Jeg skulle trenge å bruke litt fugeskum hjemme, og i god tro kjøpte jeg en boks på den lokale byggvarebutikken, men når jeg så leste instruksjonene, føltes det som om jeg heller hadde kjøpt en slags kjemisk stridsmiddel, noe jeg ble ganske lite lysten på å bruke.

Jeg klarte å finne et vannbasert fugemiddel som ikke hørtes like farlig ut. Men det viste seg selvsagt at det kom med sine ulemper, nemlig at det ikke blir like hardt som vanlig fugeskum.

Nåja, det er vel bare å akseptere at man må ruste opp så godt det går og ta fatt på giften. Så til mitt spørsmål: hvilke forholdsregler er rimelige/nødvendige når man bruker fugeskum?

Jeg tenker meg heldekkende klær, halvmaske med A1-filter, hansker og vernebriller. Holder det?

Hvordan er det med ventilasjon? Bør man lufte mens man bruker skummet? Og i så fall, hvor lenge etterpå bør man lufte?

• Liker
Krabbeluring og 1 annen
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Jeg skulle trenge å bruke fugeskum hjemme, og glad i hågen kjøpte jeg en boks på det lokale byggmarkedet. Men når jeg så leste instruksjonene, føltes det som om jeg heller hadde kjøpt en slags kjemisk stridsmiddel, noe jeg ble ganske lite fristet til å bruke.

Jeg klarte å finne et vannbasert fugeskum som ikke hørtes like farlig ut. Men det viste seg selvsagt å ha sine ulemper, nemlig at det ikke blir like hardt som vanlig fugeskum.

Nåja, det er vel bare å innse at man må skride til verket så godt man kan og gyve løs på giften. Så til mitt spørsmål: hvilke forholdsregler er rimelige/nødvendige når man bruker fugeskum?

Jeg tenker meg heldekkende bekledning, halvmask med A1-filter, hansker og vernebriller. Holder det?

Hvordan er det med ventilasjon? Skal man lufte mens man bruker skummet? Og i så fall, hvor lenge etterpå bør man lufte?
Spontant ville jeg sagt ingen i det hele tatt. Du kan jo forsøke å unngå å få det i øynene.

• Liker
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
F falkn skrev:
Spontant skulle jeg svare ingen. Du kan jo forsøke å unngå å få det i øynene.
Hørt at få det i langt hår ikke er å anbefale heller :cool:

M Mangan13 skrev:
Hørt at få det i langt hår ikke er å anbefale heller :cool:
Nei, det er også dumt.

Som tidligere sagt, sprøyt ikke rett i øynene og prøv å ikke spise opp mesteparten av det du skal bruke...

• Haha
Henrik.woll
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Som tidligere sagt, sprut ikke rett i øynene og prøv å ikke spise opp større delen av det du skal bruke...
Det høres ut som noe jeg bør kunne klare.

Så dere pleier ikke å gjøre noe spesielt i det hele tatt altså?

Så farlig er det ikke.

vernebriller og hansker og godt ventilert gjerne utenfra hvis det er mulig

at skummet ikke blir like hardt trenger ikke å være en ulempe kan være en fordel

T tergo skrev:
vernebriller og hansker og god ventilasjon gjerne utenfra hvis det er mulig

at skummet ikke blir like hardt trenger ikke å være en ulempe kan være en fordel
Jo, jeg kommer nok til å bruke det til annet, men akkurat i dette tilfellet skal jeg helle betong på, så da er det nok bra om det er litt mer solid

Det pleier å følge med et par plasthansker...

Men seriøst, jeg fugeskummet igjen et gammelt ventilasjonshull på soverommet vårt for en måned siden. Det du må huske er at det ekspanderer!!!
Så ta heller litt for lite første gangen og gå og dutt på mer etter noen timer... Ellers vokser det som et skum-monster og det er klissete som bare det. Ha mye papir klart i tilfelle du må fjerne det...

Åpne gjerne vinduet i rommet osv også.. Ventilasjon er alltid bra!

Men åndedrettsmaske og greier er virkelig overkurs!

Og ja, første gangen jeg brukte fugeskum var jeg også litt redd når jeg begynte å lese på etiketten.
Samme med PU-trelim. Sto at det var det farligste i hele verden.. Så når jeg vel åpnet boksen så var det seigt som honning og veldig ufarlig... Litt antiklimaks :)

Mine erfaringer er at det klisser lett, en klatt skum på klær forsvinner aldri og får du det på hendene så er det i prinsippet umulig å skrubbe bort, det forsvinner etter noen dager av naturlig avskalling. Så hansker og slitesterke klær er anbefalt.

• Liker
tergo og 1 annen
  • Laddar…
Unngå å få på huden.
Ikke tørk opp søl!
La det tørke og fjern det deretter.
Prøver du å fjerne det vått, vil du raskt merke hvorfor du fikk det rådet.
Og da forstår du også hvor enormt mye lettere det er å unngå å søle fra starten av.
Ventilasjon er alltid bra.

• Liker
cpalm og 1 annen
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Jeg skulle trenge å fuge litt her hjemme og glad i hågen så kjøpte jeg en boks på den lokale byggnasaren, men når jeg så leste instruksjonene så føltes det som at jeg heller hadde kjøpt en type kjemisk stridsmiddel, som jeg ble ganske lite sugen på å bruke.

Jeg klarte å finne et vannbasert fugeskum som ikke i det hele tatt hørtes like farlig ut. Men det viste seg naturligvis at det kom med sine ulemper, nemlig at det ikke i det hele tatt blir like hardt som vanlig fugeskum.

Nåja, det er vel bare å innse at man må svida opp så godt det går og kaste seg ut i kampen med giften. Så til mitt spørsmål: hvilke forsiktighetsregler er rimelige/nødvendige når man bruker fugeskum?

Jeg tenker meg heldekkende bekledning, halvmask med A1-filter, hansker og vernebriller. Holder det?

Hvordan er det med ventilasjon? Skal man lufte mens man fuger? Og i så fall, hvor lenge etterpå bør man lufte?
Oppdaget nettopp at det i det minste i noen henseender er verre enn alle kjemiske stridsmidler, får man det på hendene er det umulig å få bort — selv om du bokstavelig er på det med såpe og vann innen 5 sekunder… 😅

For future reference — tror det var feil å forsøke med bensin når såpen ikke hjalp. Tror olje/oppvaskmiddel og skrape med en heftig skarp kniv hjalp best.

• Liker
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.