Hei!
kanskje et dumt spørsmål fra en hjemmemakker, men jeg lurer på om det finnes noen som kan fortelle meg hva som er forskjellen på HEA og IPE bjelker, er HEA bjelke en "H"-bjelke og IPE en "I"-bjelke?
Hva er den største forskjellen mellom dem om man sammenligner en HEA200 og en IPE200?
Håper noen kan svare eller sende en lenke...
kanskje et dumt spørsmål fra en hjemmemakker, men jeg lurer på om det finnes noen som kan fortelle meg hva som er forskjellen på HEA og IPE bjelker, er HEA bjelke en "H"-bjelke og IPE en "I"-bjelke?
Hva er den største forskjellen mellom dem om man sammenligner en HEA200 og en IPE200?
Håper noen kan svare eller sende en lenke...
HEA og IPE er moderne varianter av de gamle H- og I-bjelkene. Forskjellen mellom IPE200 og HEA200 er at HEA-bjelken kan bære mer last, men den er til gjengjeld tyngre enn IPE-bjelken.
IPE-profilen er optimal når det gjelder bæreevne i forhold til egenvekt, men den bygger mer i høyden enn en HEA.
IPE-profilen er optimal når det gjelder bæreevne i forhold til egenvekt, men den bygger mer i høyden enn en HEA.
Omtrent samme forskjell som mellom en I og en H, Nå ble det ikke så bra sammenligning siden I-en mangler over- og underligger, men hvis jeg sier at tverrsnittet på en HEA er omtrent kvadratisk mens en IPE er rektangulær så kanskje du forstår. Til daglig kalles den ene for H-bjelke og den andre for i-bjelke.nikke skrev:
Hei!
På Tibnor´s hjemmeside finnes bjelketabeller å laste ned. I den kan du finne alle tverrsnittskonstanter du kan tenke deg for følgende bjelketyper:
UPE-bjelke
IPE-bjelke
HEA-bjelke
HEB-bjelke
HEM-bjelke
VKR-rør
KKR-rør
Konstruksjonsrør
Vinkelstang
T-stang
Platt-, universal-, firkant- og rundstang
http://www1.tibnor.se/C1256EF1005D7...742C005229D7/$file/Konstr_tabeller_080415.pdf
/John
På Tibnor´s hjemmeside finnes bjelketabeller å laste ned. I den kan du finne alle tverrsnittskonstanter du kan tenke deg for følgende bjelketyper:
UPE-bjelke
IPE-bjelke
HEA-bjelke
HEB-bjelke
HEM-bjelke
VKR-rør
KKR-rør
Konstruksjonsrør
Vinkelstang
T-stang
Platt-, universal-, firkant- og rundstang
http://www1.tibnor.se/C1256EF1005D7...742C005229D7/$file/Konstr_tabeller_080415.pdf
/John
Klikk her for å svare