Hadde tenkt å støpe en hagemur i sommer. For å gjøre det enkelt for meg så blir det T-element. Disse tenkte jeg å støpe i to etapper per element. Bunnen først og dagen etter tenkte jeg å støpe overdelen.

Høyden vil variere mellom 30 cm og 1,10 m, lengden på hver blokk blir 1 m. Totalt blir det nok ca. 26 blokker. Nå er jo bare spørsmålet om man kan være litt smågjerrig og droppe forskalingsplatene og bruke vanlig kryssfiner til formen i stedet. I så fall tenkte jeg å plastkle kryssfineret siden jeg har mye diff. plast til overs.

Bra idé eller bare dum-snilt?

mats_o skrev:
Hadde tenkt meg å støype en hagemur i sommer. For å gjøre det enkelt for meg så blir det T-element. Disse tenkte jeg støype i to etapper per element. Bunnen først og dagen etter tenkte jeg støype overdelen.

Høyden kommer til å variere mellom 30 cm og 1,10 m, lengden på hver blokk blir 1 meter. Totalt blir det nok ca 26 blokker. Nå er det bare spørsmålet om man kan være litt smågjerrig og droppe forskalingsfinéren og bruke vanlig kryssfiner til formen i stedet. I så fall tenkte jeg plastkle kryssfineren ettersom jeg har godt med diff. plast i overskudd.

Bra idé eller bare dumgjerrig?
Blir vel kjempebra om du kan bende opp formen og få ut støypingen. Betongen blir speilblank men mattes etter en måned. Min farfar gjorde et par hundre betongplater på den måten.

Ingen problem med formen ikke. Om man ser den ovenfra så er tanken slik

XXXXXXXXXXXXXXXXX
XBBBBBBBBBBB Y
YYYYYYYYYYYYY

Altså X er en liggende L bestående av en langside og en kortside. Samme sak med y og så lar jeg reglene på kortsidene overlappe hverandre. Tenkte å bore et hull gjennom og sette en stum armeringsjern som sprint. Ved riving drar man ut sprintene og deler formen og igjen står betongen på rett plass

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.