Hei!
Jeg skal støpe en frittstående mur som blir 540mm høy og 150mm dyp(tykk).
Vurderte å bygge formen i henhold til den fine skissen.
Hva tror dere om det? Skråstivere og 45x95 forankres i bakken med jern.
Ville helst unngått formstag for å slippe hullene mm.

Takk på forhånd.
Skisse av former for støping av frittstående mur, inkludert detaljerte dimensjoner og plassering av skråstøtter og 45x95 liggende stolper.

Ikke helt med på hvordan du har tenkt. Mener du dobbelt lag med råspont? Hvorfor det?
Ett lag og så tett med stående stendere som står imot trykket fra betongen. Dette bildet illustrerer hvordan en bra form bør se ut:

Byggeplass med treformer for betong, støttet av stående reglar for å motstå trykk. Trailer og utstyr synlig i bakgrunnen.

Betong er tungt og det blir jækla mye trykk når man vibber den.

mexitegel mexitegel skrev:
Ikke helt med på hvordan du har tenkt. Mener du dobbelt lag råspont? Hvorfor det?
Et lag og så tett med stående stendere som står imot trykket fra betongen. Dette bildet illustrerer hvordan en god form bør se ut:

[bilde]

Betong er tungt og det blir skikkelig mye trykk når man vibrerer den.
Et lag råspont, akkurat.
Takk for bildet, typ så jeg tenkte også. Hva jeg tolker fra bildet er at de heller ikke har noen formstag der, som jeg helst hadde sluppet.
Kommer sannsynligvis til å kjøre lignende som bildet, men med hullbånd også under formen som jeg fester i stender på hver side.

Forbinder du sidene i henhold til bildet og ikke bruker for svake lekter, så trenger du ingen formstag. Muren er jo bare 15 tykk.

Edit: Aha, ser at jeg ble lurt på en linjebrytning i din skisse med 22x95 stående (det så jeg ikke)

Linuslin Linuslin skrev:
Ett lager råspont, precis.
Takk for bildet, typ så jeg tenkte også. Hva jeg tolker bildet så har de inga formstag der heller som jeg hadde helst sluppet.
Kommer sannsynligvis kjøre lignende bilden men med hullbånd også under formen som jeg fester i regel på respektive side.
ble det noe støpt? planlegger et lignende prosjekt og man vil jo gjøre så lite jobb med formen som mulig uten at resultatet får lide av det. Hadde du skippet regler og tenkt å kjøre 22x95 på utsiden?

S surfarn skrev:
ble det noe støpt? planlegger et lignende prosjekt og man vil jo gjøre så lite arbeid med formen som mulig uten at resultatet skal lide av det. Hadde du droppe bjelker og tenkt kjøre 22x95 på utsiden?
Hei! Ja, det ble støpt og holdt, med nød og neppe😅 formen på den høyeste delen av muren bukket litt når toppen var fylt, men alt holdt og ikke noe man ser nå.

• Inngangsparti med grus og betongmur, foran et moderne svart hus med balkong og bil parkert i innkjørselen.
  • Betongmur med trestøtter i en hage, omgitt av grus og treplanker, under en overskyet himmel.
  • Betongmuren med trestøtter viser ny støping ved en vei, omringet av gress og grus, brukt for å støtte opp og forme muren.
  • Betongmur under bygging, med trebjelker som støtte. Formen buktet litt under støpingen, men strukturen er solid.
  • Form for støping av mur, laget av tre, med rektangulære seksjoner og støttestøtter foran et moderne, mørkt hus og en hage med trær.
  • Treform for en mur under konstruksjon på en grusbelagt bakke, omgitt av trær og et moderne hus i bakgrunnen.
  • Bygge av en mur med trebjelker og stenmasse, omgitt av grønt landskap og blomster ved vegkanten.
  • Liker
BSOD og 1 annen
  • Laddar…
takk for oppdateringen! blandet du selv betongen?

S surfarn skrev:
takk for oppdateringen! blandet du selv betongen?
Nei, kjøpte ferdig, brukte også 5% svart pigment i. Hadde aldri syntes det var verdt å håndmixe alt det der.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.