115x115 mm. Antallet mulige variasjoner er stort.
12 meters spennvidde er en utfordring. Jeg tror ikke at forspente hulldekkeelementer type HD/F er et alternativ for et garasjebygg. Det krever nok et større prosjekt for at det skal bli interessant. Det forutsetter dessuten noen form for murte yttervegger. Jeg tror at det eneste realistiske alternativet bygger på primærbæring av limtrebjelker med litt større c/c-avstand og sekundærbæring av konstruksjonsvirke.
Hvis du legger limtrebjelker med dimensjonen 215x630 på c/c-avstand 1800 mm og 45x120 bjelker på c/c 600 mm vinkelrett mot disse samt limeskruer sponplate ovenpå, så klarer du kravene. Bjelkene bør ligge på søyler av limtre, minst 115x115 mm. Antallet mulige variasjoner er stort.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Du har ingen skisse på den tenkte garasjen, en plan og en seksjon? Hdf er et alternativ som du ikke skal forkaste, det krever ikke murede vegger om man nå ikke vil ha det. Jeg tror dessverre ikke helt på forslaget med limtre/k-virke/sponplate. Problemet med dette er at man ikke får noen samvirke mellom gulv og limtre og derfor avhenger kun bjelkelagets stivhet av limtredimensjonen. Derfor ville det bli "unødvendig" mye limtre. Om man skulle spinne videre på de ulike forslagene kunne man kombinere limtre og KL-plater, da ville man kunne oppnå full samvirke mellom disse og bjelkelaget kunne bli tynnere.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Kombinasjonen limtre og KL plater er naturligvis veldig interessant. Jeg får vel skylde på min alderdommelige bakgrunn at jeg ikke tenkte på det. Likeså at jeg har vanskelig for å forestille meg hulldekk på trevegger. Men spørsmålet er om det er så optimalt å kombinere garasje og bolig på den måten? Hvis du skal bygge bare en garasje i størrelsesordenen 20x12 m så må treleddsrammer i limtre være det mest interessante alternativet. Det er vanskelig å planløse en bolig med målene 20x12 uten at det blir mange mørke rom.
Hulldekker, KL-tre, limtrefjøler . . . Takk for de forskjellige forslagene!
Man vil jo så klart gjøre det så enkelt som mulig, og det virker dessverre ikke så enkelt.
Det er jo bra om garasjen/maskinhallen er bygget i ikke brennbart materiale. Det var i alle fall slik jeg først tenkte, kanskje må jeg tenke om. Å mure Leca blir også dyrere enn trevegg. Tenk hvor enkelt det hadde vært om man bare kunne montere en forhøyet ramtakstol (uten støtte under).
Man vil jo så klart gjøre det så enkelt som mulig, og det virker dessverre ikke så enkelt.
Det er jo bra om garasjen/maskinhallen er bygget i ikke brennbart materiale. Det var i alle fall slik jeg først tenkte, kanskje må jeg tenke om. Å mure Leca blir også dyrere enn trevegg. Tenk hvor enkelt det hadde vært om man bare kunne montere en forhøyet ramtakstol (uten støtte under).
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Hulldekk på trevegger tror jeg heller ikke på, velger man hulldekk er det nok mest hensiktsmessig å bruke stålbjelke og søyle med utfackningsvegger av tre (om det viktigste er å ha tre i veggene). Ellers er massivvegger bra i en garasje med tanke på bl.a. brann og diverse saltstøting. Det du nevner angående lys i boligdelen blir absolutt en liten utfordring, antar at du har noen kule løsninger i lomma
Akkurat nå er nok lyset det minste problemet. Kommer an på hvor store/mange vinduer man setter inn, så finnes det jo lamper 
Først var jeg inne på 16 * 16 meter, men om det blir vanskelig med 12 meters spenn så blir det nok for komplisert med 16 meter.
