6.484 lest ·
4 svar
6k lest
4 svar
Forskjell på eik og eik? (Til trappetrinn)
Hei,
vi har bygget rammen til trappen selv. Først var tanken å kle den med samme eikegulv som er brukt. Men jeg synes ikke det blir pent, da man må ha en list i forkant.
Så nå vurderer vi eikskiver, typ hylleplan i eik som er ca 16-18mm tykke, stavlimte.
Forstår at de må behandles, oljes, hardvokses osv.
Men ville det fungere eller blir det merker i dem, er de harde nok?
Og er det forskjell på eik og eik, er det stor forskjell på billig og dyr eik? Og hvordan vet man at den er bedre om man betaler mer?
Hylleplanene hos Jula er billige, det samme gjelder Rustas eller K-rautas, men er de for myke? Hvis man kjøper fra en byggevarehandel eller fra et snekkeri, ville det være stor forskjell?
vi har bygget rammen til trappen selv. Først var tanken å kle den med samme eikegulv som er brukt. Men jeg synes ikke det blir pent, da man må ha en list i forkant.
Så nå vurderer vi eikskiver, typ hylleplan i eik som er ca 16-18mm tykke, stavlimte.
Forstår at de må behandles, oljes, hardvokses osv.
Men ville det fungere eller blir det merker i dem, er de harde nok?
Og er det forskjell på eik og eik, er det stor forskjell på billig og dyr eik? Og hvordan vet man at den er bedre om man betaler mer?
Hylleplanene hos Jula er billige, det samme gjelder Rustas eller K-rautas, men er de for myke? Hvis man kjøper fra en byggevarehandel eller fra et snekkeri, ville det være stor forskjell?
Det finnes trappnoser som er spesielt utviklet av gulvfabrikanter for å brukes sammen med parkett i trappen. Tenk dog på at lakkert parkett blir virkelig glatt i trappen = risiko for å skli.
Jeg har brukt benkeplater fra hornbach som ble saget av et snekkerverksted. Det ble kanon! (og veldig prisverdig) Oljet dem inn, og de har nå sittet i snart 3 år uten noen rariteter. finnes noen bilder lenger ned i bif. tråd. http://www.byggahus.se/forum/byggma...-inomhus-koepa-billig-eller-bygga-sjaelv.html
Noen som har litt flere meninger om dette emnet?
Jeg har en åpen furutrapp som er knapt 60 cm bred (denne typen, men rett: https://cdn2.cdnme.se/cdn/8-1/3308392/images/2012/284882-trappa_187876191.jpg). Den er nå malt i en kjedelig grå farge, har prøvd å fjerne fargen men det er en kjempejobb. For å pynte litt på den tenkte jeg å male alt unntatt trinnene hvitt og deretter lime eller skru eikehylleplater som trinn.
Trinnenes dybde er cirka 28 cm, så det vil stikke ut en cm på hver side hvis jeg velger 30 cm.
Clas Ohlson har 16 mm tykke, 120 brede for 200 kr stykket (deles i to deler). Totalkostnaden for hele trappen blir 1400 (pluss lim/skruer og maling).
Har sett på forskjellige trappfornyelsesdeler, men prisen går opp til 4500 kr og oppover + mer arbeid, og da føles det plutselig som at andre ting har høyere prioritet...
Simpssons bilder ser veldig fine ut. Dog ingen åpen trapp.
Kanskje det vil se dumt ut med hylleplatene oppå... trinnene blir jo 16 mm tykkere, og de er allerede tykke da det ikke finnes noen forsterkning under. Noen som har gjort noe lignende?
Jeg har en åpen furutrapp som er knapt 60 cm bred (denne typen, men rett: https://cdn2.cdnme.se/cdn/8-1/3308392/images/2012/284882-trappa_187876191.jpg). Den er nå malt i en kjedelig grå farge, har prøvd å fjerne fargen men det er en kjempejobb. For å pynte litt på den tenkte jeg å male alt unntatt trinnene hvitt og deretter lime eller skru eikehylleplater som trinn.
Trinnenes dybde er cirka 28 cm, så det vil stikke ut en cm på hver side hvis jeg velger 30 cm.
Clas Ohlson har 16 mm tykke, 120 brede for 200 kr stykket (deles i to deler). Totalkostnaden for hele trappen blir 1400 (pluss lim/skruer og maling).
Har sett på forskjellige trappfornyelsesdeler, men prisen går opp til 4500 kr og oppover + mer arbeid, og da føles det plutselig som at andre ting har høyere prioritet...
Simpssons bilder ser veldig fine ut. Dog ingen åpen trapp.
Kanskje det vil se dumt ut med hylleplatene oppå... trinnene blir jo 16 mm tykkere, og de er allerede tykke da det ikke finnes noen forsterkning under. Noen som har gjort noe lignende?
Klikk her for å svare
