Etter å ha vært i byggefasen nå i et par år har jeg innsett hvor mye det går an å prute hvis man kjøper litt større mengder materialer og planlegger langt i forveien.

Jeg har gått sammen med min søster, far og en venn. Gjennom dette har vi fått mye lavere priser, leverandørene er mye mer imøtekommende, og det overskytende materialet har vi kunnet bytte oss imellom.

En stor del av kostnaden er transporten, og denne koster mye mindre hvis man kan fylle en hel lastebil og tømme på to steder.

Det vi har gått sammen om er følgende: grunnmaterialer, grunnarbeider, trevirke, vinduer, takstein, arbeidskraft, hvitevarer, peis, skorstein og maling.

Mitt forslag til dere er at hvis dere ser et byggeprosjekt i nærheten, så bank på og spør om de er interesserte i å gå sammen. Eller hvorfor ikke se rundt på dette forumet og lete etter folk i nærheten.

Viktig er det imidlertid at dere i samtalene med leverandøren påpeker at dere inngår i en gruppe som har gått sammen for å få bedre priser, men at dere fortsatt skal ha fakturaene stilt til hver og en.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.