Først var jeg inne på 16 * 16 meter, men om det blir vanskelig med 12 meters spenn så blir det nok for komplisert med 16 meter.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hva som er passende mål for en maskinhall eller lignende avhenger jo mye av hva slags bruk den skal ha. 12x20 meter er ikke urimelig hvis samlet areal skal ligge rundt 240 kvm. For boliger har man ingen stor nytte av bredde over 8 meter. Gjør man dem dypere øker bare mengden ubrukelig areal. Derfor er det ingen smart løsning å kombinere maskinhall med bolig. Deretter kan jo tomtestørrelse og planbestemmelser gjøre det nødvendig uansett.
16 m går også med håldekk, de blir da 400-500 mm høye. Men da begynner spennvidden i ditt prosjekt mer å bli en kul greie enn praktisk egnet.
12 m boligbjelkelag synes jeg ikke er egnet med bjelker. Det går, men er ikke den optimale løsningen siden egenfrekvensen bør holdes over 8 Hz, og da øker høyden på bjelkene betydelig.
En søylerad i garasjen kan du vel leve med?
Ser ingen hindringer i kombinasjonen bolig og garasje.
12 m boligbjelkelag synes jeg ikke er egnet med bjelker. Det går, men er ikke den optimale løsningen siden egenfrekvensen bør holdes over 8 Hz, og da øker høyden på bjelkene betydelig.
En søylerad i garasjen kan du vel leve med?
Ser ingen hindringer i kombinasjonen bolig og garasje.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er sjelden en god løsning å kombinere virksomheter med veldig ulike behov for spennvidde i en og samme bygningsvolum. Det pleier å bli dyrt og dårlig. Det har det i alle fall blitt i de tilfellene som jeg kjenner til. I første fase trenger du hjelp av en arkitekt for å strukturere opp behovene og mulighetene. I en senere fase også av en konstruktør for å finne gode tekniske løsninger på halldelen. Det er et ganske kostbart prosjekt du tenker deg.
Takk for all info!
HDF bjelkelag ville koste ca en halv mill, da er det bare bjelkelaget og løftingen. Deretter tilkommer arbeidet og momsen.
Så nå har jeg tenkt om, jeg dropper bostedsdelen. Selvstendige takstoler og bare garasje med oppbevaring oppe får det bli. Så bygger jeg ut det eksisterende huset i stedet.
Noen som vet om kantelementene fra Siroc? Det ser ut til å være en god modell for garasje. Man får en kant å sette vegg/syll på.
Mvh Kenneth
HDF bjelkelag ville koste ca en halv mill, da er det bare bjelkelaget og løftingen. Deretter tilkommer arbeidet og momsen.
Så nå har jeg tenkt om, jeg dropper bostedsdelen. Selvstendige takstoler og bare garasje med oppbevaring oppe får det bli. Så bygger jeg ut det eksisterende huset i stedet.
Noen som vet om kantelementene fra Siroc? Det ser ut til å være en god modell for garasje. Man får en kant å sette vegg/syll på.
Mvh Kenneth
Før det er tid for å velge kantelement må grunnbjelken dimensjoneres, den skal bære mye snølast. Så lenge du ikke har leire, bør det fungere med plate på mark som fundamenteringsmetode.
Elementet som danner en liten kant å plassere veggen på, fungerer ikke i dette tilfellet. Du må nok lage en større kantbjelke med et L-element av valgfritt fabrikat.
Elementet som danner en liten kant å plassere veggen på, fungerer ikke i dette tilfellet. Du må nok lage en større kantbjelke med et L-element av valgfritt fabrikat.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
TS kan være takknemlig for at to av Byggahus dyktigste konstruktører, bossespecial og witten, har viet dette emnet oppmerksomhet.
Bare en kommentar til dine konklusjoner. Stor spennvidde (altså frihet fra søyler) og takhøyde er romlige egenskaper som man normalt betaler ganske dyrt for. Trenger man lager er det ofte bedre å gi det et separat rom med normal takhøyde enn å lage en mesanin, for å på den måten holde igjen på arealet med stor takhøyde.
Bare en kommentar til dine konklusjoner. Stor spennvidde (altså frihet fra søyler) og takhøyde er romlige egenskaper som man normalt betaler ganske dyrt for. Trenger man lager er det ofte bedre å gi det et separat rom med normal takhøyde enn å lage en mesanin, for å på den måten holde igjen på arealet med stor takhøyde.