Hei.

Jeg har bygget en pergola med overliggende 45X120 bjelker. Jeg skrudde ikke fast bjelkene i den underliggende balken med en gang, så de rakk å vri seg først. Prøvde med tvinger og kraftige skruer å tvinge dem tilbake, men det ble ikke så bra. Jeg vurderer å kjøpe nye overliggere, men før jeg gjør det;
Hvis jeg skrur dem ned direkte i balken under når de er rette, er det fortsatt stor risiko for at de vrir seg?

Hvordan skal man ellers gjøre det?

Virket er kjøpt på en "bedre" byggevarehandel og burde være av god kvalitet, har dog ikke sett noen merking på akkurat det virket...

ClasseClas
Hadde akkurat samme problem med 45x120 C24 virke (utrykket), saget opp alt dag 1 for å kunne male, dag 2 hadde tre av fem vridd seg (lå ute i solen).
Slo det opp uansett, vridde tilbake så godt det lot seg gjøre og festet med skikkelige skruer og vinkeljern.
Tipper at det bare er jeg som ser at det har vridd seg, men føles litt trist likevel.

https://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/256713-bygga-pergola.html (innlegg 27)

Sist redigert:
Det er trykkimpregnert treverk, umalt. Lå også i solen så det tørket vel fort.

Å kløyve med en langsgående sag er dessverre ikke et alternativ, den lille båndsagen jeg har klarer ikke de dimensjonene.

Hadde de vridd seg mindre om jeg hadde skrudd dem før tørkingen tror dere, klarer skruen å holde mot kreftene?

Om skruen tåler kreftene tør jeg ikke svare på? Mine stendere har bare sittet en uke enn så lenge (4 stk 6x80 skruer).

Gjetter at det hadde vridd seg uansett, et par skruer i hver ende klarer jo ikke å holde imot på midten av stenderen.

Nei, så er det jo problemet med den lange avstanden mellom festepunktene, blir jo ingenting som holder imot på midten.

Trelastdekk med pergola og rekkverk foran et gult hus med rødt tak. Det er skyvedører og vinduer mot terrassen.

Overliggerne er nedfaset i underbjelken (nærmest kameraet), der sitter det en 8X200 skrue rett gjennom overliggeren og ned i bjelken. Hjalp dog lite...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.