Føler meg litt lurt. Var på XL Bygg og kjøpte materiale for flislegging i en kjeller. Ble påprakket bl.a. Ardex X77 flislim for ca 600kr/25kg. Ser at Byggmax har lim for fliser men da 159kr/25kg altså en fjerdedel av kostnaden. Jeg kan ikke tro at Ardex er 4 ganger bedre.

Er det noen praktisk forskjell for en gjør det selv'er? Jeg kan forstå fagfolk som er materialsertifiserte m.m.

Dessuten, er det forskjell på primer? Ifølge produsentene ja, men i praksis? Hvis jeg har Ardex P51-primer og bruker Byggmax Fix - slipper det eller vil det gå like bra som Byggmax GS Gulvprimer?

H
jo det er stor forskjell i kvalitet.
også forskjell i arbeidet

henke_benke skrev:
jo det är stor forskjell i kvalitet.
også forskjell i arbeidet
Det er det sikkert, men hvordan utarter kvalitetsskillnaden seg? Fester Ardex bedre enn Weber som igjen fester bedre enn Byggmax?

Forskjell i arbeid, mener du smidighet å arbeide med? For sluttresultatet avhenger jo mye av den som utfører jobben samt øvrig materiale.

Det man i de fleste tilfeller kan si er at kjente fabrikat som også håndverkere bruker holder ofte god kvalitet og er bra å bruke.
Lavprismodeller eller ukjente fabrikat kan mye vel være bra eller like gode, men også dårlige.
Problemet for oss "gjør-det-selv"-folk er at vi har vanskelig for å avgjøre det, men en håndverker som jobber med produktene daglig merker som regel dette med en gang.
Videre kan visse produkter ikke være helt tilpasset etter norske forhold, alle som har fulgt litt med på renoveringsprosjekter fra England på TV vet at byggteknikken der skiller seg en del fra hvordan vi skal utføre arbeidet for at det skal være godkjent med tanke på f.eks. forsikringssaker.

Mange "håndverkerprodukter" er tilpasset, og sikkert nettopp derfor dyrere, for at de skal spare tid dvs de kanskje har raskere tørketid, gangbare raskere etc nettopp fordi håndverkertid er kostbar og en dyrere produkt raskt kan spares inn i kortere arbeidstid.

Samme resonemang gjelder ikke for en gjør-det-selver, vår arbeidstid er nesten gratis. Da er det mer verdt med billigere produkter og lengre arbeidstid.

Så spørsmålet er om nettopp "kvalitet" i dette tilfellet er spart arbeidstid eller om det også er merkbar forskjell i egenskapene f.eks. heftemuligheter, synkning etc.

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
Folkeorg, stort sett har du jo svart på ditt eget spørsmål:)

Men det er vel bra at det finnes alternativer!

Dessuten tjener ofte håndverkere penger på mtrl påslag. Så finnes det en sekk som veier 25 kg og koster 600 kr alternativt en sekk som står rett ved siden av som også veier 25 kg men koster 150 kr så får jo håndverkeren 60 kr i stedet for 15 betalt for å bære den dyrere men nøyaktig like tunge sekken ved 10% materialpåslag. Jeg vet iallfall hvilken sekk jeg ville løftet :)

Jeg har kjørt med LiP's produkter hjemme hos meg. Vært smidig å arbeide med og helt okay pris. Skulle sikkert gå an å finne billigere ting om man leter litt rundt, men jeg er slik (og sikkert mange håndverkere også) at når man finner noe som fungerer helt okay og ikke er svindyrt så bruker man det for man vet hva man får.

Kjør tilbake Ardex sekkene og kjøp i stedet noe som du vil ha!

T tobbbias skrev:
Folkeorg, i stort har du jo svart på ditt eget spørsmål:)

Men det er vel bra at det finnes alternativer!
Absolutt, men hvis Ardex er 4 ganger dyrere enn Byggmax, så føles det som om det er mer forskjell enn bare f.eks. åpningstiden. Eller så er det så enkelt at det er forskjellige marginer (og jeg har dårlig rabatt på XLBygg) samt at Ardex har bedre support og garantiansvar hvis man får løsninger selv om man har fulgt instruksjonene.

Når jeg skulle flytsparkle kjellergulvet sa Ardex at hvis man ikke kan utelukke tilskytende fukt (som man kan hvis det er overetasjer) så må man ha Mix 301 beregnet for bassenger = 800kr/25kg. Byggmax tar 170kr/25kg og ifølge deres produsent var det ikke noe problem med tilskytende fukt så lenge det ikke var ute eller under vann (da produktet var sementbasert). Det gikk 11 sekker, så det hadde blitt ordentlig mye dyrere med Ardex..

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
H
er det første gang med fliser og klinker. da ville jeg finne en mørtel med lang åpningstid.

så rene bøtter og verktøy. det gjør det så mye lettere.

• Liker
Overback74
  • Laddar…
Så påvirker også kostnaden for renovering. Et nytt større bad med dyrere fliser, etc., så ville jeg ikke sjanset selv om jeg gjør jobben selv uten å velge et anerkjent bra fabrikat. Derimot, en enklere renovering i f.eks. en kjeller av eldre modell kan man "kanskje" sjanse litt. Så det kan finnes flere vinklinger.

henke_benke skrev:
er det første gang med fliser. da ville jeg finne en mørtel med lang åpningstid.

så rene bøtter og verktøy. det gjør det så mye lettere.
Blander i omganger som jeg rekker å bruke innen en time. Så vil jeg uansett hvile og vurdere resultatet..

• Liker
tobbbias og 1 annen
  • Laddar…
Er stor forskjell på hvordan det er å jobbe med "dyre" produkter.
Vi bruker nesten utelukkende Ardex.
På grunn av erfaring, har man lært seg hvordan produktene fungerer samt deres enormt bra kundeservice. Trenger vi et par hundre kg k70 neste dag, kommer regionsansvarlig kjørende.

Men er nysgjerrig på om det er ganske dyrt med gulv- og sparkelprodukter i Norge?
Innkjøpspris for k70 ligger på mellom 300-350 kr.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.