Virket blir skjevt og krokete fordi det ligger i sol og vind og tørker. Best om man får tak i ferskt virke og der en bunt ikke er åpnet. Terrassebord som ligger "løst" og ikke er korrekt oppbevart blir bedrøvelig. Leter også etter virke og det holder på å ta slutt og det kommer ingen nye leveranser! Leter etter beste kvalitet og den heter "premium" på XL og Beijer. På Byggmax har man bare laveste kvalitet. Risiko for at du blir misfornøyd om du bestiller uten å sjekke virket!

Pleier å handle virke på Byggmax. Små kvantiteter, så jeg sorterer på stedet selv, og sortere må man. Imidlertid, i fjor trengte vi større mengder, så jeg bestilte hjemlevering. Det virket var av god kvalitet. Det var sammenlagt bare noen få meter 2x4" som ikke var brukbart til byggeprosjektet. Det inngikk i min "spill"-marginal. Derimot finnes det alltid bruk for kortere vrakbiter, som for eksempel understøttelse fra bakken osv., og i verste fall som ved (gjelder selvsagt ikke trykket virke). Det var imidlertid ikke noe trykket virke i min bestilling.

Om du ikke skrur raskt og er erfaren ville jeg ha anbefalt deg å ikke ta med alt hjem på en gang.

• Liker
Dr Jumping Jack og 1 annen
  • Laddar…
Kjøpte terrassebord fra byggmax med hjemlevering 2015 til sommerhytta. Det var størstedelen av en bunt fra sagbruket som ble levert. Det som ble til overs stablet jeg på samme vis som det kom med lekter og luft. Passe hevet fra bakken, men uten overdekning. Det som er igjen av bunten er fortsatt rett.

• Liker
catherineb
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Alt trykkimpregnert virke er kvalitetsmerket på en eller annen måte. For terrassebord gjelder sorteringsregler. Kjøp ikke trevirke av dårligere sortering enn G4-2. For grovere bjelker gjelder styrkeklassifisering. Klasse C 24 pleier å garantere nivået. Deretter er det NTR-merkingen å holde styr på. NTR-A for virke som har eller kan ha jordkontakt. NTR-AB for annet virke. Byggmax har ikke dårligere virke av tilsvarende klasse enn noen annen, men holder seg ofte til de dårligere klassene. Jeg ville normalt ikke handlet fra Byggmax siden de ikke markedsfører det beste virket. I Västerbotten kan derimot forholdene være annerledes.
Nesten alt t-impregnert virke er kvinta men, jeg har sett hos noen Byggmax at man har kvalitet kvinta og dårligere, mens man hos en tradisjonell trehandler har kvinta og bedre. En del trehandlere har nordlandskvalitet også men den er litt dyrere. Men vel verdt pengene. Klasse c24 er en ren styrkeklasse som er standard for trebjelker. Alt konstruksjonsvirke er gran.

K Knuten26 skrev:
Nesten alt t-impregnert trevirke er kvinta, men jeg har sett hos noen Byggmax at man har kvalitet kvinta og dårligere, mens man hos en tradisjonell trelastforhandler har kvinta og bedre. Noen trelastforhandlere har også nordlandskvalitet, men den er litt dyrere. Men vel verdt pengene. Klasse c24 er en ren styrkeklasse som er standard for trestendere. Alt konstruksjonstre er gran.
Sortering i henhold til "kvinta" er vel helt borte i dag?

D Dr Jumping Jack skrev:
Sortering ifølge ”kvinta” er vel helt borte i dag?
Man kan også si 5-e sortering.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.